جزئیات پیگیری “پروژه عظیم پیشران‌های هسته‌ای” در ایران از زبان صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید: مقدمات راه‌اندازی پیشران‌های هسته‌ای به‌شدت شروع شده و الآن تعداد زیادی از مهندسان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی مشغول این کار هستند.

جزئیات پیگیری “پروژه عظیم پیشران‌های هسته‌ای” در ایران از زبان صالحی

به گزارش ۸دی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گویی در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت پیشران‌های هسته‌ای که پیشتر رئیس‌جمهور دستور راه‌اندازی آن را صادر کرده بود،‌ گفت: این پروژه،‌ پروژه بزرگی است که مدتی طول می‌کشد تا بخواهد محقق شود، ما مقدمات این پروژه را شروع کرده‌ایم و با جدیت به‌دنبال به سرانجام رساندن آن هستیم.

وی افزود: شناساسی پروژه، تحقیق و مطالعه آن،‌ امکان‌سنجی پروژه و ساخت تجهیزات اولیه پروژه مقدماتی است که ما همه این قدم‌ها را به‌حول و قوه الهی برداشته‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب که راه‌اندازی پیشران‌های هسته‌ای پروژه‌ای است که ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد،‌ اظهار داشت:‌ الحمدلله قدم‌های خوبی در این خصوص برداشته‌ایم و امیدواریم با همین شتابی که سازمان انرژی اتمی در پیش گرفته و با حمایت‌های مالی دولت بتوانیم پروژه را در موعد مقرر به سرانجام برسانیم.

صالحی ادامه داد: کشورهای بسیار معدودی در جهان از این فناوری استفاده می‌کنند، شما ببینید؛ الآن ۵ کشور اعضای شورای امنیت هستند که از فناوری پیشران هسته‌ای برخوردارند، به‌تازگی هم هند به‌واسطه همکاری ۲۰ساله‌ای که با روس‌ها داشتند به این جمع پیوست و توانستند اولین پیشران هسته‌ای خود را در شناورهای هسته‌ای به‌کار گیرند.

وی با اعلام اینکه “به‌صورت کاملاً جدی کار پیشران‌ها را آغاز کرده‌ایم و با جدیت آن را پیش می‌بریم”،‌ تصریح کرد: تاکنون پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم اما عرض کردم که پروژه، پروژه بزرگ و عظیمی است و اساساً چیزی نیست که امروز و یا فردا به نتیجه برسد؛ ما در موضوع پروژه سوخت ۲۰درصدی که آن زمان خدا توفیق داد و بنده مدیر آن پروژه بودم و توانستیم آن را در دو سال بسازیم ولی موضوع این پروژه پیشران‌ها متفاوت بوده و خیلی عظیم‌تر و و خیلی پیچیده‌تر و دارای ابعاد متنوع‌تری است و طول می‌کشد اما امیدواریم در همان بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ سال بتوانیم آن را به‌ثمر برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: مقدمات کار به‌شدت شروع شده و الآن تعداد زیادی از مهندسان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی مشغول این کار هستند و همین‌طور شرکتی اختصاصاً در این خصوص کار می‌کند که بیش از ۱۵۰ مهندس متخصص مشغول پروژه مذکور هستند.

به گزارش تسنیم، آذرماه ۹۵ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در دستوری به علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خواستار برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی شده بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی ۱۴ خرداد خطاب به سازمان انرژی اتمی اعلام کردند: سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو، فعلاً در چارچوب برجام را فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور آن را داده‌اند از همین فردا آغاز کنند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه