رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت هشدار داد؛

ذبح‌های خیابانی در شب‌های قدر خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را دارد

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت گفت: انجام ذبح در در خیابان‌ها مورد تأیید نیست و خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در پی دارد.

ذبح‌های خیابانی در شب‌های قدر خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را دارد

به گزارش ۸دی، حسین عرفانی بیان کرد: یکی از بیماری های مهم از نظر سلامت عمومی در راس بیماری های واگیردار بیماری «تب کریمه کنگو» است. این بیماری از جنبه واگیری جزء بیماری های ویروسی‌ست که این ویروس ایجاد یک بیماری حاد تب زای خونریزی دهنده است که می تواند مرگ و میر افراد را نیز در پی داشته باشد لذا بسیار بیماری خطرناک و مهمی محسوب می شود.

وی ادامه داد: این بیماری واگیردار یک بیماری «زئونوز» است یعنی می تواند از دام به انسان منتقل شود، البته تب کنگو یک بیماری شغلی نیز هست و به عبارتی افرادی که از نظر شغلی در ارتباط با دام، دامپروی، صنایع گوشت، آشپزی و رستوران هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند. علاوه بر موارد ذکر شده می تواند به عنوان یک عفونت بیمارستانی هم اهمیت داشته باشد بدین معنا که افرادی که از بیمار مبتلا به تب کنگو مراقبت می کنند از نظر بهداشتی اصول نگهداری را رعایت نکنند مسلما در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند.

عرفانی ناقل بیماری تب کریمه کنگو را «کنه» اعلام کرد و گفت: هنگام گرم شدن هوا فعالیت کنه ها افزایش پیدا می کند با اینکه در طول سال در تمامی فصول بحث بروز و انتقال بیماری را داریم اما در فصل گرم سال که از اردیبهشت ماه آغاز شده به تدریج با افزایش فعالیت کنه ها احتمال اینکه موارد ابتلا نسبت به فواصل دیگر بیشتر شود دور از ذهن نیست.

به گفته رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت، علائم بیماری دقیقا شبیه به بیماری آنفولانزاست. علائم با تب شروع می‌شود و کوفتگی بدن، سردرد، بدن درد و درد عضلات از دیگر علائم تب کنگو است.

وی افزود: اگر در فصل گرم سال فردی علائم آنفولانزا را در خود مشاهده کرد و علاوه بر تب و کوفتگی بدن ارتباطی با دام یا بیمار و کنه داشته فورا باید به پزشک مراجعه کرده و متخصص مربوطه آزمایش برای فرد تجویز کند اگر در نتیجه آزمایش تعداد پلاکت‌های خون کاهش پیدا کرده باشد(زیر ۱۵۰ هزار ) فرد در فهرست احتمالی ابتلا قرار می گیرد و بلافاصله بستری و قرنطینه می شود، همچنین نمونه آزمایش خون جهت تشخیص قطعی به آزمایشگاه انستیتو پاستور تهران ارسال می گردد.

عرفانی اظهار داشت: بیماری در دام علامت ندارد و با توجه به اینکه کشور ما روی کمربند این بیماری قرار دارد و با در نظر گرفتن آمار کنه ها در تمامی نقاط کشور احتمال ابتلا در همه جا وجود دارد. به عموم جامعه توصیه می شود گوشت و فراوده های گوشتی را از مراکز و قصابی هایی تهیه کنند که زیر نظر شبکه سازمان دامپزشکی کشور است.

وی متذکر شد: در دامپزشکی بعد از کشتار لاشه دام در سالن پیش سرد کشتارگاه نگهداری می شود تا جمود نعشی که در این حالت اتفاق می‌افتد باعث از بین رفتن ویروس در بافت‌های دام شود. لذا اگر مردم اطمینان ندارند که دام تحت نظارت دامپزشکی بوده یا خیر، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و بعد بسته بندی کنند.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت آمار امسال این بیماری را ۲۴ نفر گزارش کرد و گفت: تمام این ۲۴ بیمار تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافتند جز یکی از افراد که به دلیل داشتن بیماری زمینه ای جان خود را از دست داد.

به گفته عرفانی، تاکنون این بیماری در استان خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، مازندران، خوزستان، اردبیل و فارس گزارش شده است.

وی در خصوص ذبح های خیابانی در شب های قدر هشدار داد: در دین مبین اسلام یکسری اعمال پسندیده تحت عنوان نذر و قربانی کردن، وجود دارد اما فراموش نکنیم دستورات اسلام به هم مرتبط است چرا که هیچ یک از دستورات اسلام بر خلاف بهداشت و سلامت نبوده و حتی به رعایت آن نیز تاکید فراوان شده است. افراد نذر قربانی خود را زیر نظر کارشناسان شبکه دام پزشکی انجام دهند (در مکانی که به منظور کشتار و ذبح بهداشتی و شرعی آن دام و قربانی در نظر گرفته شده است) . انجام ذبح در خیابان‌ها مورد تأیید نیست و خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در پی دارد.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه