آیت الله خاتمی در رشت:

فرهنگ مقاومت اصل مهم زندگی امیرالمؤمنین است/ امام انقلاب را بر اساس اصل تکلیف مداری پیش برد

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تکلیف مداری یک اصل در مکتب همه انبیاء است، گفت: امام انقلاب را بر اساس اصل تکلیف مداری پیش برد.

فرهنگ مقاومت اصل مهم زندگی امیرالمؤمنین است/ امام انقلاب را بر اساس اصل تکلیف مداری پیش برد

به گزارش خبرنگار ۸دی، آیت الله سید احمد خاتمی در بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مصلی رشت با بیان اینکه امسال ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) با فرزند صالح شان امام خمینی (ره) مقارن شده است به سالگرد آیت الله احسانبخش نیز اشاره کرد و گفت: این عالم منشأ خدمات فراوانی در این شهر بود.

وی موضوع سخنرانی خود را اصول اساسی حکومت امیرالمومنین (ع) عنوان کرد و گفت: سال های عمر امیرالمؤمنین(ع) به ۵ دوره تقسیم می شود دوران کودکی، بعثت، هجرت، سکوت ۲۵ ساله و حکومت حدودا ۵ ساله ایشان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دوران حکومت امام علی (ع) از زمان ایشان تاکنون متمایز بوده است و فقط حکومت فرزندش حجت ابن الحسن مانند ایشان است، گفت: افتخار ما این است که حکومت امیرالمؤمنین الگوی حکومت نظام جمهوری اسلامی است صادقانه می گوییم می خواهیم آنگونه باشیم کما اینکه هیچ کس ادعا ندارد که حکومت اسلامی مانند حکومت امیرالمومنین است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه اصل اول حکومت امیرالمومنین (ع) اسلام مداری است، گفت: امام علی (ع) می فرمایند ما فقط می خواهیم حدود الهی و شرع الهی را پیاده کنیم و این اساسی ترین اصل زندگی امیرالمومنین است.

وی افزود: امام خمینی(ره) فرمودند تمام مقصد ما مکتب ماست ما می خواهیم دینی که از صحنه منزوی شده است را به صحنه بیاوریم تا جایی که می توانیم و امروز مقام معظم رهبری هم همین سیر را دنبال می کنند و تمام دشمنی هایی که با نظام ما می شود نیز سر همین است.

 

** دشمنان حاکمیت دین را تاب نمی آورند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آخر قصه این است که دشمنان حاکمیت دین را تاب نمی آورند، گفت: تکلیف مداری یک اصل در مکتب همه انبیاء است؛ ابراهیم به فرزندش می گوید «خدا دستور داده تو را ذبح کنم اسماعیل می گوید پدر دستور خدا هرچه هست انجام بده» این تکلیف مداری است اصلی که امام راحل با همین اصل انقلاب را پیش برد.

وی ادامه داد: بزرگی به امام گفت: می دانستی که انقلاب پیروز می شود؟! امام فرمود: «نه نمی دانستم اما هر قدمی که برای خدا بر داشتیم خدا قدم دیگری پیش روی ما باز کرد».

آیت الله خاتمی بیان کرد: امام فرمود: «ما به تکلیف عمل می کنیم اگر تحریم مان کنند ما فرزند رمضانیم اگر ما بجنگند ما فرزند عاشوراییم».

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری سومین اصل حکومت امام علی(ع) را مهرآمیز رفتار کردن با بازی خورده ها عنوان کرد و گفت: در جنگ با خوارج، صفین و جمل، وقتی دشمن شریعه فرات را گرفت مولا دستور حماسی داد برای پس گرفتن شریعه بعد از باز شدن راه فرات اطرافیان گفتند دشمن آب را بر ما بسته بود اما امام علی (ع) فرمود: «ما آب را بر روی کسی نمی بندیم».

وی با بیان اینکه امام جنگ را به تأخیر می انداخت تا بازی خورده ها به فکر بیایند، گفت: در ابتدای جنگ نهروان ۲۰ هزار نفر قاری قرآن که پیشانی شان از عبادت سیاه شده بود در جبهه مقایل بودند امام علی (ع) در مراتب مختلف به نصیحت کردن پرداختند و ۱۶ هزار نفر اقناع شدند و برگشتند.

 

** در حکومت امام علی(ع) مسئولیت امانت است

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امام علی(ع) در مقابل نسبت به سران قاطعیت محمدوار داشت، افزود: امام و رهبر انقلاب هم از امام علی(ع) خط گرفتند که با بازی خورده ها مهر بورزند و با سران قاطعیت داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری چهارمین اصل حکومت امیرالمؤمنین(ع) را حکومت ارزش ها دانست و مسئولیت را به کسانی می داد که مسئولیت را امانت می دانستند.

وی افزود: امام علی(ع) در سخنان مختلف از مسئولیت تعبیر به امانت کرده است.

 

** فرهنگ مقاومت اصل مهم زندگی امیرالمومنین(ع) است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فرهنگ مقاومت پنجمین اصل مهم در دوران زندگی امیرالمومنین(ع) است، گفت: در کشور ما وحدت بر سر اصول وجود دارند مردم با هر سلیقه ای که دارند در راهپمایی روز قدس شرکت می کنند.

وی گفت: وحدت بر سر اصول داشته باشیم هرچند اختلاف سلیقه وجود دارد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: در این شهر یک روز امام جمعه عالم وارسته آیت الله قربانی است و یک روز آیت الله فلاحتی، خط یک خط است اما همه می خواهند دین در این استان عزیز باشد.

وی با تأکید بر اینکه همه دغدغه حفظ نظام اسلامی را داشته باشیم و من ها فدای اسلام شود، گفت: مرده که زدن ندارد اگر اسلام پر آوازه و رو به پیشرفت نبود اینطور همه جمع نمی شدند برای ضربه زدن به اسلام، دلیلش این است که انقلاب ما راهش را پیدا کرده است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه برخی عادت کرده اند به آیه یأس خواندن و مشکلات را بزرگنمایی می کنند، گفت: این کشور با تدبیر رهبری مدیر و مدبر گردنه ها را پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه ما درس آموخته مکتب اهل بیتیم، گفت: بشارت می دهم به شما مردم شما دیگر روی ذلت نخواهید دید و شما عزیزید عزیز خواهید ماند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه