عکاس: مجتبی دولت دوست
هشت دی گزارش می دهد:

کم آبی شدید و خشک شدن برخی شالیزارهای گیلان/ کاهش آب زراعی پیش بینی شده بود + تصاویر

« استان گیلان سال زراعی بسیار کم آبی را پیش رو دارد»؛ این هشداری بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اسفند ماه سال گذشته داده بود چالشی که این روزها در بعضی نقاط استان به شدن مشاهده می شود.

کم آبی شدید و خشک شدن برخی شالیزارهای گیلان/ کاهش آب زراعی پیش بینی شده بود + تصاویر

به گزارش ۸دی، «استان گیلان سال زراعی بسیار کم آبی را پیش رو دارد»؛ این هشداری بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اسفند ماه سال گذشته داده بود چالشی که این روزها در بعضی نقاط استان به شدن مشاهده می شود.

علیرضا شعبان‌نژاد  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یک تنش آبی در کشور رخ می‌دهد گفته بود:‌ بر طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان‌های مربوطه‌، ایران با سال زراعی بسیار کم‌ آبی مواجه است به‌همین خاطر باید جهت استفاده بهینه و مدیریت صحیح منابع آب گام‌های اساسی برداشته شود.

وی از وجود ۶۳ مرکز خدمات و ترویج کشاورزی در گیلان خبر داد و بیان کرد:‌ در این مراکز نزدیک به ۵۵۰ نفر از کارشناسان مجرب سازمان جهاد کشاورزی مستقر هستند و با توجه به منطقه عملیاتی خود،‌ ارائه آموزش‌های لازم جهت مدیریت منابع آبی را بر عهده دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، افزود: ‌در استان گیلان در حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد و برای تامین آب مورد نیاز آن‌ها جهت انجام عملیات زراعت و کشت،‌ به  حدود ۴ و نیم میلیارد متر مکعب آب نیاز است.

حال سؤال این است که مسئولان با وجود این هشدارها برای رفع مشکل کشاورزان و تأمین منابع آبی زمین های زراعی چه تدبیری اندیشیدند.

در اخرین روزهای کشت نشاء برنج در حالی شاهد کم آبی شالیزارها و کاهش منابع آبی در گیلان هستیم که این استان به عنوان پرباران ترین استان کشور شناخته شده است، شاید با وجود موقعیت جغرافیایی استان و رودخانه‌های خروشان فصلی و دائمی در گیلان، کم آبی در گیلان قابل تصور نباشد اما تغییرات اقلیمی سال‌های اخیر و به خصوص کاهش بارش‌ها در استان‌های حوضه آبریز سد سفیدرود به عنوان منبع اصلی آبیاری شالیزار‌های جلگه گیلان، مدیریت بهینه منابع آب را ضروری می‌سازد.

بی شک بی تدبیری در حفظ محیط زیست رودخانه ها و از بین رفتن کانال ها و رودخانه های کوچک اطراف شهرها نیز در هدررفت منابع آبی مؤثر است که نگاه جدی مسئولان را در حوزه آب و محیط زیست استان می طلبد.

** کاهش شدید آب در شالیزارهای رضوانشهر

همانطور که قبلا تصاویری از کاهش شدید آب در بخشی از شالیزارهای تالش منتشر شد (اینجا بخوانید) در این گزارش به کم آبی شدید و خشک شدن شالیزارها در مناطقی از شهرستان رضوانشهر اشاره می شود.

دیلج محله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رضوان‌شهر است.

در تصاویر زیر کم آبی شدید و خشک شدن شالیزارهای این منطقه را مشاهده می کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه