عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

اروپا‌ باید برجام را به همین شکلی که هست اجرا کند/فراتر از تعهدات برجامی یک قدم هم برنمی‌داریم

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه فراتر از تعهدات برجامی یک قدم هم برنمی‌داریم، گفت: نه راجع به موشک و نه منطقه و نه آینده برجام وارد هیچ مذاکره و گفت‌وگویی نخواهیم شد.

اروپا‌ باید برجام را به همین شکلی که هست اجرا کند/فراتر از تعهدات برجامی یک قدم هم برنمی‌داریم

به گزارش ۸دی، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با اروپا در خصوص برجام بدون آمریکا و … پرداخت.

*عدم اعتماد به اروپا را همواره داشته‌ایم

وی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: موضع ما همیشه این بوده تا زمانی در برجام می‌مانیم که منافعمان از این توافق تأمین شود. ترامپ مصمم بود از برجام خارج شود و در تلاش بود این کار را انجام دهد، ۱۶ ماه در این زمینه تلاش کرد. موضع ما این بود اگر آمریکا از برجام خارج شود ما تصور نمی‌کنیم با خروج آمریکا منافع ما تامین شود و طبیعی است ما خارج شویم، ما عدم اعتماد به اروپا را همواره داشته‌ایم.

عراقچی افزود: وقتی خروج آمریکا جدی شد، اروپایی‌ها از ما خواستند فرصتی به آنها بدهیم که تلاششان را انجام دهند تا بلکه بتوانند خواسته‌های ایران را تامین کنند و این پیام به سطوح عالی منتقل و درباره آن بحث شد و رئیس جمهور تصمیم گرفت این فرصت را برای چند هفته به اروپا بدهد و ما الان در حال مذاکره با اروپا هستیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره تضمین‌های عینی اروپا به ایران نیز اضافه کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، یک آشفتگی را در مواضع اروپایی‌ها شاهد بودیم، علتش این بود اروپایی‌ها سه چهار ماه با آمریکا مذاکره کرده بودند و تصورشان این بود که آمریکا در برجام می‌ماند و حتی تا آخرین لحظه تصور می‌کردند آمریکا اگر اسقاطی‌ها را تمدید نکند، به طور مستقیم از برجام خارج نمی‌شود و فرصتی برای دیپلماسی خواهد بود و این خروج صریح، برای اروپا غیرمنتظره بود.

عراقچی گفت: الان ما و اروپا به وضعیت روشن‌تری می‌رسیم. الان باید دو کار صورت بگیرد اول اینکه اروپایی‌ها نحوه تامین خواسته‌های ایران را برای ما روشن کنند و در نشست سران اروپا اعلام شد یک بسته اقتصادی به ایران ارائه خواهند داد که راه‌حل‌های عملی برای تأمین خواسته‌های ما در برجام است.

عراقچی ادامه داد: ما الان در این مرحله هستیم که آنها بسته را آماده کنند و این راه‌حل‌ها را ارائه دهند مثلا در فروش نفت و مسائل بانکی و بیمه و سرمایه‌گذاری و تجارت و … که باید بسته پیشنهادی بدهند و به صورت عملیاتی، عینی و ملموس بگویند چگونه می‌خواهند اینها را تامین کنند و چطور آن را تضمین کنند.

*اروپایی‌ها باید تضمین‌هایی را بدهند که تعهداتشان را در عمل اجرا کنند

وی بیان کرد: اروپایی‌ها باید تضمین‌هایی را بدهند که تعهداتشان را در عمل اجرا کنند و ما مواجه با بدعهدی ، تاخیر و … نباشیم و در چند هفته باید به آن برسیم و مشغول هستیم.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خصوصی را مجاب به کار با ایران کنند، خاطرنشان کرد: روشن شد خیلی از کمپانی‌های بزرگ بعد از دو سالی که از برجام می‌گذرد وارد ایران شدند و الان که دچار تردید شدند نمود بیشتری پیدا کرده که در دو سال چه فرصت‌هایی برای ایران ایجاد شده است.

عراقچی گفت: الان که این شرکت‌ها بعضا دچار تردید شدند و اعلام تردید می‌کنند. ما با فضایی مواجه بودیم که شرکت‌های مختلف وارد فضای کسب و کار ایران شدند و محیطی ایجاد شده بود که آمریکا ترغیب شد از برجام خارج شود.

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها برای همکاری با ایران در برجام بدون آمریکا با دو مشکل اساسی مواجهند، مشکل اول سیاسی است و اروپا و آمریکا با هم شراکت سیاسی دارند و اتحاد راهبردی دارند، البته در دو سال اخیر شکاف‌هایی ایجاد شده ولی اتحاد استراتژیک آنها هست و آنها در یک جبهه در کنار هم هستند، اینکه اروپا بخواهد از شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد و در کنار ایران و روسیه و چین قرار بگیرند یک مقدار کار را برای آنها سخت کرده و اظهارات ضد و نقیض آنها در همین راستاست. هم تحت فشار آمریکا هستند و مهلت ایران و فشار ایران نیز وجود دارد که این فضای سیاسی سختی است. به لحاظ فنی هم مشکلاتی دارد.

وی افزود: در اروپا سیستم سرمایه‌داری و شرکت‌ها مستقلند و براساس تصمیمات هیأت مدیره عمل می‌کنند و خیلی شرکت ها بازارهای بزرگ در آمریکا دارند و این بازارها برایشان مهم است.

*ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم، ولی درباره توانایی آنها مطمئن نیستیم

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: این شرکت‌ها دچار تردید می‌شوند و می‌خواهند شرایطی در ایران داشته باشند که بازارهایشان در آمریکا ضربه نخورد. این اروپایی‌ها هستند که اگر می‌خواهند ایران دربرجام بماند، باید این چالش‌ها را حل کنند. اینکه ما مذاکره می‌کنیم این است که آیا اروپا می‌تواند این چالش ها را حل کند، اینکه مذاکره می‌کنیم اینگونه نیست که یک تفاهمی کنیم تمام شود، باید ببینیم اروپا این چالش‌ها را چطور می‌تواند حل و فصل کند.

عراقچی با بیان اینکه سیستم دلار سیستم غالب در عرصه بین‌الملل است، عنوان کرد: آیا اروپا می‌تواند سیستم یورو را جایگزین کند؟ ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم، ولی درباره توانایی آنها مطمئن نیستیم. اینکه توانا هستند در مذاکرات مشخص می‌شود.

*اروپایی‌ها باید اقدامی در شورای امنیت انجام دهند

معاون ظریف درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکا و اینکه آیا در نشست کمیسیون مشترک در این زمینه صحبت کردید؟ نیز خاطرنشان کرد: در مذاکرات به آن پرداخته شد و یکی از موضوعات در دستورکار ماست که اروپایی‌ها باید اقدامی در شورای امنیت انجام دهند و این یکی از شروط رهبری است. آمریکا عضو شورای امنیت است و می‌تواند هر تصمیمی را وتو کند. اینکه اروپایی‌ها به شورای امنیت مراجعه کرده و حرکتی را در آنجا انجام دهند از نظر ما شرطی است که باید انجام شود و اینکه چگونه صورت دهند، باید با آنها بحث کرده و به راه‌حلی برسیم، ولی از نظر ما اروپا باید در شورای امنیت حرکتی را انجام دهد.

*اروپا‌یی‌ها باید برجام را به همین شکلی که هست اجرا کنند

عراقچی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ما هستیم که تشخیص می‌دهیم چگونه مسیری را وارد شویم و منافعمان را تامین کنیم. عرصه دیپلماسی عرصه تقابل اراده کشورهاست. آقای ترامپ مدعی بود برجام ننگین‌ترین توافقی است که آمریکا داشته است و مدعی بود دارای ایراداتی است یکی از ایراداتیکه بیان می‌کرد این بود که برنامه موشکی ایران چرا جزو برجام نیست. زمانی که ما چالش هسته‌ای را داشتیم، غربی‌ها در شورای امنیت موضوع موشکی را با موضوع هسته‌ای گره زدند و موضوع موشکی را طبق فصل هفت منشور محکوم کردند و با برجام این گره باز شد.

عراقچی بیان کرد: ایراد دومی که ترامپ مطرح می کرد این بود که چرا دسترسی‌های نظامی نیست و ایراد دیگر که چرا دوره برجام کوتاه است.

وی خاطرنشان کرد: ما برجام را از نگرانی‌های دیگر جدا کردیم. نگرانی جدیدی که ترامپ اضافه کرده این بود که بعد از ۱۰ سال که برجام تمام می‌شود، چه می‌شود و ما کماکان نگران هستیم و اروپایی‌ها می‌گویند باید برای بعد از ۲۰۲۵ فکر کنیم. اگر خواستار این هستند که بعد از ۲۰۲۵ مذاکره کنند و در بحث موشکی و منطقه‌ای مذاکره کنند، این مشکل و خواسته‌های خودشان است، مذاکره دو طرف دارد. ما برای چنین مذاکراتی به هیچ وجه آمادگی نداریم.

عراقچی ادامه داد: برای ما برجام در دوره زمانی خودش فقط بود، ملاک و قابل قبول است. اروپا باید برجام را به همین شکلی که هست اجرا کنند و ما فراتر از تعهدات برجامی خود یک قدم نخواهیم رفت. آنها باید تعهداتی که در برجام به آن پایبند هستند، اجرا کنند. یعنی رفع تمامی تحریم‌های هسته‌ای و برخورداری ایران از نتایج رفع تحریم‌های هسته‌ای.

معاون وزیر خارجه گفت: اگر در برجام گفته شده تحریم‌های نفتی برداشته می‌شود و فروش نفت ایران به حالت عادی برمی‌گردد، باید اروپایی‌ها فروش نفت را تضمین کنند. به هیچ چیز دیگر نه موشک، نه منطقه و … ربطی ندارد، اینکه علاقه‌مند هستند در این موارد مذاکره کنند، علاقه‌مند باشند، باید علاقه‌مندی ما را هم جلب کنند، هنوز ما این علاقه‌مندی را نداریم تا وقتی که منافعمان است.

*موشکی خط قرمز ماست و به هیچ وجه وارد آن نمی‌شویم

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه اروپایی‌ها مذاکرات منطقه ای و موشکی را با ایران آغاز کرده‌اند، بیان کرد: مذاکرات موشکی به هیچ وجه تا الان انجام نشده و مذاکرات منطقه‌ای فقط در یک مورد یمن وقتی تصمیم گرفته شد با چهار کشور اروپایی گفت‌وگوهایی درباره یمن داشته باشیم به دلایل انسانی و مشکلات انسانی حاد در این کشور و محاصره اقتصادی و رنج مردم این کشور از رژیم آدمکش سعودی و کمبود غذا و دارو می‌برند، تصمیم گرفتیم برای برخورد با این مشکلات با اروپا برای این قضیه گفتگو کنیم و مکانیسمی جدا از برجام است و با چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا وارد گفت‌وگو شدیم و جابری‌انصاری آن مذاکرات را انجام می‌دهد. در سایر مسائل منطقه ما گفت‌وگویی نداریم و موشکی خط قرمز ماست و به هیچ وجه وارد آن نمی‌شویم.

*ممکن است در پایان گفت‌وگوها با اروپا اگر به نتیجه‌ای نرسیم، براساس بند ۳۶ از برجام خارج شویم

عراقچی درباره بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام با بیان اینکه بند ۳۶ مکانیسم حل اختلاف برجام است، افزود: این بندی هست که برای ما هم هست و هر زمان بخواهیم می‌توانیم فعال کنیم و در پایان مکانیسمی که بند ۳۶ مشخص کرده از برجام خارج شویم و ممکن است در پایان گفت‌وگوها با اروپا اگر به نتیجه‌ای نرسیم، براساس همین بند از برجام خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: بند ۳۷ مهم است که به آمریکا اجازه می‌داد تحریم‌های شورای امنیت را در حالتی که برجام از بین برود، تحریم‌های شورای امنیت را برگرداند. شیوه‌ای که آمریکا از برجام خارج شد خود را از استفاده از بند ۳۷ برجام محروم کرد. آمریکا از برجام خارج شد و اعلام کرد مشارکت ما در برجام خاتمه می‌یابد و به همین خاطر نمی‌توانند از مکانیسم‌های داخل برجام استفاده کنند.

*اگر از برجام خارج شویم همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد

وی درباره خروج ایران از برجام نیز اظهار داشت: اگر از برجام خارج شویم همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد و تمام محدودیت‌های هسته‌ای به حالت قبل برمی‌گردد و اروپا هم تحریم‌های یکجانبه خود را برمی‌گرداند و تحریم‌های شورای امنیت هم برمی‌گردد.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره سقف زمانی برای مذاکره با اروپا گفت: سقف ما در مذاکره با اروپا همان چند هفته‌ای است که رئیس جمهور اعلام کرد و اگر تمدید شود یا نشود به تصمیم سطوح عالی نظام بستگی دارد و بستگی به پیشرفت مذاکرات دارد.

وی بیان کرد: ممکن است که اگر ببینم مذاکرات خوب پیشرفت می‌کند و به بسته پیشنهادی و تضمین‌ها می‌رسیم و در آن سمت حرکت می‌کنیم ممکن است زمانی در نظر گرفته شود. در دو هفته‌ای که گذراندیم به نظر من پیشرفت‌های خوبی داشتیم، ولی هنوز در نقطه‌ای نیستیم که بتوانیم بگوییم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

عراقچی ادامه داد: ما دو جلسه مهم داشتیم یک دور سفر ظریف به چین، روسیه و بروکسل بود و در بیانیه موگرینی، اروپایی‌ها تقبل کردند عادی سازی تجارت و همکاری‌های اقتصادی با ایران شرط اساسی در بقای برجام است و گفتند با ایران گروه‌های کاری تشکیل می‌دهیم و ظرف چند هفته به راه‌حل‌های عملی برسیم.

*به آنها گفته ایم که این گونه نیست که ما در تهران بنشینیم و شما یک بسته‌ای را آماده کنید

وی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک در روز جمعه در وین گفت: بیانیه کمیسیون مشترک از بیانیه موگرینی یک قدم جلوتر بود. در این دو هفته حرکت خوبی را کردیم و موضوعاتی که باید حل و فصل شود مشخص کردیم، تمام خواسته‌های ما به آنها از جمله روسیه و چین منتقل شده و شروط ما برای تضمین تعهداتشان به آنها منتقل شده است. کاری که باید صورت بگیرد ادامه مذاکرات کارشناسی است و راه حل‌های آنها را روی کاغذ بیاوریم و مشخص شود دقیقا می‌خواهند چکار کنند.

عراقچی ادامه داد: ما به آنها گفته ایم که این گونه نیست که ما در تهران بنشینیم و شما یک بسته‌ای را آماده کنید و یک ماه دیگر بیاورید و بعد ببینیم مورد قبول ما نیست، باید با هم قدم به قدم جلو برویم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of۲۰ آقایان اساسا ارتباط لوایح چهارگانه را با FATF منکر می‌شوند، در اینجا جهت استحضار نمایندگان محترم مجلس، اسناد ارتباط لوایح دولت با FATF را بیان می‌کنیم: 1️⃣الزام الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم به صراحت در ماده ۳۶ توصیه‌های FATF آمده است. در صفحه ۲۵ این سند ۱۳۰ صفحه‌ای که در لینک زیر قابل دریافت است، این موضوع کاملا روشن است و جای بحث ندارد. http://bit.do/egUd8 2️⃣همچنین بندهای اول و دوم از بخش "همکاری بین المللی" در برنامه اقدام (Action Plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF عبارتند از " تصویب و اجرای کنوانسیون پالرمو" و "امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم". 3️⃣بند چهارم از بخش "جرم تامین مالی تروریسم" در برنامه اقدام(Action plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF، ناظر به یکی از لوایح چهارگانه است: اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به منظور حذف معافیت جرم تامین مالی تروریسم برای گروه‌های مشخص شده "تلاش برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی"(بخوانید تروریست تلقی شدن جریان مقاومت).
در حاشیه