مراسم بزرگداشت سید جلال الدین اشرف برگزار شد

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت سید جلال الدین اشرف، مراسم بزرگداشت برادر گرامی امام رضا (ع) در حرم مطهر او در آستانه اشرفیه برگزار شد

مراسم بزرگداشت سید جلال الدین اشرف برگزار شد

به گزارش  ۸دی، حجت الاسلام علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان سه شنبه شب در این مراسم، امامزادگان را از شخصیت های بزرگ مذهبی که در راه ترویج دین مقدس اسلام همت کردند، عنوان و اضافه کرد: دین داری و تدین امروز جامعه اسلامی را مدیون تلاش ها و مبارزات آن بزرگواران هستیم.

وی سید جلال الدین اشرف (ع) را یکی از شخصیت های بزرگ مذهبی دانست و افزود: آن بزرگوار به عنوان یکی از راویان حدیث و مبلغان اسلام، اقدامات فرهنگی با ارزشی را در جهت ترویج دین به انجام رساند.
علیزاده همچنین با اشاره به نقش مردم گیلان در پاسداری از ارزش های اسلامی اظهار داشت: مردم این استان در طول تاریخ همواره مدافع و پیرو اهل بیت (ع) بوده و حرکت های انقلابی امامزادگان را حمایت کرده اند.
وی بقاع متبرکه را قطب های مهم مذهبی دانست و یادآور شد: بقاع متبرکه کانون های ارزشمندی در جهت ترویج معارف دینی به شمار می روند.
سید جلال الدین اشرف (ع) در سال ۱۸۰ قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود؛ آن حضرت کوچکترین فرزند امام موسی کاظم (ع) است و نام مادر بزرگوارشان نیز نجمه است. سید جلال الدین اشرف (ع) دومین چهره علوی مشهور است که بعد از یحیی بن عبدالله بن الحسن بین سال های ۲۰۶ تا ۲۱۰ هجری قمری وارد سرزمین گیلان شدند.
سید جلال الدین اشرف (ع) پس از شهادت امام رضا (ع) برادر بزرگوارشان وارد گیلان شدند که هنگام ورود به این منطقه اولین نبرد و مقابله را در حوالی زنجان و قزوین که در آن زمان دالمرز بین اعراب مسلمان و دیلمیان بود، با خوارج و لشگریان خلفای عباسی داشت و به شهادت رسید و پیکرش در محل فعلی دفن شد.
گوهرشاد خانم بنت کیارستم که از خاندان شیعی آل بویه بود، در سال ۳۱۱ هجری قمری گنبدی بر روی قبر آن حضرت بنا نهاد و محل دفن سید جلال الدین اشرف (ع) که در آبادی بی نام و نشانی قرار داشت، بعدها به نام های کوچان، جلالیه، اشرفیه و هم اکنون آستانه اشرفیه معروف است.
چهاردهم ماه مبارک رمضان سالروز شهادت سید جلال الدین اشرف (ع) است.
شهرستان آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه