عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

چرا جمهوری اسلامی به FATF نمی‌پیوندد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است جمهوری اسلامی درباره سه مورد از مفاد FATF مسأله دارد از این رو به این معاهده نمی‌پیوندد.

چرا جمهوری اسلامی به FATF نمی‌پیوندد؟

به گزارش ۸دی، ابوالفضل حسن بیکی با اشاره به بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اینکه لایحه مذکور در صحن علنی رأی نیاورد، به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد تا اقدامات مد نظر صورت گیرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: زمان رأی گیری بود که به متن مورد نظر اعتراض کردیم چرا که موارد مد نظر نمایندگان در آن اعمال نشده بود و نیاز به کارشناسی بیشتر داشت از این رو ۶ نفر از اعضا جلسه را ترک کردیم.

وی افزود: به خاطر ترک جلسه در فضای مجازی تهمت هایی را به ما نسبت دادند که البته ناراحت نیستیم چرا که یکی از ابزارهای مجلس این است که نمایندگان این حق را دارند زمانی که نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند جلسه را ترک کنند که به این اقدام آبستراکسیون می گویند.

حسن بیکی ادامه داد: از این رو بعد از حد نصاب نداشتن جلسه، مقرر شد نشست دیگری درباره شروط و حق تحفظی که عربستان، آلمان، فرانسه و ۶۶ کشور دیگر گرفته اند صحبت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه تا کنون ۱۸۸ کشور دنیا FATF را امضا کرده اند، عنوان کرد: ۱۶ سال پیش نیز وزیر اقتصاد وقت کشورمان این معاهده را به امضا رسانده بود؛ معاهده ای با ۴۰ موضوع که تعداد زیادی از آنها را امضا کرده ایم اما درباره ۳ موضوع آن با مشکل مواجه بودیم.

وی افزود: یکی از مباحث مطرح شده تعریف تروریسم بود که تعریف جهان و آمریکا از آن متفاوت است چنانچه آمریکایی ها داعش و منافقین را از فهرست گروه های تروریستی در آورده و حزب الله لبنان را تروریست نامیده اند در حالی که رژیم صهیونیستی تروریسم دولتی است.

حسن بیکی همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکایی ها سپاه پاسداران را هم گروه تروریستی می داند در حالی که سپاه یک ارگان نظامی حقوق بگیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام قرار است با کشورهای عضو ۴+۱ همکاری داشته باشیم از این رو پیش بینی می کنیم این ۶ شرط در مجلس تصویب شود و حق تحفظ بگیریم تا هر زمان که خواستیم از کنوانسیون خارج شویم.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه