هشدار به دانش‌آموزان/آسیب‌های قرص‌های شب امتحان را جدی بگیرید

اعتقاد به تقویت‌حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه در شب‌های امتحان با ریتالین، در سال‌های اخیر منجر به گرایش برخی دانش آموزان و دانشجویان به مصرف این قرص شده است.

هشدار به دانش‌آموزان/آسیب‌های قرص‌های شب امتحان را جدی بگیرید

به گزارش هشت دی، اعتقاد به تقویت‌حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه در شب‌های امتحان با ریتالین، در سال‌های اخیر منجر به گرایش برخی دانش آموزان و دانشجویان به مصرف این قرص شده است.

در همین رابطه محمد حسن طالبی روانشناس بالینی و مدرس آموزش خانواده درباره مصرف قرص ریتالیندر شب امتحان با هدف افزایش تمرکز در مطلبی نسبت به تبعات مصرف این داروبه دانش‌آموزان و خانواده‌ها هشدار داده است.

او در این مطلب عنوان کرده است: ریتالین یا متیل فندایت جز دسته دارو‌ها و مشتقات آمفتامین‌ها است، اصلی‌ترین دلایل تجویز آن توسط متخصصان برای کودکان بیش فعال و دارای نقص توجه است و آن هم زمانی استفاده می‌شود که بیش فعالی به نوعی به خود و دیگران و نقص توجه به رشد کودک آسیب وارد کند.
اما نگرانی ما از این جهت است که طبق صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت مصرف ریتالین در دوره امتحانات میان دانش آموزانبرای افزایش توجه و بیداری‌های شبانه برای درس خواندن ۴.۵ درصد است که این آمار تقریبا فاجعه است.

اما چرا در مورد عوارض خطرناک این دارو صحبت نمی‌شود؛ دانش‌آموزان باید بدانند که آمفتامین‌ها به شدت وابستگی ایجاد می‌کنند. بخشی از عوارض خطرناک این دارو عبارتند از: اعتیاد، حتی بعد از مصرف کوتاه مدت، بیخوابی، بیقراری، پرخاشگری زیاد و خشم، سرگیجه، تهوع، بی اشتهایی، درد معده و مشکلات گوارشی، حالات روان پریشی و جنون، ضربان قلب و فشارخون و وابستگی به دارو.

نکته قابل ذکر این است طبق نظر متخصصان دارویی زمانی پس از مصرف این دارو سیگنال‌های مغز در یک طیفی شروع به یادگیری و توجه می‌کند و بر اثر کاهش این سیگنال‌ها (زمانی که دوز دارو در خون پایین می‌آید) یادگیری نیز کاهش می‌یابد و به نوعی تبدیل به فراموشی می‌شود و حتی داشته‌های قبلی نیز امکان بازآوری

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه