مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان؛

اعضای بدن ۵۰درصد مرگ های مغزی در کشور قابلیت اهدا دارد

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، گفت: سالانه بین ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که اعضای بدن ۵۰ درصد آنها قابلیت اهدا دارد.

اعضای بدن ۵۰درصد مرگ های مغزی در کشور قابلیت اهدا دارد

به گزارش هشت دی،  دکتر کتایون نجفی زاده با حضور در شورای اسلامی شهر تهران کارت اهدای عضو اعضای شورای شهر را تقدیم آنها کرد.

وی در این مراسم با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو تقاضای دریافت کارت اهدای عضو را به انجمن اهدای عضو ایرانیان ارائه کردند، اظهار کرد: این اقدام اعضای شورای شهر تهران حرکت بسیار مهم فرهنگی برای همه مردم ایران است.

نجفی زاده بیان کرد: اعضای شورای شهر تهران با اقدام فرهنگ ساز خود برای دریافت کارت اهدای عضو، می‌تواند الگویی برای دستگاه‌های بخش خصوصی و دولتی باشد، تا آنها هم با دریافت کارت اهدای عضو، در راستای فرهنگ سازی در این زمینه گامی بردارند.

نجفی زاده با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو در بین اقشار مختلف جامعه گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که بین انجمن اهدای عضو ایرانیان و وزارت بهداشت منعقد شده، مقوله مهم فرهنگ سازی اهدای عضو، به انجمن اهدای عضو ایرانیان سپرده شده است.

وی با بیان اینکه هدف ما در انجمن اهدای عضو ایرانیان آگاه کردن مردم از مرگ مغزی و اهدای عضو است، یاد آورد شد: سالانه در کشور بین ۵ تا ۸ هزار نفر با مرگ مغزی از دنیا می‌روند و اعضای بدن نیمی از افراد مرگ مغزی شده قابلیت اهدا دارد.

نجفی زاده با اشاره به اینکه سال گذشته اعضای بدن ۹۲۶ مرگ مغزی در کشور اهدا شد، ادامه داد: در سال ۹۶ اعضای بدن ۲ هزار مرگ مغزی اهدا نشد؛ در حالی که هر فرد مرگ مغزی بین یک تا ۸ عضو می‌تواند اهدا کند، اگر تصور را بر این بگذاریم که خانواده فرد مرگ مغزی شده دیر رضایت به اهدا بدهند و اگر ۳ عضو فرد مرگ مغزی قابلت اهدا داشته باشد، با اهدا نکردن اعضای بدن این ۲ هزار مرگ مغزی، ۶ هزار ارگان سالم به زیر خاک رفته است؛ از طرفی روزی ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی از دنیا می‌روند.

وی در ادامه به ثبت نشان اهدا بر روی گواهینامه رانندگی اشاره و افزود: برای ثبت نشان اهدا بر روی گواهینامه رانندگی در طول چندین سال گذشته تلاش زیادی شده و در نهایت سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت و وزارت کشور این طرح، به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت که پیگیر آن هستیم تا با اجرای این طرح ایران هم مانند دیگر کشورها بتواند نشان اهدای عضو را بر روی گواهینامه داشته باشد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه