کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با 8دی:

انتخابات اخیر در منطقه به شکست عربستان در جهان عرب منجر می شود

کارشناس مسائل بین الملل، گفت: انتخابات اخیر در منطقه به شکست عربستان در جهان عرب منجر می شود و این کشور جایگاهش را در منطقه از دست داده است.

انتخابات اخیر در منطقه به شکست عربستان در جهان عرب منجر می شود

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار هشت دی درباره انتخابات اخیر در منطقه از جمله انتخابات لبنان و عراق، اظهار کرد: در انتخابات لبنان حزب الله و جریان های همسو با مقاومت اسلامی اکثریت کرسی های پارلمانی را بدست آوردند البته جریان های همسو مانند مسیحیان مارونی و جریان های ملی در واقع در کنار مقاومت هستند.

وی افزود: این مهم نشان می دهد که پول های نفتی عربستان و رسانه های رژیم آل سعود و نفوذ معنوی فرانسه بر وی طوایف مسیحی لبنان تأثیر زیادی نداشته است بلکه مقاومت اسلامی و عملکرد حزب الله در سوریه و لبنان برای تأمین امنیت لبنان و منطقه در تصمیم گیری رأی دهندگان مؤثر بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ترکیب کابینه لبنان نسبت به گذشته تفاوت خواهد کرد، اضافه کرد: شعار مطرح شده طول مبارزات انتخاباتی لبنان “نه” به عربستان است و این نه گفتن مفهوم بسیار واضح و آشکاری دارد.

هانی زاده با بیان اینکه این مفهوم این است که عربستان سعودی نزد اکثر طوایف لبنان مورد نفرت است، تصریح کرد: دخالت عربستان در جریان های سیاسی و بازداشت ۱۰روزه سعد حریری و مصادره اموال نخست وزیر لبنان در عربستان موجب شده حتی طوایف سنی نسبت به رفتار محمد بن سلمان منزجر شوند.

وی ادامه داد: عربستان و فرانسه با این انتخابات نفوذشان را در لبنان از دست دادند و الان محور مقاومت است که در ترکیب سیاسی آینده لبنان کاملا مؤثر خواهد بود.

هانی زاده درباره پیوند این انتخابات با انتخابات عراق، تصریح کرد: انتخابات عراق هم ویژگی خاص خود را دارد و عربستان سعودی از مدت ها پیش سعی کرد در حوزه جریانه ای شیعه شکاف ایجاد کند با توجه به رویکرد منتخبین عربستان در عراق هم با شکست مواجه شد.

کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه انتخابات عراق نیز نسبتا مشابه انتخابات لبنان بود، گفت: با بررسی عملکرد سه ساله محمد بن سلمان و تندروی های عربستان این کشور در عراق، فلسطین، سوریه و لبنان جایگاه خودش را از دست داد.

وی تصریح کرد: این کشورها به همراه ایران درحقیقت در تقابل با رژیم آل سعود قرار دارند و این انتخابات به شکست عربستان در جهان عرب منجر می شود و جایگاهش را در این منطقه از دست داده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه