عوامل تهدیدکننده سلامت کبد را بشناسید!

بیماری های کبدی و کبد چرب، دلایل زیادی دارند؛ اضافه وزن، رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، نوشیدنی های الکلی و بسیاری مواردی دیگر. اما می توان با رعایت موارد ساده ای در زندگی روزمره از آسیب رسیدن به این عضو حیاتی بدن جلوگیری کرد.

عوامل تهدیدکننده سلامت کبد را بشناسید!

بیماری های کبدی و کبد چرب، دلایل زیادی دارند؛ اضافه وزن، رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، نوشیدنی های الکلی و بسیاری مواردی دیگر. اما می توان با رعایت موارد ساده ای در زندگی روزمره از آسیب رسیدن به این عضو حیاتی بدن جلوگیری کرد. در ادامه با نت نوشت همراه باشید تا عوامل تهدیدکننده سلامت کبد را با هم مرور کنیم.

شکر، تهدیدکننده سلامت کبد

۱- شکر
شکر بکی از شناخته شده ترین عوامل تهدیدکننده سلامت کبد است. مصرف بیش از حد شکر نه تنها برای دندان ها مناسب نیست، بلکه سلامت کبد را هم به خطر می اندازد. بدن برای ساخت فروکتوز، از شکر استفاده می کند تا به این وسیله بتواند چربی بسازد. وقتی شکر بیش از اندازه به بدن برسد، باعث می شود چربی تولیدشده از فروکتوز نیز افزایش پیدا کند که به دنبال آن، کبد، چرب شده و مشکلات و بیماری های کبدی نیز به وجود می آیند. طبق یک سری تحقیقات، شکر به اندازه الکل برای کبد مضر است، حتی اگر مشکل اضافه وزن هم نداشته باشید. بهتر است غذاها و نوشیدنی هایی که در آن قند و شکر زیادی وجود دارند، استفاده نکنید؛ مانند سودا، کیک، شیرینی و شکلات.

۲- مکمل های گیاهی
حتی اگر در این محصولات، واژه «گیاهی» قید شده باشد، باز هم اطمینان قطعی از سالم و طبیعی بودن آنان وجود ندارد. بعضی از مردم از گیاهی به نام کاواکاوا برای تسکین عوارض و دردهای دوران یائسگی بهره می گیرند. اما تحقیقات نشان داده اند ممکن است این گیاه، از عوامل تهدیدکننده سلامت کبد بوده باعث اختلال در کار کبد شود که می تواند منجر به هپاتیت و از کار افتادگی کبد گردد. بعضی از کشورها، مصرف مکمل های گیاهی را قدغن و یا محدود کرده اند. حتماً باید قبل از استفاده از این مواد با پزشکان مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ خطری برای سایر اندام ها نداشته باشند.

اضافه وزن، تهدیدکننده سلامت کبد

۳- اضافه وزن
چربی های اضافی که در اثر چاقی در کبد ساخته می شوند، می توانند منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شوند. با استناد به یک تحقیق، در این صورت، کبد شما متورم خواهد شد. به علاوه به مرور زخم هایی بر روی کبد به وجود می آیند (پزشکان به این شرابط Cirrhosis می گویند). اما اگر میانسال یا مبتلا به دیابت باشید، بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب غیر الکلی هستید. اما می توانید شرایط را به نفع خود برگردانید. رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی در پیشگیری و یا درمان این بیماری به شما کمک شایانی خواهند کرد.

مکمل های حاوی مقدار زیاد ویتامین A، تهدیدکننده سلامت کبد

۴- مکمل هایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند
بدن شما به ویتامین A احتیاج دارد که بهترین راه دریافت آن، خوردن گیاهان، سبزیجات و میوه های تازه است؛ به ویژه آن دسته از میوه ها و گیاهانی که به رنگ های نارنجی، قرمز و زرد هستند. اما اگر از مواد و داروهایی استفاده می کنید که به میزان زیادی در خود، ویتامین A دارند، باید بدانید که یکی عوامل تهدیدکننده سلامت کبد همین مورد است و در آینده ممکن است برای کبد شما مشکل آفرین باشند. قبل از استفاده این مواد با پزشک خود مشورت کنید.

۵- نوشیدنی های غیرالکلی
تحقیقات نشان داده اند افرادی که به مقدار بسیار زیاد نوشیدنی های غیر الکلی می خورند، در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند. البته پژوهش ها به طور قطع ثابت نکرده اند که دلیل اصلی، این نوشیدنی ها هستند؛ اما اگر مثلاً میزان سودایی را که می خورید، کم و یا قطع کنید، قطعاً تاثیرات خوبی بر روی سلامت کبدتان مشاهده خواهید کرد.

استامینوفن، تهدیدکننده سلامت کبد

۶- استامینوفن
شما دچار سردرد، گلودرد یا سرماخوردگی شده اید و به دنبال راهی برای تسکین آن می گردید. اما باید دقت کنید تا برای علاج دردتان به دیگر اندام های بدن آسیب نرسانید. مثلاً اگر برای سردردتان قرص می خورید و برای سرماخوردگی نیز از داروهای دیگر استفاده می کنید که در هر دوی آن ها استامینوفن وجود دارد، خوردن این داروها با هم ممکن است به کبد شما آسیب برسانند. دوز دارو و مقدار مصرف مجاز آن را چک کنید.

چربی ترانس، تهدیدکننده سلامت کبد
چربی ترانس، تهدیدکننده سلامت کبد

۷- چربی ترانس
چربی های مصنوعی ترانس، بیشتر در غذاهای آماده و بسته بندی شده وجود دارند (معمولاً در پشت بسته بندی ها، نام آن نوشته شده است). داشتن رژیم غذایی که ترانس در آن به وفور یافت شود، منجر به اضافه وزن و چاقی خواهد شد که به طور قطع برای کبد مفید نمی باشد. در هنگام خرید مواد غذایی آماده، به جدولی که در پشت بسته بندی وجود دارد، نگاه کنید. حتی اگر در آن درج شده باشد که میزان چربی ترانس صفر گرم است، باز هم مقدار کمی از این چربی که ناشی از مواد افزودنی است، در آن یافت خواهد شد.

تماس با سوزن سرنگ، تهدیدکننده سلامت کبد

۸- بیماری ها
پزشک ها و پرستارها با سوزن سرنگ هایی که به بیماران می زنند، تماس دارند و برخی افراد نیز که از روش های غیر بهداشتی برای تزریقات استفاده می کنند، ممکن است یک سرنگ را در فرد دیگری نیز استفاده کنند. اما مشکل، سوزن نیست؛ چیزی است که روی آن قرار دارد. هپاتیت نوع C به سرعت در خون پخش می شود؛ حتی اگر تنها برای یک بار وارد بدن فرد شود؛ مخصوصاً وقتی که در ریسک بالای ابتلا به این بیماری قرار داشته باشید (مثلاً داشتن بیماری ایدز یا هپاتیت C والدین در دوران جنینی). اگر این سوابق را دارید، حتماً باید آزمایش های مربوطه را انجام دهید؛ به خصوص کسانی که متولد سال های ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۴ هستند.

نوشیدنی های الکلی، تهدیدکننده سلامت کبد

۹- نوشیدنی های الکلی
احتمالاً از این موضوع آگاه هستید که نوشیدنی های الکلی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامت کبد هستند. این «مقدار زیاد» باعث خواهد شد پس از مدتی معتاد به نوشیدنی های الکلی شوید. یک لیوان پر، گاهی اوقات ممکن است بیش از حد استاندارد یک شات باشد. این مقدار استاندارد شامل ۵ اونس شراب (کمی کمتر از نصف فنجان)، نصف قوطی آبجو و ۱٫۵ اونس از دیگر مشروبات الکلی می باشد. در مصرف نوشیدنی های الکلی، حد مجاز و استاندارد را رعایت کرده و میانه روی کنید تا در آینده دچار مشکلات مربوط به کبد نشوید. حد مجاز مصرف در زنان، یک بار و در مردان، دوبار در روز است. باد توجه داشته باشید که در آداب و احکام اسلامی مصرف انواع مشروبات الکلی حرام و ممنوع است، اما با توجه به وجود آمار و ارقام علمی در این مقاله ما در نت نوشت جهت اطلاعات عمومی این مقادیر را لحاظ کردیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه