هزینه کشاورزی چقدر گران شده است؟

طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آماردر سال ۱۳۹۶ در بخش خدمات کشاورزی، اکثر زیر گروه‌های خدمات نیروی انسانی با افزایش دستمزد مواجه بوده است.

هزینه کشاورزی چقدر گران شده است؟

به گزارشهشت دی، فریبا تاجدینی: مرکز آمار ایران هرساله به ارائه اطلاعاتی در ارتباط با هزینه خدمات کشاورزی از جمله خدمات ماشینی و خدمات نیروی انسانی می‌پردازد.

طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آماردر سال ۱۳۹۶ در بخش خدمات کشاورزی، اکثر زیر گروه‌های خدمات نیروی انسانی با افزایش قیمت مواجه بوده است.

در بخش دستمزد نیروی انسانی در سال ۱۳۹۶ بیشترین افزایش دستمزد به دروگر غلات مرد تعلق داشته است. دستمزد روزانه یک نفر کارگر غلات مرد در کل کشور از ۵۷ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ به ۶۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ رسیده و تورم ۱۴٫۹ درصدی با خود به همراه داشته است.

دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین زن نیز ۱۳٫۷ درصد افزایش در سال ۱۳۹۶ داشته است. دستمزد روزانه یک کارگر میوه‌چین زن در کل کشور از ۳۴ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ به حدود ۳۹ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. استان اردبیل با ۸۰ هزار تومان و استان خراسان جنوبی با ۲۶ هزار تومان به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد برای هر کارگر میوه‌چین زن را در کل کشور داشته‌اند.

خدمات ماشینی از زیر شاخه‌های خدمات کشاورزی در سال ۱۳۹۶، در بخش شخم زمین با افزایش قیمت و در بخش دیسک زمین با کاهش قیمت روبرو بوده است.

در سال ۱۳۹۶ هزینه یک‌بار شخم یک هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور در کل کشور ۲۳۳ هزار تومان بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ معادل ۵۸٫۸ درصد افزایش داشته است. استان گیلان با ۵۵۲ هزار تومان بیشترین هزینه انجام این خدمت را در سال ۱۳۹۶ داشته است.

بیشترین میزان کاهش قیمت به بخش دیسک زمین آبی با تراکتور تعلق دارد به طوری که هزینه یک‌بار دیسک یک هکتار زمین با ۴۷ درصد تغییر از ۱۷۳ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ به ۹۱ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است. استان گیلان با ۳۰۰ هزار تومان و استان قم با ۲۸ هزار تومان به ترتیب بیشترین و کمترین هزینه انجام این خدمت را در کل کشور در سال ۱۳۹۶ داشته‌اند.

منبع: تجارت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه