لورفتن سؤالات آزمون پایه چهارم متوسطه در نخستین روز امتحانات

باز هم اول خرداد و فصل امتحانات دانش‌آموزان آغاز شد تا بحث لو رفتن سؤالات امتحانی هم رونق بگیرد اما این بار خیلی زود و در نخستین روز امتحانات این اتفاق رخ داد.

لورفتن سؤالات آزمون پایه چهارم متوسطه در نخستین روز امتحانات

به گزارش ۸دی، آنطور که یکی از معلمان می‌گوید و البته مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران هم در گفت‌وگو با همشهری تأیید می‌کنند، سؤالات درس «دین و زندگی» پایه چهارم پیش‌دانشگاهی که از قضا هماهنگ کشوری هم بوده، یک ساعت قبل از امتحان در دستان دانش‌آموزان می‌چرخیده است.

یکی از معلمان مدارس منطقه ۵ تهران در این‌باره به همشهری گفت: ما از این موضوع بعد از امتحان و توسط یکی از دانش‌آموزان مطلع شدیم. او می‌گفت که بچه‌ها یک ساعت قبل از امتحان نمونه سؤالاتی را در دست داشتند که دقیقا سؤالات آزمون امروز بوده و اغلب بچه‌ها آنها را خوانده بودند. این معلم افزود:

تا پیش از این در اواسط امتحانات بحث لو رفتن سؤالات پیش می‌آمد اما حالا در روز اول امتحانات این رکورد زده شد تا امنیت آزمون‌های سراسری در مدارس، بیش از گذشته زیر سؤال رود. اما ظاهرا لو رفتن سؤالات مخصوص به یک مدرسه و در منطقه خاصی نبوده؛ چراکه یکی از دانش‌آموزان دختر در مدرسه‌ای در شهرک غرب هم به همشهری گفت:

«ساعت ۷:۳۰ یعنی ۳۰دقیقه قبل از امتحان به مدرسه رفتم و دیدم بعضی از بچه‌ها سؤالات امتحان را روی برگه یا گوشی تلفن همراهشان دارند. از سؤال ۱۷ تا ۲۴درس دین و زندگی بود که وقتی رفتیم سر امتحان دیدیم درست، تقریبا نزدیک ۱۰نمره می‌‌شد.» این دانش‌آموز افزود: «این نخستین‌باری نیست که سؤال‌ها لو می‌رود، سال‌های قبل هم سر بعضی درس‌ها این مشکل را داشتیم که یا تو کانال تلگرام منتشر شده بود یا بچه‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان می‌خریدند.»

مهر تأیید آموزش و پرورش بر لو رفتن سؤالات
حمیدرضا کلاهی، رئیس مرکز سنجش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، لو رفتن سؤالات درس دین و زندگی پایه چهارم متوسطه را تأیید کرد و گفت: بررسی ما نشان داد که این خبر صحت دارد اما منشأ لو رفتن سؤالات آموزش و پرورش شهر تهران نیست، چون برگه‌های ما مهر و نشانه مخصوص دارد ولی سؤالات منتشر شده در کانال‌های تلگرامی این نشان را ندارد، پس سؤالات از شهرهای دیگر لو رفته است.

کلاهی درباره روند طراحی و توزیع سؤالات امتحانات سراسری گفت: در مورد شهرهای دیگر نمی‌دانم اما در شهر تهران، سؤالات از شب قبل به قرنطینه مناطق آموزش و پرورش می‌رود و در حضور نماینده حراست و یک هیأت ۱۰نفره، پلمب آن باز می‌شود. از شب تا صبح در این قرنطینه و با حضور نماینده‌ها سؤالات تکثیر شده و سپس به‌اندازه دانش‌آموزان هر مدرسه، برگه‌های امتحانی در پاکت‌های مخصوصی قرار گرفته و پلمب می‌شوند.

او ادامه داد: بعد از این نماینده‌های مخصوص، سؤالات را یک ساعت قبل از امتحانات به مدارس برده و تحویل رئیس حوزه امتحانی که اغلب مدیر یا معاون اوست، می‌دهند. رئیس مرکز سنجش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: ممکن است در شهرهای دیگر در یکی از این مراحل سؤالات لو رفته و از طریق شبکه‌های مجازی در دسترس سایر افراد قرار گرفته باشد.

امتحاناتی که سال‌های قبل لو رفتند
بحث لو رفتن سؤالات امتحانی حالا ۵ سالی هست که در خردادماه مطرح می‌شود. لو رفتن سؤالات دین و زندگی، ادبیات فارسی، فیزیک، عربی تخصصی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی سوم متوسطه، جبر و احتمال و تاریخ از مهم‌ترین مصادیقی بودند که در سال‌های گذشته بحث لو رفتن آنها چند ساعت و حتی یک شب قبل از امتحان مطرح و رسانه‌ای شد.

این چالش در سال گذشته به جایی رسید که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و پلیس فتا هم وارد عمل شدند و پلیس اعلام کرد که ۸ نفر را در استان‌های جنوبی کشور که مشغول فروش سؤالات امتحانی به‌خصوص در پایه سوم متوسطه بودند، دستگیر کرده است اما مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به‌رغم این اظهارنظر پلیس فتا، حاضر به برگزاری دوباره امتحانات نشد. عبدالرسول عمادی ۲۱خرداد۹۶ در این‌باره به خبرگزاری مهر گفته بود:

«تنها فقط در چند مدرسه به شکل محدود سؤالات لو رفته بود و به همین دلیل نمی‌توانیم امتحانات را تکرار کنیم چون ارزیابی‌های ما نشان داده که تمام دانش‌آموزان به این سؤالات دسترسی نداشته‌اند.» او در پاسخ به اینکه نتایج این امتحانات در آزمون سراسری داوطلبان کنکور دخیل و مؤثر است و با این روش حق برخی دانش‌آموزان پایمال می‌شود، گفته بود:

«اینطور نیست چون متخلفان شناسایی می‌شوند.» مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش امسال هم به روش سال‌های قبل در برابر لو رفتن سؤالات امتحانات سراسری سکوت کرده و آنطور که کلاهی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید خبری از تکرار امتحانات نخواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه