معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ایران مرجع جهانی تجارت زعفران می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص بازار زعفران دو چالش بزرگ داریم که در تلاش هستیم با همکاری بورس کالای ایران تا حدود زیادی این دوچالش را برطرف کنیم.

ایران مرجع جهانی تجارت زعفران می‌شود

به گزارش ۸دی، علی اکبر مهرفرد در مراسم راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران گفت: سال گذشته ۳۳۶تن زعفران در کشور تولید شده و از این مقدار ۲۳۶تن صادر شده است به طوریکه ۲۰تا ۲۵درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شده و حدود ۸۰درصد آن نیز صادر می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که زعفران در ایران بیشتر به عنوان خوراک و در دنیا عموما به عنوان دارو استفاده می شود، افزود: ما در خصوص بازار زعفران دو چالش بزرگ داریم که در تلاش هستیم با همکاری بورس کالای ایران تا حدود زیادی این دوچالش را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: چالش اول به خرد بودن کشاورزان برمی‌گردد؛ این کشاورزان نقدینگی کافی ندارند و به همین دلیل به محض برداشت محصول، اقدام به فروش آن می کنند. به این ترتیب ۹۰درصد زعفران جهان وقتی روانه بازار می شود به طور حتم با افت قیمت مواجه شده و این واسطه ها هستند که از این فرصت استفاده می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف است که از این کشاورزان حمایت کند که در این راستا طی سال ۹۶سازمان مرکزی تعاون روستای در اقدامی ویژه ۶۷تن زعفران خریداری کرد که این اتفاق مانع از افت کاذب قیمت زعفران و رسیدن سود واقعی به کشاورزان خرد شد. به عبارتی اگر این خرید بزرگ صورت نمی گرفت، تمام ۱۵۰هزار هکتار زمین و هزاران کشاورزی که یکسال برای تولید زعفران زحمت کشیده بودند آسیب جدی می دیدند که خوشبختانه زعفران با قیمت مناسبی از آنها خریداری شد.

مهرفرد به چالش دوم در بازار زعفران اشاره کرد و گفت: رقابت منفی صادرکنندگان ما برای فروش زعفران در بازارهای جهانی نیز دومین مشکل ماست که باعث می شود محصول با ارزش ایرانی با نرخ های ارزان به دست خارجی ها برسد و سود واقعی نصیب آنها شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی مشتریان بزرگ خارجی در ایران کارگزار گرفته اند تا آنها با حضور مستقیم در کشور ما محصول را با نرخی ارزان از کشاورزان خریداری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به این ترتیب ما با ضعف تجارت داخلی و خارجی در حوزه زعفران مواجه هستیم که امیدواریم با رونق معاملات نقدی و آتی زعفران در بورس کالای ایران در آینده ای نزدیک به چالش های موجود خاتمه دهیم.

مهرفرد در پایان یک ماموریت ویژه به سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران برای راه اندازی معاملات بین المللی زعفران داد و گفت: پس از رونق معاملات زعفران در بورس کالا، نوبت به بین المللی شدن معاملات زعفران می رسد تا با تولید ۹۰درصدی زعفران جهان، حرف اول را در دنیا بزنیم و تنها مرجع قیمت این محصول شویم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه