محاسبه مستمری بازنشستگی تغییر می‌کند

قرار است نحوه محاسبه مستمری دوران بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی، دوباره دستخوش تغییر شود به طوری که با تصویب طرح جدید ملاک تعیین مستمری بازنشستگی دیگر ۲ سال پایانی کار نخواهد بود.

محاسبه مستمری بازنشستگی تغییر می‌کند

به گزارش هشت دی، نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی موضوعی است که همیشه برای بیمه شدگان و شاغلین سازمان تامین اجتماعی سوال است و نمی دانند که تامین اجتماعی بر چه اساسی نسبت به تعیین حقوق بازنشستگی آنان اقدام می کند و چگونه است که برخی با شرایط کاری یکسان بعد از بازنشستگی حقوق بالاتری می گیرند و برخی کمتر.

تاکنون مستمری بازنشستگی براساس دستمزدهای ۵ و ۲ سال پایان فعالیت بیمه شدگان تعیین می شد و افرادی با دانستن این موضوع سعی می کردند در سالهای پایانی حق بیمه بیشتری بپردازند تا در زمان بازنشستگی حقوق بیشتری دریافت کنند در حالی که این اقدام باعث تضییع حقوق سایر بیمه شدگان می شد.

این امر باعث شد تا سازمان تامین اجتماعی به فکر تغییر نحوه محاسبه مستمری دوران بازنشستگی بیمه شدگان بیفتد به طوری که معاون بیمه ای این سازمان از تدوین طرح و سیستم امتیازی برای تعیین مستمری بازنشستگی خبر می دهد تا با اجرای آن دیگر حقی از فردی ضایع نشود.

دو سال آخر کار مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی

محمدحسن زدا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در مورد محاسبه سنوات بازنشستگی گفت: در گذشته ۵ سال آخر ملاک بازنشستگی بود که این موضوع در برنامه پنجم در نظر گرفته شده بود و به محض اتمام برنامه پنجم ما به همان قانون قبلی خود برگشتیم و در حال حاضر مبنای محاسبه سالهای بازنشستگی دو سال آخر کار است.

وی گفت: چنانچه تغییرات نامتعارفی در حقوق شاغلین در دو سال اخیر صورت گرفته باشد، بازرسان ما ورود می کنند و مانع افزایش حقوق بازنشستگی نامتعارف خواهند شد.

تدوین طرح جدید براساس سیستم امتیازی

وی به طرح جدید اشاره کرد و گفت: ملاک بازنشستگی را از دو سال و ۵ سال خارج و یک سیستم امتیازی را ایجاد کنیم به طوری که فرد از روز اولی که به کار مشغول می شود، بداند که پرداختی در حقوق بازنشستگی وی تاثیر دارد.

معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بر اساس سیستم امتیازی حق کسی ضایع نمی شود و همچنین فرار بیمه ای نیز از بین خواهد رفت.

وی گفت: قانونگذار وقتی می گوید ۲۸ سال رها هستید و فقط دو سال آخر مدنظر است بر این اساس در ۲۸ سال حداقل ها را پرداخت می کنند و در دو سال آخر برای اینکه از حقوق بیشتری برخوردار شوند، به یک باره حق بیمه را افزایش می دهند که این موضوع خوب نیست و باعث می شود صندوق های بیمه ای ضعیف شوند و بعد اصل مطلب زیر سوال برود. این مشکل را باید حل کنیم و رسانه ها هم باید کمک کنند.

زدا در خصوص اجرای این طرح در سال جاری خاطرنشان کرد: بعید می دانم طرح جدید برای اجرا امسال عملیاتی شود چون بحث های بیمه ای طولانی و زمان بر است و باید نظرات شرکای اجتماعی را بگیریم و نیز نظر مجلس، کارفرمایان، بیمه شدگان و بازنشستگان برای ما مهم است و در تصمیم گیری های این چنینی دلمان می خواهد نظرات همه را جمع کنیم و پس از تعیین و تأیید آن را اجرایی می کنیم به همین دلیل بعید می دانم برای سال ۹۷ این اتفاق رخ دهد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه