هشت دی گزارش می دهد:

ذات آمریکایی ها باز هم نمایان شد/ افزایش قدرت اقتصادی و نظامی بزرگ ترین تو دهنی به مقامات جاه طلب آمریکایی

وزیر خارجه آمریکا در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود به تبیین سیاست واشنگتن در قبال تهران پرداخت؛ اظهاراتی که بیش از همه چیز رنگ‌وبوی «فشار حداکثری» برای «براندازی» در ایران دارد.

ذات آمریکایی ها باز هم نمایان شد/ افزایش قدرت اقتصادی و نظامی بزرگ ترین تو دهنی به مقامات جاه طلب آمریکایی

به گزارش خبرنگار ۸دی، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در اولین سخنرانی مهم خود موضوعات سیاست خارجی کشورش را در اندیشکده دست‌راستی هریتیج درباره ایران ایراد کرد.

اظهارات آقای پامپئو نشان داد که مواضع او نه‌تنها چندان تفاوتی با دیدگاه‌های قبلی او نکرده، بلکه وزیر خارجه جدید آمریکا به‌اندازه «جان بولتون» طرفدار براندازی در ایران است.وزیر خارجه آمریکا این بار دیگر بحث مذاکره مجدد درباره برجام را مطرح نکرده بلکه ۱۲ شرط غیرممکن و سخت را برای توافقی جدید با ایران شمرد، ۱۲ شرطی که بیشتر شبیه شرایط تسلیم ایران است تا انعقاد توافقی جدید با تهران.

اظهارات پامپئو درباره «فشار مالی بی‌سابقه» و «قوی‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ» کنار اظهارات و خط‌ونشان او برای ایران، حاکی از سیاست جدی دولت آمریکا برای براندازی در ایران است؛ هرچند که او به‌طور مستقیم از واژه «تغییر رژیم» در سخنرانی خود استفاده نکرد، اما مجموع اظهارات او جمع‌بندی و نتیجه‌ای جز این را پیشِ‌رو نمی‌گذارد.

شرط و شروط تند و خشن از جنس سخنان پامپئو نه‌تنها ممکن است اروپایی‌ها را با دولت آمریکا برای فشار بیشتر نزدیک و متحد نکند، بلکه این قابلیت را دارد که از میزان اجماع ضدایرانی در مجامع بین‌المللی بکاهد. به‌عبارتی سخنرانی پامپئو محدودیت‌ها و معذوریت‌های قدرت آمریکا در عرصه جهانی و اینکه نظام بین‌المللی چگونه کار می‌کند، را نادیده می‌گیرد.

شاید عصاره سخنان وزیر خارجه آمریکا این باشد که آمریکا به‌دنبال این است که با فشار حداکثری، امتیازات حداکثری از تهران دریافت کند، و چه‌بسا گام را فراتر نهاده و به‌دنبال تغییر سیستم و براندازی در ایران باشد.

در مجموع، اظهارات وزیر خارجه آمریکا که منطبق با واقعیت‌های میدانی و محاسبات امنیتی و سیاسی نیست، نشان می‌دهد که سیاست دولت آمریکا در قبال ایران از جمله خروج از برجام، دیگر صرفاً محدود و مربوط به عمل کردن به وعده انتخاباتی آقای ترامپ نیست، بلکه ادامه مسیر، حکایت از رویکردی رؤیاپردازانه برای حل چالش‌های سخت بین‌المللی با استفاده از فشار حداکثری دارد.

اولین فردی که از این اظهارات به شدت حمایت کرد نتانیاهو بود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از طرح وزیرامورخارجه آمریکا علیه ایران گفت که این سیاست درستی است.نتانیاهو در مراسم گشایش سفارت پاراگوئه در قدس گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سیاست خود را به طور اساسی نه فقط در خصوص قدس بلکه در قبال ایران نیز تغییر داده است.

وی همچنین مدعی شد: پمپئو در سخنانش موضع قوی ترامپ در قبال ایران را تشریح کرد؛ مبنی بر اینکه تحریم‌های اقتصادی شدیدی باید علیه تهران اعمال شود، این کشور نباید غنی سازی هسته‌ای داشته باشد و به علاوه ایران باید سوریه را ترک کند.

نتانیاهو در ادامه با تکرار ادعاهای بی اساس و نخ‌نمای خود گفت: اگر تهران حقیقتا خواهان یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است حتی به یک سانتریفیوژ هم نیاز ندارد. اگر ایرانی‌ها به دنبال یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستند، نمی بایست سوابق محرمانه خود برای ساخت سلاح هسته‌ای را پنهان کنند.

سایت العربیه عربستان سعودی  با خوشحالی نهان در این باره نوشت:  «انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، استراتژی جدیدآمریکا را نتیجه‌ای طبیعی برای سیاست‌های سال‌های گذشته ایران دانست. او افزود که یکپارچه کردن تلاش‌ها، راه درست برای این است که تهران، نادرست بودن تلاش‌هایش برای توسعه و نفوذ را درک کند.پادشاهی بحرین هم ایستادن خود را در کنار آمریکا در «مقابله با تهدیدهای ایران» و مقابله با تلاش‌های این کشور «برای صادر کردن خشونت و تروریسم»، اعلام کرد.»

ظریف در پاسخ به این اظهارات خصمانه وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت: ‌ آمریکا در توهمات و سیاست‌های شکست خورده‌ای که از سوی گروه‌های با منافع خاص به این کشور دیکته می‌شود گرفتار است.

وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای با «سخیف»، «بی‌مایه»، «وقیحانه»، «توهین‌آمیز» خواندن سخنان وزیر خارجه آمریکا آن را «نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت آمریکا» عنوان کرده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران سخنان روز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا را شبیه به سخنان مقامات دولت جرج بوش در ۱۵ سال پیش توصیف کرد و گفت: «شما چه کاره‌اید که برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای باید چه کند».

بارها در گزارش های تفصیلی شرح داده ایم که آمریکایی ها همواره به دنبال براندازی ایران بوده و نباید به هیچ وجه به آنان اعتماد کرد، سخنان وزیر خارجه آمریکا باز هم حق بودن مواضع رهبری و جبهه انقلاب اسلامی را برملا کرد، در این اندیشه تنها راه مبارزه با آمریکا قوی کردن توان داخلی اعم از اقتصادی، نظامی، تسلیحاتی، فرهنگی است و دشمنان تنها در زمانی ایران را به عنوان یک قدرت جهانی خواهند پذیرفت که به هیچ وجه از پس ایران برنیایند، ایران می تواند با قدرت گرفتن در تمام امور اندیشه لیبرال را به قهقرا برده و تمدنی جدید از اخلاق و اسلام و دموکراسی بسازد باشد که مسئولان محترم نیز به این باور برسند و کشور را به این سمت ببرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه