رهاسازی زنبور تریکوگراما در شالیزار‌های گیلان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان از آغاز رهاسازی زنبور تریکوگراما برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در شالیزار‌های این استان خبر داد.

رهاسازی زنبور تریکوگراما در شالیزار‌های گیلان

به گزارش ۸دی، محمد ابراهیم محمدی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج با استفاده از رهاسازی زنبور تریکوگراما علیه نسل اول آفت در شالیزار‌های استان گیلان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که با خوردن ساقه‌های برنج، موجب ورس یا خوابیدگی خوشه‌ها و کاهش تولید این محصول می‌شود، افزود: نصب کارت تریکوگراما بین ۲ تا ۴ مرحله انجام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج امسال در ۱۸ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان اجرا می‌شود، اظهار داشت: ۱۲ هزار هکتار از این شالیزار‌ها از اعتبارات ملی و ۶ هزار هکتار آن از اعتبارات استانی تأمین می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: هزینه خرید و نصب کارت زنبور تریکوگراما در هر هکتار ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که ۸ هزار و ۴۷۰ تومان معادل ۵۵ درصد آن را دولت و ۷ هزار و ۳۰ تومان معادل ۴۵ درصد دیگر را کشاورزان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زنبور‌های تریکوگراما با تغذیه کرم ساقه خوار برنج موجب از بین رفتن این آفت می‌شوند، تصریح کرد: کاهش مصرف سموم شیمیایی، کاهش هزینه تولید و جلوگیری از آلودگی محیط زیست از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه