ظریف:‌

مذاکره با اروپایی‌ها تا امروز نه سیاه بوده نه سفید/مذاکره موشکی و منطقه‌ای با اروپا دروغ است

وزیر امور خارجه معتقد است که مذاکره‌های صورت‌گرفته بین ایران و اروپایی‌ها تاکنون نه سیاه بوده و و نه سفید و مشخص نیست طرف‌های اروپایی در نهایت چه‌چیزی ارائه خواهند داد.

مذاکره با اروپایی‌ها تا امروز نه سیاه بوده نه سفید/مذاکره موشکی و منطقه‌ای با اروپا دروغ است

به گزارش ۸دی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌و‌‌گویی درخصوص مذاکره اخیر هیئت ایرانی با هیئت اروپایی و نتایج این نشست و اینکه اگر هیئت اروپایی نتواند تضمین لازم برای ادامه برجام را بدهد واکنش وزارت خارجه چه خواهد بود، گفت: این شرایط یعنی مذاکره‌های صورت‌گرفته با اروپا سیاه و سفید نیست و باید ببینیم اروپایی‌ها در نهایت چه‌چیزهایی را ارائه می‌دهند.

وی افزود: ما نتایج و یا همان موضوعات مطرح‌شده در مذاکره را در کشور ارائه می‌دهیم و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود اما الآن ما نمی‌دانیم آنها چه‌چیزی ارائه می‌دهند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اروپایی‌ها در آن ۹ بندی که اعلام کردند به همه حوزه‌های مهمی که باید در برجام انجام شود اشاره کرده‌اند، حالا موضوع سر این است که؛ هرکدام از این بندها را چگونه عملیاتی می‌کنند؟ باید ببینیم و نتیجه آن را به داخل می‌آوریم. البته وزارت خارجه دستگاه اقتصادی نیست و ما دستگاه سیاسی هستیم هرچند که همکاران دستگاه‌های دیگر هم همراه ما هستند و نظر می‌دهند.

ظریف با بیان این مطلب که نتایج مذاکره و بحث‌های صورت‌گرفته باید به داخل بیاید و مسئولان کشور آن را بسنجند، تصریح کرد:‌ بر همین اساس عزیزان باید ببینند آیا آنچه اتحادیه اروپا، روسیه و چین و سایر کشورها ارائه کردند کافی است برای ادامه برجام یا خیر، تصمیمی نیست که ما به‌تنهایی بخواهیم درباره آن نظر دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده اروپا قرار است پیشنهاد جدیدی را به ایران خارج از موضوع برجام بدهد از جمله مذاکره بر سر توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران، گفت:‌ آن خبر کاملاً دروغ بود، اتحادیه اروپا آن خبر را خودش تکذیب کرد، این عملیات روانی است که رژیم صهیونیستی راه انداخته است تا این سخنان را منتشر کند، ضمن اینکه بارها گفته‌ایم ما صرفاً درباره برجام مذاکره می‌کنیم و خارج از برجام نه خواسته‌ای و نه حرفی داریم که بزنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که تاکنون این مذاکره‌ها سفید بوده یا سیاه اظهار داشت: تا اینجا پیش رفتیم و هنوز نمی‌توانیم بگوییم بد و یا خوب بوده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
1-با رفتن امریکا چند بند برجام که جزءوظایف امریکا بود و اجرا نشده بود رفت لذا این برجام با آنچه قبلا مراحل قانونی را در ایران گذرانده متفاوت است. 2-امریکا مطمئن است که اروپا منویات او در مورد برجام را دنبال می کند.از طرفی کسانی که برجام را برایمان آوردند سعی در حفظ آن دارند و علیرغم اینکه رهبر انقلاب شروط روشنی برای اروپا اعلام کردند احتمالا دوستان با مشتی وعده شفاهی سعی خواهند کرد برجام فعلی عملا بعنوان محدودیت های ایران بماند. 3-بارها در ماههای اخیر اعلام شده که راجع به مسایل موشکی و منطقه ای گفتگوهایی با اروپا در حال انجام است.طبعا این گفتگوها مقدمه برجام های بعدی بود که امید است با رفتار امریکا و وضعیت برجام هسته ای به ثمر نرسد
در حاشیه