پامپئو: با فشار اقتصادی بی‌سابقه از مردم ایران حمایت خواهیم کرد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برنامه این کشور برای ایران، اعمال فشار اقتصادی حداکثری بر ایران همزمان با حمایت از مردم ایران است؛ وی صراحتاً گفت که هدف از این فشار اقتصادی، تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران است.

پامپئو: با فشار اقتصادی بی‌سابقه از مردم ایران حمایت خواهیم کرد

خبرگزاری فارس: پامپئو: با فشار اقتصادی بی‌سابقه از مردم ایران حمایت خواهیم کرد
به گزارش مانیتورینگ بین‌الملل فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با حضور در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

این نشست با دستور کار بررسی راه‌های «تقویت دیپلماسی آمریکا» برگزار شد.

پامپئو در ابتدا به مباحث بودجه‌ای پرداخت و گفت که «انتظار داریم آن دسته از متحدانمان که تولید ناخالص ملی بالایی دارند، منابع بیشتری را به اهداف مشترک اختصاص دهند؛ خواه این هدف مبارزه با تروریسم باشد خواه مقابله با اقدامات شرارت‌بار ایران.»

وی در ادامه به بیانیه روز جمعه خود و درخواست‌های ۱۲ گانه از ایران پرداخت و گفت: «در هماهنگی با پنتاگون، در پی اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای بر ایران هستیم. از مردم ایران حمایت می‌کنیم و راه را برای یک توافق جدید با این کشور، باز نگاه می‌داریم.»

منظور وزیر خارجه آمریکا از «توافق جدید»، به راه افتادن دور جدیدی از مذاکرات با موضوعات هسته‌ای و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

پامپئو افزود: «ساده است؛ ایران باید رفتارش را عوض کند؛ برای رسیدن به این هدف مشترک، در پی جلب همکاری بیشترین تعداد ممکن از شرکا و متحدانمان هستیم. هدف مشترک ما، از بین بردن همه تهدیدهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران است.»

در ادامه نشست «دانا روهراباچر» نماینده کالیفرنیا در مجلس، بیانیه‌ای را در خصوص مسائل مختلف از جمله ایران خواند و مدعی شد که «آمریکا دشمن رژیم و دوست مردم ایران است.»

وی در ادامه خواستار همکاری نزدیک‌تر آمریکا با اقلیت‌های قومی ایران برای کمک به تغییر نظام حاکم بر کشورمان شد.

یکی از نمایندگان در خصوص «افزایش تحرکات ایران در سوریه سوالی پرسید.»

پامپئو که تا چندی پیش رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود، گفت که به این مسئله اشراف کاملی دارد و می‌داند که ایرانیان در ۲۴ ماه گذشته، نیروها و تجهیزات نظامی پیشرفته زیادی به سوریه اعزام کرده‌اند و این اقدام، گامی در مسیر تهدید اسرائیل است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش بر اساس استراتژی اعلامی اخیر، در حال هماهنگی با متحدانش به خصوص متحدان عرب در غرب آسیا است تا به تهدید ایران، پاسخ بدهد.

مایک پامپئو به مذاکرات فشرده دو هفته‌ای با اروپایی‌ها هم اشاره کرد و بدون پرداختن به جزئیات آن، گفت که آمریکا نتوانسته موافقت فرانسه، انگلیس و آلمان برای همراهی با خواسته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای «تقویت برجام» را به دست آورد.

وی در ادامه گفت که در دوره حضور آمریکا در شمار کشورهای متعهد به برجام «بر خلاف میل، هیچ تحریمی را علیه ایران اعمال نکردیم که اگر مثلاً حتی علیه برنامه موشکی آنها تحریمی اعمال می‌کردیم، شرکت‌های اروپایی که در تعامل با ایران هستند، هدف قرار می‌گرفتند.»

وزیر خارجه آمریکا از نقاط مشترک کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس در قبال ایران هم نظراتی داشت و گفت: «همپوشانی تقریبا کاملی در زمینه ارزشها و منافع ما وجود دارد. هیچ اختلاف نظری درباره برنامه موشکی، رفتار و ترورهای ایران که درباره‌اش صحبت کردیم، وجود ندارد. همه درباره مجموعه مسائل اتفاق نظر دارند. باید با هم راهی برای پرداختن به آن‌ها بیابیم.»

وی افزود: «مذاکراتی در سطح پایین‌تر از وزیر [با اروپا] صورت گرفته و در برنامه‌ام هست که اوایل یا اواسط ژوئن با برخی شرکا از جمله همتایان سه کشور اروپایی برای پیشبرد برنامه‌های آمریکا، دیدار کنم.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «تحریم‌های اقتصادی، ابزاری است مهم که توجهات زیادی را هم به خود جلب می کند. البته ابزار دیگری هم وجود دارد که در خصوص برخی از آنها می‌توان سخن گفت و در خصوص برخی نه. هر دوی این گزینه‌ها، باید با کمک جامعه جهانی اعمال شود. وقتی از متحدانمان سخن می‌گوییم، منظورمان فقط این سه کشور اروپایی نیست. کشورهای عرب هم (در این فهرست) هستند. ما به سادگی از ایران می‌خواهیم که کشوری عادی شود.»

وی افزود: «برخی فکر می‌کنند که این حرف من، حاصل خیال‌پردازی است. دست از شوخی برداریم. این کار ما، اصلاه شبیه یک شوخی نیست. ما از همه کشورها خواسته‌ایم (که به ما کمک کنند) و حتماً به هدفمان خواهیم رسید و شرکایمان را معتقد می‌کنیم که برای عادی کردن ایران، به ما کمک کنند.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه