معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان:

 “تفکیک زباله از مبدأ” تنها راه نجات گیلان از آلودگی‌های زیست محیطی است

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تفکیک زباله از مبدأ تنها راه نجات گیلان از آلودگی‌های زیست محیطی است.

 “تفکیک زباله از مبدأ” تنها راه نجات گیلان از آلودگی‌های زیست محیطی است

به گزارش ۸دی، احسان‌الله شکری اظهار داشت:‌‌ در شرایط موجود تنها راه نجات محیط زیست گیلان با توجه به حجم ورود بسیار زیاد پسماند‌ به ویژه زباله‌های پلاستیکی به طبیعت آن ترویج و گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ است.

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ برنامه مدیریت پسماند به شکل تفکیک زباله‌ها از مبدأ چند سالی است که در کشورمان و استان گیلان آغاز شده‌ اما از سال شروع اجرای آن تاکنون در این‌باره موفقیت چندانی کسب نشده است.

شکری زباله‌های پلاستیکی را عامل ایجاد چهره مشمئزکننده در طبیعت خواند و گفت:‌ در حال حاضر این‌گونه پسماندها در دامان طبیعت، کنار جاده‌ها،‌ حاشیه رودخانه‌ها و یا جنب مناطق گردشگری و تفریحی چهره نازیبایی را به طبیعت استان گیلان تحمیل کرده است.

وی از زباله‌های پلاستیکی به عنوان منشاء ایجاد اثرات زیان‌بار بر روی آب و خاک یاد کرد و بیان کرد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست کشور به جهت اهمیت بسیار زیاد این موضوع شعار هفته محیط زیست امسال را تحت عنوان حذف آلودگی پلاستیکی انتخاب کرده است.

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: ‌بر اساس اطلاعات علمی تجزیه مواد مختلف در طبیعت با توجه به جنس آن زمان‌بر است به طوری که طبق این تحقیقات تجزیه پوست موز ۱۰ روز و یا ساقه‌های گیاهان تا دو ماه به وقت نیاز دارد.

شکری با تأکید بر زمان تجزیه دیگر انواع زباله‌های رها شده در طبیعت افزود:‌ پاکت‌های کاغذی ‌۵ ماه، پوست پرتغال ۶ ماه،‌ طناب و نخ ۱۴ ماه،‌ پاکت شیر ۵ سال،‌ ته سیگار ۱۲ سال،‌ البسه نایلونی‌ ۴۰ سال و قوطی‌های آلومینیومی برای تجزیه به ۱۰۰ سال زمان نیاز دارند.

وی به روند بسیار طولانی تجزیه زباله‌های پلاستیکی و بازگشت مجدد آنان به چرخه طبیعت اشاره کرد و ابراز داشت:‌ طبق تحقیقات به عمل آمده پسماند‌هایی از جنس پلاستیک مانند انواع قوطی‌های پلاستیکی رهاسازی شده در طبیعت برای تجزیه به هزار سال زمان نیاز دارند.

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد:‌ گر چه کل محیط زیست کشورمان به ویژه استان‌های شمالی از انواع آلودگی‌ها رنج می‌برند اما این معضل و چالش بزرگ در گیلان بیشتر به صورت آلودگی از طریق پسماند و زباله کرد پیدا کرده است.

شکری اثرات مخرب پسماند‌ بر محیط زیست را بسیار زیاد اعلام کرد و اظهار داشت:‌ دامنه تأثیرات زیان‌بار زباله‌ها در انواع مختلف آن به‌ویژه نوع پلاستیکی نه تنها به خشکی بلکه به سطح دریاها و اقیانوس نیز رسیده و جان تمامی آبزیان را در خطر جدی قرار داده است.

وی به ویژگی‌های خاص جغرافیایی استان گیلان اشاره کرد و بیان کرد:‌ انتخاب محلی مناسب برای مدیریت بهداشتی پسماند در استانی نظیر گیلان به جهت تعدد رودخانه‌ها،‌ بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و یا پراکندگی سکونتگاه‌های انسانی امکان‌پذیر نیست.

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه استقرار تکنولوژی‌های جدید در زمینه مدیریت پسماند نیازمند صرف سرمایه‌های بسیار کلانی است بنابراین امکان تأمین آن فعلاً برای مدیریت اجرایی کشور امکان ندارد.

شکری با بیان اینکه استقرار سامانه‌های پیشرفته مدیریت پسماند از نیازهای آینده و ضروری کشورمان است افزود:‌ سازمان حفاظت محیط زیست کشور و ادارات کل تابعه آن در حال حاضر برنامه‌های کوتاه مدت خود را در زمینه پسماند به صورت تفکیک زباله از مبدأ دنبال می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه