در گفت‌وگو با مشاور وزیر آموزش و پرورش مطرح شد

پول‌هایی که به مدارس می‌دهید چه می‌شود؟/ اجرای حساب یکپارچه در تمام مدارس کشور از تیر و مرداد امسال

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در حساب یکپارچه مدارس، وقتی خانواده‌ها مبلغی را به حساب مدرسه واریز می‌کنند، بلافاصله طی پیامکی به آنها اطلاع داده می‌شود که شما این مبلغ را واریز کردید و بابت چه فعالیتی است

پول‌هایی که به مدارس می‌دهید چه می‌شود؟/ اجرای حساب یکپارچه در تمام مدارس کشور از تیر و مرداد امسال

به گزارش هشت دی، منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، به درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش از مردم اشاره کرد.

وی با استناد به اینکه در بررسی که از ۱۹ هزار مدرسه صورت گرفت، ۲۸۰۰ میلیارد تومان از طریق مردم جمع آوری شده بود، عنوان کرد که اگر این میزان را به کل مدارس کشور گسترش دهیم این مبلغ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

در خصوص حساب یکپارچه مدارس و دلایل آن به گفت‌وگو با منصور مجاوری پرداختیم؛ مجاوری در این گفت‌وگو درباره حساب یکپارچه مدارس، اظهار کرد: به عنوان کسی که بیش از دو دهه در آموزش و پرورش به عنوان معلم بودم و همچنین در بخش مالی و بودجه آموزش و پرورش فعالیت کردم و از نزدیک با تعدادی از خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان در ارتباط بودم، مشاهده کردم که  خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام با میل و اراده خودشان یا بر اساس برنامه‌های که مدارس دارند، منابع و مبالغی را به مدارس پرداخت می‌کنند.

 وی ادامه داد: بر همین اساس ما از سال ۹۲ به اتفاق ۵ نفر از کسانی که عمرشان را در بخش مالی گذرانده‌اند، آیین‌نامه‌ها و قوانین مدرسه را بررسی کردیم و بر اساس آیین‌نامه مالی مدرسه، طرحی را به آقای بطحایی معاون وقت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ارائه دادیم.

 مجاوری ادامه داد: در آن زمان با بانک ملی، خزانه و تمام دستگاه‌های رابط حتی با دیوان محاسبات مستقر در وزارتخانه صحبت کردیم، طرح را روشن و مطرح کردیم و رضایت آنها را کسب کردیم و بر اساس آن، یک سامانه در بانک ملی ایجاد شد که بحث دریافت و پرداخت از اولیا را رصد کند.

 مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۳.۵ میلیون دانش‌آموز داریم و با چندین میلیون خانواده در ارتباط هستیم، افزود: منابعی بابت فعالیت‌های فوق برنامه و کمک به مدرسه و تحت هر عنوانی از اولیا اخذ می‌شود و ما هیچ نظارتی نداریم.

 وی با بیان اینکه اقتصاد به معنی مدیریت بهینه از منابع و امکانات محدود است، گفت: اگر بتوانیم منابع مالی که وارد مدرسه می‌شود و از محل منابع غیردولتی است، در یک حساب یکپارچه در آوریم، امکان نظارت بر آن وجود دارد.

*در حساب یکپارچه مدارس یک ریال از اعتبارات دولتی وجود ندارد

 مجاوری با تأکید بر اینکه در حساب یکپارچه مدارس یک ریال از اعتبارات دولتی وجود ندارد، تأکید کرد: در حساب یکپارچه مدارس، وقتی خانواده‌ها مبلغی را به حساب مدرسه واریز می‌کنند، بلافاصله طی پیامکی به آنها اطلاع داده می‌شود که شما این مبلغ را واریز کردید و بابت چه فعالیتی است ضمن اینکه عین همان پیامک به سامانه کامپیوتری در مدرسه می آید و نسخه‌ای نیز به بانک ملی می‌رود.

 وی با بیان اینکه اگر هر دانش‌آموز به طور میانگین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بابت فعالیت‌های فوق برنامه و کمک به مدرسه یا بحث مشارکت‌ به مدرسه بپردازد، ببینید چند میلیارد تومان می‌شود، افزود: ان پول قرار نیست به حساب وزارتخانه بیاید بلکه در حساب همان مدرسه می‌نشیند.

* هیچ مدیر مدرسه‌ای نمی آید یک میلیون، ۲ میلیون مدرسه را در جیب خودش بگذارد

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در پایان سال تحصیلی مدیر مدرسه به انجمن اولیا و مربیان تراز مالی می‌دهد که چقدر پول دریافت و هزینه شده است و چقدر در حسابش باقی مانده است در حقیقت یک بحث شفاف‌سازی برای اولیا و مربیان و ارایه گزارش صحیح به مسئولان را داریم.

 وی با تأکید بر اینکه هیچ مدیر مدرسه‌ای نمی آید یک میلیون، ۲ میلیون مدرسه را در جیب خودش بگذارد، افزود: قطعاً این پول را برای رنگ آمیزی و یا تعمیرات مدرسه و همچنین پول کاغذ و ورق هزینه می‌شود و در حساب یکپارچه مدارس، این شفاف‌سازی انجام می‌شود.

* اجرای حساب یکپارچه مدارس در ۲۰ درصد مدارس کشور

مجاوری با بیان اینکه برای تمام مدارسی که دارای کد رسمی هستند، حساب افتتاح شده است، افزود: زمانی که این طرح را شروع کردیم همه حساب‌ها فعال شد اما به دلیل ابهاماتی که داشت، تنها در ۲۰ درصد مدارس این طرح اجرا شد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که ابهامات را رفع کنیم و برای تیر ماه و مرداد ماه امسال حساب یکپارچه مدارس در تمام مدارس کشور راه‌اندازی شود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه