سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

کاهش ۱۵ درصدی شمار مصرف کنندگان مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش تمایل و کاهش نرخ مصرف مواد مخدر «گل» در بین دانشجویان از انتهای سال ۱۳۹۵ تاکنون خبر داد و گفت: فضای کلی کشور به‌سمت کاهش قابل ملاحظه گرایش به مصرف مواد مخدر است.

کاهش ۱۵ درصدی شمار مصرف کنندگان مواد مخدر

به گزارش هشت دی، به‌گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، پرویز افشار گفت: در حالی که اعتیاد در سراسر دنیا رو به فزونی است، کشور ما نه تنها با افزایش تعداد معتادان روبه‌رو نبوده است بلکه ضمن مهار رشد اعتیاد، شاهد کاهش ۱۵ درصدی تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۰ بوده‌ایم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: مواد محرک جدید صناعی (NPS) با تنوع زیاد و بیش از ۷۰۰ گونه شناخته شده است و با هوشیاری و دقت مسئولان و آگاهی مردم، تاکنون این مواد وارد کشور نشده‌ است. افشار گفت: در ماه گذشته با اقدامات اساسی و علمی دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت ماده محرک «شیشه» در کشور بودیم به‌طوری که این ماده خطرناک نوسان قیمت قابل توجهی داشت.
وی ادامه داد: برخورد مؤثر با مواد محرک و ورودی به کشور، ضربه زنی به بنیان‌ها و کارگاه‌های تولید «شیشه» و همچنین کنترل اساسی پیش سازهای تولید شیشه مانند افدرین و پسوافندرین از دلایل اصلی افزایش قیمت است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: افزایش بی‌سابقه قیمت «شیشه» در سال‌های گذشته به علت کنترل پیش ساز این ماده در کشور باعث شد که این ماده به‌عنوان ماده محرک خطرناک و مخرب که دومین ماده مصرفی در سال ۱۳۹۰ در بین معتادان بود، افت اساسی یابد و در حال حاضر نیز بعد از تریاک، گل و هروئین مقام چهارم را به خود اختصاص دهد. وی یادآور شد: اقدامات برجسته و بزرگی مانند پاکی فضای اطراف دانشگاه‌ها، مکان‌های عمومی، سینماها، پارک‌ها و نیز برخورد با دانه درشت‌های مواد مخدر و ضربه زنی به بنیان‌ها و شریان‌های مالی قاچاقچیان از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.
افشار افزود: تمام اقدامات مثبت سازنده و ارزنده نظام تحت تأثیر حضور تعداد اندکی از معتادان متجاهر، متکدیان و افراد بی‌خانمان قرار گرفته است که حداکثر تعداد آنها بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های درمان اعتیاد در دنیا، سالانه صدها هزار نفر را تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: باید این واقعیت انکارناپذیر را قبول کنیم که اعتیاد به مواد، ریشه در تاریخ دارد و ریشه کنی آن از دستورکار تمام کشورهای دنیا خارج شده است.
افشار تأکید کرد: باید با همدلی، همراهی و هم‌افزایی تمام نهادهای دولتی مسئول و بخش غیردولتی نسبت به مهار و کنترل اعتیاد و کاهش آسیب و درمان و بازتوانی و اجتماعی شدن معتادان اقدام کنیم.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه