۹۵ گونه جانوری‌ استان گیلان در خطر انقراض قرار دارند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: از مجموع ۵۰۰ گونه جانوری در گیلان ۹۵ گونه در معرض تهدید قرار دارند.

۹۵ گونه جانوری‌ استان گیلان در خطر انقراض قرار دارند

به گزارش هشت دی، منصور سربازی  اظهار داشت:‌ در حال حاضر ۹۵ گونه از حدود ۵۰۰ گونه جانوری موجود و شناخته شده در استان گیلان در فهرست گونه‌های در معرض تهدید آی یو سی ان(IUCN) قرار داشته و به نحوی با تهدید مواجه هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان بیان داشت:‌ استان گیلان از ارزشمندترین زیستگاه‌های حیات وحش موجود در ایران محسوب می‌شود به طوری‌که تنوع زیاد جانوران، آن را در زمره مهم‌ترین مناطق از لحاظ پراکندگی پستانداران و پرندگان ایران قرار داده است.

سربازی جمعیت پستانداران را از نظر تعداد گونه‌ها به نسبت سایر گونه‌ها نظیر پرندگان کمتر خواند و افزود:‌ پستانداران به لحاظ ویژگی‌های اکولوژیک و نقش آن‌ها در زنجیره غذایی و ایجاد تعامل حیاتی در اکوسیستم‌های مختلف از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار هستند.

وی مهم‌ترین پستانداران موجود در استان گیلان را برشمرد و تصریح کرد:‌ پلنگ، مرال، کل و بز، گربه وحشی،‌ خرس قهوه‌ای(بزرگ‌ترین پستاندار گیلان)، فُک خزری (تنها گونه پستاندار آبزی و گوشتخوار در گیلان)، گورکن، شنگ(معروف به سمور آبی) از جمله این گونه‌ها هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ گیلان به دلیل دارا بودن سواحل طولانی و آبگیرهای طبیعی به ویژه تالاب انزلی و دریاچه‌های آب شیرین و پوشیده از نیزارهای انبوه خود، از مناطق و زیستگاه‌های متنوع پرندگان بومی و مهاجر محسوب می‌شود.

سربازی، قرقاول، کبک و بلدرچین را از مهم‌ترین پرندگان بومی منطقه عنوان کرد و ابراز داشت:‌ سالانه به طور میانگین میلیون‌ها پرنده مختلف از انواع اردک، غاز و قو در مسیر مهاجرت خود به سمت جنوب، یک تا سه ماه از عمر خود را در استان گیلان سپری می‌کنند.

وی حضور پرندگان در منطقه را علاوه بر تغذیه، از جهاتی دیگر نیز مهم خواند و گفت:‌ کنترل آفات گیاهی در آبگیرهای طبیعی، مبارزه بیولوژیکی با آفات کشاورزی، تأمین کود مورد نیاز گیاهان، افزایش حاصلخیزی خاک و از بین بردن حشرات و جوندگان موذی از جمله این فواید است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گونه‌های مختلف موجود در کشورمان را برشمرد و عنوان کرد:‌ در حال حاضر طبق آمارهای موجود ۱۹۸ گونه پستاندار، ۵۲۴ گونه پرنده، ۲۲۴ گونه خزنده و ۱۶۳ گونه انواع ماهی در کشور ایران مشاهده شده‌اند.

سربازی به جمعیت انواع پرندگان،‌ آبزیان،‌ پستانداران و خزندگان گیلان اشاره کرد و ابراز داشت‌:‌ ۶۷ درصد از گونه‌های پرندگان ایران، ۸.۴۷ درصد از گونه‌های ماهی، ۷.۲۴ درصد از پستانداران و ۱۵ درصد از خزندگان موجود در کشور، در استان گیلان پراکنش دارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با توجه به روز جهانی تنوع زیستی ضمن تعریف این مفهوم در مورد اهمیت این روز نیز تصریح کرد:‌ مسئله تنوع زیستی در ساده‌ترین شکل تعریف آن، به‌معنای سطوح مختلف زندگی بر روی زمین و الگوهای طبیعی آن است.

سربازی با بیان اینکه تنوع زیستی شامل گونه‌های گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم‌ها می‌شود عنوان کرد:‌ تاکنون در حدود ۱.۷۵ میلیون گونه مختلف توسط متخصصان این حوزه مورد شناسایی قرار گرفته است که بیشترین این نمونه‌ها نیز به حشرات تعلق دارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ تنوع زیستی همچنین شامل تفاوت‌های ژنتیکی در هرگونه نیز می‌شود به این علت که کروموزوم‌ها، ژن‌ها و DNA ها در حقیقت مشخصه منحصر به فردِ هرگونه و هر شخص محسوب می‌شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه