بانک ها هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداختند

رییس سازمان برنامه و بودجه با استناد به گزارش بانک های عامل، از پرداخت هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات در زمینه اشتغال خبر داد.

بانک ها هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداختند

به گزارش۸دی، «محمدباقر نوبخت» عصر سه شنبه در نشستی که با حضور برخی مدیران بانکی و اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: دولت با پرداخت تسهیلات برای ایجاد این فرصت های شغلی به دنبال پول پاشی نیست؛ بلکه سعی دارد به اهداف دیگری همچون حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا نیز دست یابد.
نوبخت که معاون رییس جمهوری است، ایجاد مشاغل روستاییان و عشایر را یکی از هفت موضوع تعیین شده دولت برای اشتغالزایی برشمرد و گفت: امسال ایجاد ۲۰۰هزار فرصت شغلی در بخش مسکن، ٢۵ هزار مورد در عرصه حمل و نقل و ۲۳هزار شغل در زمینه کشاورزی در نظر است.
وی یادآوری کرد پارسال ۷۹۷هزار نفر به بازار کار وارد شدند که ۷۹۰ هزار نفر مشغول به کارند اما بقیه به جمعیت بیکار اضافه شده اند.
قرار است امسال برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر در کشور شغل ایجاد شود.

** تخصیص ۶۰هزار و ۴۰۰میلیارد تومان منابع اعتباری برای اشتغال
مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۱۵هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، ۳۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت بانک‌ها به موجب بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه و ١۵ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان از بودجه عمومی برای اشتغالزایی خبر داد.
«امیر باقری» اعلام کرد برای نرخ سود تسهیلات، مدل‌های مختلفی تهیه شده که قرار است در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی مطرح شود.
وی ارقام طرح شده برای نرخ سود تسهیلات را ۱۲، ۱۴ و ۱۶درصد اعلام و در عین حال تصریح کرد تلاش می شود نرخی پایین تر تعیین شود.
باقری درباره اولویت‌های ایجاد اشتغال به مواردی مانند کمک‌های فنی- اعتباری و آموزشی اشاره کرد.

** گزارش عملکرد چهار ماهه بانک ها برای اشتغال
در آغاز این جلسه مدیران ارشد بانک های توسعه تعاون، پست بانک و کشاورزی گزارشی از عملکرد چهار ماهه پرداخت تسهیلات برای طرح های اشتغالزایی ارائه کردند.
مدیرعامل پست بانک گفت: تاکنون درخواست ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ٢٨٠٠ طرح ارائه و حدود ۲۲۸میلیارد تومان مصوب شده است.
به گفته «خسرو فرحی»، سرجمع پرداختی پست بانک ۲۲۸ میلیارد تومان به ازای ۹۲۸ طرح بوده که در مقابل حدود ١٣ هزار و ٣٢٧ شغل ایجاد شده است.
«حجت الله مهدیان» مدیرعامل بانک توسعه تعاون، نیز اعلام کرد تا پایان اردیبهشت امسال ٢ هزار و ٨٣۴ طرح به ارزش ۹۷۴ میلیارد تومان به این از معرفی شد که از این میزان ۲۵۷ طرح به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسید.
همچنین معاون اعتبارات بانک کشاورزی گفت: تاکنون ١٢هزار و ٩۵۵ طرح برای دریافت سه هزار و ۶٨میلیارد تومان تسهیلات معرفی شده است.
«فرهاد فنودی» افزود: تا پایان اردیبهشت‌ امسال تقاضای ۲هزار و ٨٣۴ طرح به مبلغ یک هزار و یکصد میلیارد تومان در بانک رد و بازگشت داده شد.
«در بانک کشاورزی در مجموع یک هزار و ٢٢٩ طرح به ارزش ۳۱۵ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده است».
به گزارش ایرنا، سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد. پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
دولت با هدف اشتغالزایی برای روستاییان و عشایر مجوز برداشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را دارد.
هدف نشست عصر سه شنبه معاون رییس جمهوری با برخی مدیران بانکی و اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی، بررسی عملکرد قانون برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال پایدار روستاییان و عشایر بود.
این نشست در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه