فرانسوی ها از مذاکره برای توافقی به جای برجام می‌گویند

روزنامه «ایزوستیا» روسیه به نقل از یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه فرانسه نوشته پاریس آماده مذاکره با تهران بر سر توافقی جدید به جای برجام است.

فرانسوی ها از مذاکره برای توافقی به جای برجام می‌گویند

به گزارش ۸دی، یک روزنامه روس به نقل از «یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه» نوشته پاریس آماده آغاز مذاکرات با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام است.

به گزارش نامه نیوز، روزنامه «ایزوستیا» نوشته کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروی مسلح سنای فرانسه این موضوع را تأیید کرده و اضافه کرده پاریس احتمال امضای توافقی جدید با ایران و خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را بررسی می‌کند.

این روزنامه نوشته «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با او درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد رایزنی کرده است. ماکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح کرده است.

به نوشته روزنامه روس، سند جدید بایستی تمامی موارد اضافه بر موضوع هسته‌ای که محل نگرانی مشارکت‌کنندگان در توافق است را شامل شود.

منبع مورد استناد «ایزوستیا» می‌گوید: «علاوه بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای ما درباره فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک و حضور نظامی روزافزون آن در خاورمیانه هم نگرانی داریم. به همین دلیل است که مایل به آغاز یک فرایند مذاکره‌ای جهانی و جامع با تهران هستیم.»

این منبع اضافه کرد: «می‌خواهیم ایران این را درک کرده و بپذیرد که لازم است با یکدیگر عمل کنیم.»

یک منبع در سنای فرانسه هم ضمن تأیید این موضوع گفته امانوئل ماکرون به دنبال گرد هم آوردن طرف‌های فعلی و سابق برجام دور میز مذاکره و تلاش برای حصول یک توافق جدید و اصلاح‌شده با تهران است.

«رابرت دل پیچیا»، معاون کمیته امور خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه گفت: «هدف رئیس‌جمهور این است که فرانسه ممکن است از توافق جدید با ایران خارج شود، اما فقط به این دلیل که مذاکراتی بر سر سند جدید و کامل‌تر آغاز شود.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه