درخواست خودروسازان برای گران کردن خودروهای داخلی/مردم باید تاوان حمایت از خودروسازان را بپردازند؟

خودروسازان باید به جای افزایش صرف قیمت خودرو،بهره وری خود را بالا ببرند.

درخواست خودروسازان برای گران کردن خودروهای داخلی/مردم باید تاوان حمایت از خودروسازان را بپردازند؟

به گزارش هشت دی،در چند ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار خودروی کشور بوده ایم ، به نظر می رسد نه تنها قیمت گذاری بر روی خودروهای بازار، از هیچ نظامی پیروی نمی کند بلکه این موضوع  به مرحله  افسارگسیختگی نیز رسیده است.آنچه در این میان نگران کننده است،خبر افزایش قیمت خودروهایی با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان است؛موضوعی که تاثیر مستقیمی بر زندگی طبقه متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت.

در این رابطه با دوتن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس اتحادیه فروشندگان ونمایشگاه داران خودرو به گفت وگو پرداخته ایم که به این شرح است؛

در رابطه با قیمت خودرو،اظهار نظر نمی کنم

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد:سه شنبه این هفته(۹۷/۳/۸) با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت،مدیران خودروسازی و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای برای تعیین تکلیف قیمت خودرو   تشکیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: تا تشکیل این جلسه و جمع بندی نتایج حاصل از خروجی آن،به عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تمایلی به اظهار نظر در مورد قیمت خودرو ندارم.

مردم تا کجا باید تاوان سوء مدیریت خودروسازان را بدهند؟

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد:به رغم سرمایه گذاری ها و حمایت های بسیاری که در سالهای گذشته از صنعت خودروسازی کشور صورت گرفته است، این صنعت نتوانسته آنطور که باید و شاید پیشرفت کند و بتواند خواسته های به حق مردم را برآورده سازد.
وی با اشاره به سر و کار داشتن خودرو با جان و امنیت مردم ،افزود: ما بیشتر از این چه کار میتوانستیم برای صنعت خودرو انجام بدهیم که ندادیم. ۴۰ سال است که بازار و شرایط قیمتی مناسبی برای خودروسازان در کشور ایجاد شده است و اگر ملاک برای پیشرفت خودروسازان حمایت بود، همه نوع حمایتی از این صنعت تا به حال صورت گرفته است. جای سوال دارد که چرا تا به حال این صنعت استراتژیک کشور نتوانسته به پیشرفتهای مد نظر نایل آید.
عزیزی با اشاره به جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا میکنند به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده های اولیه مجبور به افزایش قیمت خودرو هستند .آنها بر این باورند در صورتیکه افزایش قیمت اتفاق نیافتد، خودروسازان زیان سنگینی  متحمل میشوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درست است که قیمت نهاده های اولیه افزایش یافته اما مطلبی که خودروسازان به آن توجه نمیکنند بهبود بهره وری در واحدهای تولیدیشان است.
عزیزی تاکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه گذشته از خودروسازان خواست که جهت بهبود مدیریت و بهره وری گام برداشته و هزینه های تولید خود را کاهش دهند تا مردم نخواهند همه تاوان گرانی خودرو را پس بدهند.
وی تصریح کرد: اگر هزینه ای را که چند دهه از جیب مردم و بیت المال برای خودروسازان خرج کردیم در حوزه هایی که کشورمان مزیت تولیدی بیشتری در آنها داشت  صرف می کردیم ،اکنون در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است با وجود همه هزینه های جانی و مالی که برای صنعت خودرو صرف شد، این صنعت نتوانست به هدف گذاریهای کشور نزدیک شود. در این سالها شاهد بودیم که خودروسازان محصولات بی کیفیت خود را به راحتی در بازار به فروش رساندند.
عزیزی گفت: در جلسه با خودروسازان ذکر شد که باید محاسبه شود چند درصد از قطعات خودرو وارداتی و وابسته به ارز است و چند درصد قیمت ارز برای خودروسازان بالا رفته است، زیرا دولت اکنون به خودروسازان ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت میکند.

با افزایش قیمت خودروی زیر ۴۰ میلیون مخالف نیستیم

وی اضافه کرد: ما با افزایش قیمت خودروی کمتر از  ۴۰ میلیون تومان مخالف نیستیم فقط از خودروسازان می خواهیم که با مدرک و حساب شده قیمت ها را افزایش دهند، زیرا بر اساس تحقیقات مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده خودرو نخواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میبایست سایر نهاده هایی که در قیمت خودرو دخیل هستند به صورت کارشناسی شده و حساب شده محاسبه و تحقیق شود و خودرو سازان هم زمان با این موضوع باید در کنترل هزینه های خود تلاش کنند.
عزیزی اظهار کرد: مدیران خودروسازی ادعا میکنند که به دلیل دریافت وام هایی با بهره بالا نمی توانند با سودهای کنونی اقساط خود را پرداخت کنند اما این موضوع به گذشته باز می گردد و از آنجایی که خودروسازان بازار کشور را در اختیار داشتند می بایست در گذشته به میزان لازم خودروهای خود را پیش فروش می کردند تا چنین مشکلی نداشته باشند.
وی با انتقاد از سوء مدیریت در شرکتهای خودروسازی افزود: به نظر من افزایش قیمت به میزانی که خودرو سازان میگویند درست نیست و به منظور یافتن عدد درستی در این رابطه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و وزارت صنعت،معدن و تجارت موظف است که درباره این موضوع بررسی بیشتری کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه گذاری عظیم صورت گرفته در صنعت خودرو ،افزود:مجبوریم به حمایت خود از این صنعت ادامه دهیم. اما باید اذعان کرد ، زمانی که حمایتهای غیر کارشناسی باشد خود آن صنعت متضرر میشود.
وی تنها راه نجات صنعت خودرو سازی کشور را خصوصی شدن واقعی این صنعت دانست و گفت: در صورتیکه صنعت خودروسازی به صورت واقعی خصوصی شود بدون شک این صنعت راه خود را در تولید و بازار پیدا کرده و از مشکلات آن کاسته خواهد شد.امیدواریم روزی که خودروسازان ما به شکل واقعی به بخش خصوصی واگذار شود، رقابت واقعی بین آنها صورت بگیرد.
عزیزی در رابطه با ورود مجلس شورای اسلامی به مبحث خصوصی سازی خودرو سازان اظهار کرد: وظیفه مجلس بدون شک وظیفه نظارتی است و در امور اجرایی ورود نمیکند اما به تازگی اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از تغییر رویکرد آمریکا نسبت به برجام باید ببینیم که شرکتهای خودروسازی اروپایی چه موضعی نسبت به مشارکت با خودروسازان ایرانی خواهند گرفت.به نظر میرسد مسیر به تدریج برای مشارکت  با شرکت های بزرگ خودروسازی جهان هموارتر شود.

شرکت های فروشنده خودرو در بازار تنش ایجاد می کنند

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو  اظهار کرد: بازار خودرو به شدت در زمینه قیمت آشفته است و هر کسی قیمت مورد نظر خود را بر روی خودرو می گذارد.
وی گفت: برخی از شرکت های وارد کننده خودرو دلیل گرانی و نبود خودرو در بازار را مشکلات گمرکی و ترخیص نشدن خودرو عنوان می کند در حالی که خبرها حاکی از آن است که این شرکت ها گهگاه خود به صورت مستقیم خودروهایشان را در بازار به فروش می رسانند چراکه باتوجه به افزایش قیمتِ بازار،تحویل خودرو به ثبت نام کنندگان توجیح اقتصادی ندارد و ترجیح می دهند خودروها را به صورت مستقیم وارد بازارکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه