صدور حکم زندان در عربستان، بحرین و امارات نگران کننده است

حقوقدانان و کارشناسان فرانسوی از روند صدور حکم اعدام برای برخی از زندانیان در بازداشتگاه های سعودی ابراز نگرانی کردند و افزودند: نقض حقوق بشر در عربستان، امارات و بحرین بحرانی شده است.

صدور حکم زندان در عربستان، بحرین و امارات نگران کننده است

به گزارش هشت دی، این کارشناسان  در گفت و گو با روزنامه ‘الشرق’ قطر گفته اند: نجات جان صد‌ها تن از شهروندانی که با تابعیت‌های مختلف در زندان های این سه کشور به سر می‌برند و رهایی این افراد از سرنوشت نامشخص شان، نیازمند مداخله بین المللی است.
‘کراویه فوشیه’ دبیر دفتر سیاسی حزب جمهوری و از فعالان حقوقی در فرانسه، در این باره به روزنامه قطری گفت: صدور حکم اعدام برای چهار تن که روز پنجشنبه گذشته در عربستان صادر شد، یک اقدام وحشتناک است و نشان می دهد، دستگاه قضایی این کشور بی طرفانه نیست و احکامی در این کشور وجود دارد که آزادی را سلب می کند.
فوشیه تاکید کرد: باید به این افراد فرصت کامل داد تا بدون هیچ گونه فشاری از خود دفاع کنند و عدالت به صورت کامل برقرار شود، چرا که پایان دادن به زندگی اشخاص، بازیچه نیست و مقام های سعودی در گذشته ثابت کرده اند، دستگاه قضایی این کشور از شکاف بزرگی رنج می برد.
این فعال حقوق بشری فرانسوی تصریح کرد: زندان های عربستان به کشتارگاه انسانی تبدیل شده است که در آن انواع شکنجه ها صورت می گیرد ،انسانیت زندانیان لگدمال، حقوق زنان زیرپا گذاشته می شود و بارها سازمان های حقوق بشری فرانسه و اروپا خواستار مداخله فوری سازمان ملل متحد برای توقف جنایت هایی شدند که با عناوینی چون عدالت و اجرای امنیت در عربستان انجام می شود.»
‘کلیمن بوسکی’ مدیر سازمان حقوق بشری ‘دیروتس پرسنل’ در پاریس نیز در این باره به الشرق گفت: فرانسه نگران حقوق بشر عربستان، امارات و بحرین است و ‘امانوئل مکرون’ رئیس جمهوری به دلیل این پرونده های حقوق بشری زیر فشار شدید قرار دارد.
ده ها فعال برجسته سعودی که عمدتا زن هستند، در ماه می جاری (اردیبهشت/ خرداد ۹۷) در عربستان بازداشت شدند، امری که با واکنش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد رو به رو شده است.
در همین حال، ‘آن ایدالگو’ شهردار پاریس در بیانیه ای چهارشنبه شب گذشته اعلام کرد: به دلیل مبارزات و فعالیت های ‘نبیل رجب’ مبارز و شیعه بحرینی در دفاع از حقوق بشر، تابعیت افتخاری فرانسه به وی اعطا شد.
‘فدریکا موگرینی’ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از دولت منامه خواست ‘نبیل رجب’ فعال حقوق بشری این کشور را آزاد کند و حق او را در بهره مندی از محاکمه عادلانه محترم شمارد.
رجب به دلیل مطالبی که در صفحه توئیتری منتشر کرد و در آن از دولت منامه به دلیل همکاری با عربستان و امارات در جنگ علیه یمن و وضعیت بد حقوق بشر در کشورش انتقاد کرده بود، ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ (۳ اسفند ۹۵) به پنج سال زندان محکوم شد، حکمی که سه شنبه گذشته (۱۵ خرداد) از سوی دادگاه تجدید نظر بحرین تایید شد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه