بدهی‌های مؤسسه کاسپین به سپرده‌گذاران چند هزار میلیارد تومان برآورد شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ به علت اجرا نشدن طرح مصوب مجلس‌ بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری به‌صورت غیرقانونی در کشور رشد کردند و در خلال ضعف بانک مرکزی فعالیت بانکداری خود را وسعت بخشیدند.

بدهی‌های مؤسسه کاسپین به سپرده‌گذاران چند هزار میلیارد تومان برآورد شد

به گزارش هشت دی،کاظم دلخوش در رشت اظهار داشت:‌ مجموع بدهی‌های مؤسسه کاسپین به سپرده‌گذارانش چندین هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود در حالی‌که اموال و دارایی‌های آن بسیار کمتر از مبلغ یاد شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طرح‌های مجلس برای ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری را برشمرد و عنوان کرد:‌ تصویب قانونی تحت عنوان بازار غیرمتشکل پولی در مجلس و اینکه هیچ فرد حقیقی و حقوقی بدون مجوز نباید در عرصه بانکداری ورود کند از جمله این اقدامات است.

وی به عدم نظارت دقیق بانک مرکزی و ضعف‌های اجرایی در این زمینه اشاره کرد و بیان دا‌‌شت:‌ به علت اجرا نشدن طرح مصوب مجلس‌ بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری به‌صورت غیرقانونی در کشور رشد کردند و در خلال ضعف بانک مرکزی فعالیت بانکداری خود را وسعت بخشیدند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادعاهای این مؤسسات مبنی بر اعطای سودهای کلان به سپرده‌ها را امری ناشدنی خواند و تصریح کرد:‌ قانونگذار قبل از بروز این مشکلات به مردم هشدارهای لازم را داده بود اما نهایتاً باز هم سیل عظیمی از دارایی‌ها به سمت این مراکز روانه شد.

دلخوش با اشاره به دخالت و ورود سریع مجلس برای ساماندهی مراکز مالی و اعتباری عنوان کرد:‌ جلوگیری از رشد قارچ‌گونه مؤسسات جدید و ادغام مؤسسات مالی و اعتباری موجود در قالب یک مجموعه مشخص از جمله اقدامات مؤثر مجلس برای کنترل شرایط موجود است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه در حال حاضر فعالیت تمامی مؤسسات مالی و اعتباری تحت کنترل است افزود:‌ در این میان با وجود جلسات متعدد در مجلس تنها مشکل مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین و سپرده‌گذاران انبوه آن هنوز به طور کامل حل نشده است.

وی میزان طلب بیش از ۸۰ درصد سپرده‌گذاران مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین را کمتر از ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد و ابراز داشت:‌ مجلس در مرحله نخست اقدامات خود و با همکاری مشترک قوه قضائیه سعی دارد شرایط لازم جهت عودت اصل سرمایه این افراد را فراهم کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس به اموال و دارایی‌های مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین اشاره کرد و اظهار داشت:‌ طبق برآورد و بررسی‌های کارشناسان ذیربط میزان بدهی‌های این مؤسسه مالی به انبوه سپرده‌گذارانش چندین برابر ارزش کل املاک و دارایی‌های آن است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه