یک غذای ساده اما کامل برای روزه داران

شیر برنج یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که در عین سادگی غذایی کامل محسوب می‌شود که به آن «آش شیر» هم می‌گویند و در شاهنامه فردوسی از آن با نام «شیربا» یاد شده است.

یک غذای ساده اما کامل برای روزه داران

به گزارش ۸دی، اگر بدانید شیر برنج علی رغم ترکیب ساده چه خواصی دارد مطمئن باشید این غذای ساده ایرانی پای ثابت سفره افطار شما خواهد بود. این غذا به دلیل ترکیب شیر، برنج و شکر و سادگی در پخت معمولاً در سفره‌های افطار به وفور دیده می‌شود.

یک متخصص طب سنتی اظهار داشت: شیر برنج از دیدگاه طب سنتی غذای مفیدی است، برنج خاصیتی دارد که در افراد سرد مزاج باعث ایجاد سردی و در افراد گرم مزاج باعث ایجاد گرمی می‌شود.

به گفته وی برنج خاصیت دوگانه دارد که در حبوبات و غلات دیگر کمتر دیده می‌شود.بهتر است که همراه با دارچین مصرف شود چرا که شیر با برنج هر دو دارای طبیعت سرد هستند و به هضم بهتر آن کمک می‌کند و طبع آن را به سمت تعادل و انرژی بیشتر می‌برد و اگر همراه با مربای گل سرخ استفاده شود بسیار مطلوب‌تر می‌شود.

زیبایی سفره و غذا هم خیلی بر تقویت قوای جسمانی تاثیر دارد و لذت بخش می‌کند این متخصص طب سنتی افزود: زیبایی سفره و غذا هم بسیار بر تقویت قوای جسمانی تاثیر دارد و لذت بخش می‌کند. دیدن زیبایی و نیز شنیدن صدای زیبا مانند دعای سحر هنگام سحری قوای جسمانی افرادی که سر سفره نشستند را تقویت می‌کند.

برنج شیر به دلیل سرد بودن آن ، می‌توانید با عسل یا شیره خرما هم میل کنید.

مدیر پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای وزارت بهداشت در مورد خواص شیر برنج گفت: شیر برنج به دلیل وجود شیر و برنج معمولاً در ترکیب غذای کمکی برای کودکان زیر ۲ سال و به‌عنوان یک میان وعده برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: شیر موجود در شیر برنج حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین با کیفیت بالاست و می‌تواند برای رشد بافت‌ها و ترمیم آن‌ها استفاده شود و برای روزه‌داران به ویژه نوجوان در حال رشد توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: در عین حال شیر حاوی ویتامین B2 است که در سوخت و ساز انرژی بدن نقش دارد.

کلسیم و فسفر دو ماده معدنی مهم در شیر است که به گفته این کارشناس در شیر به وفور یافت می‌شود. کلسیم موجود در شیر به دلیل وجود قند (لاکتوز) از جذب بالایی برخوردار است که در سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها موثر است و فسفر در رشد سلول‌های مغزی نقش بسزایی دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه، برنج موجود در شیر برنج را یکی از غلات اصلی عنوان کرد و گفت: برنج حاوی کربوهیدرات است که تولید انرژی را در بدن بر عهده دارد. همچنین مقداری پروتئین در برنج موجود است که اگر چه کامل نیست ولی در کنار شیر می‌تواند نیاز بدن برای رشد و ترمیم را بر عهده بگیرد.

این کارشناس ارشد تغذیه، شکر را به‌عنوان یکی از ترکیبات شیر برنج حاوی کالری بالایی دانست و گفت: توصیه می‌شود تا حد امکان این دسر به‌صورت کم شیرین پخته شود، به ویژه برای کودکان که ذهنیتی به مزه‌ها ندارند.

وی به آن‌هایی که علاقه زیادی به طبخ مواد غذایی حاوی شیر دارند توصیه کرد: هنگام طبخ حتماً در ظرف را ببندند چرا که ویتامین B2 موجود در شیر بسیار به نور حساس است و در عین حال ممکن است در معرض هوا اکسیده شده و ارزش غذایی آن پایین بیاید. برای سر نرفتن غذاهای حاوی شیر هم می‌توان از یک قاشق چوبی استفاده کرد.

نحوه درست کردن شیر برنج
یک پیمانه برنج خام را شسته و با سه لیوان آب بپزید. به مرور دو لیوان شیر به آن اضافه کرده و بسته به ذائقه خود به آن شکر و گلاب اضافه کنید. وقتی شیر برنج مقداری قوام آمد و غلیظ شد آن را از روی گاز بردارید و در ظرف بکشید.
شیر برنج را می‌توانید با عسل یا شیره خرما هم میل کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه