حمام تاریخی گلزار رشت تغییر کاربری داده می شود

حمام تاریخی گلزار رشت با قدمت یک قرن و سر درب ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، مدتی است سوژه فضای مجازی شده و شایعه تخریب آن دست به دست می چرخد؛ اما برآیند کلام مالک و مسئولان استان، تغییر کاربری اعلام شده است.

حمام تاریخی گلزار رشت تغییر کاربری داده می شود

به گزارش ۸دی، حمام یادشده مربوط به دوره قاجاریه، در یکی از محله های قدیمی رشت به نام پیرسرا واقع شده و در گذار از محله های کهن، اضمحلال روز به روز آن حس می شد تا سقف آن برداشته شد و همین موضوع، دغدغه فرهنگدوستان و علاقمندان به میراث فرهنگی استان را برانگیخت.

دست فروشان اطراف بنا، خبر از تخریب می دهند و آن را خطری دیرینه برای عابران عنوان می کنند و می گویند: بنا رو به تخریب بود اما چند وقت پیش با قرار دادن حفاظ هایی، به مرمت و بازسازی آن دلخوش کرده بودیم که سقفش برداشته شد.

با اطلاع رسانی مخاطبان به ایرنا و پیجویی های انجام شده، مالک بنای یادشده گفت: سر درب بنای حمام گلزار به شماره ۱۱۱۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این حمام از سال ۹۱ رو به ویرانی نهاده و هر بار بخشی از آن فرو می ریزد.

حمیدرضا سلیمی اظهار کرد: این بنا با ۷۰۰ مترمربع زیربنا در محله با اصالتی از رشت واقع شده و دارای ارزش مادی چشمگیری است اما بدلیل اینکه نشانی از هویت تاریخی و فرهنگی این سرزمین است، مایل به حفظ آن بودم اما متاسفانه یک دست بی صداست.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و کسب مجوزهای لازم و در حضور کارشناسان میراث فرهنگی آواربرداری را آغاز کرده و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان مرمت از آن با هدف تغییر کاربری به بازارچه سنتی آغاز شده است.

به گفته سلیمی، من بعنوان مالک با هدف حفظ میراث فرهنگی سرزمینم، سرمایه ام را راکد نگه داشته ام آیا تنها من باید به فکر حفظ میراث سرزمینم باشم و دیگران تنها به حرف و شعارهای خوش بسنده کنند؟

وی خاطرنشان کرد: مالکان بناهای تاریخی نیازمند حمایت های واقعی چه از سوی مسئولان و چه از سوی مردم هستند تا بتوانند در تعامل با یکدیگر میراث این سرزمین را ماندگار کرده و به آیندگان بسپارند.

سلیمی ضمن قدردانی از همکاری های اخیر اداره کل میراث فرهنگی در راستای حمایت و ارائه مجوزهای لازم نسبت به تغییر کاربری افزود: امیدوارم هرچه زودتر وعده های مسئولان محقق شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا، تخریب حمام تاریخی گلزار رشت را شایعه ای برآمده از بغض افرادی خاص ذکر و بیان کرد: حمام تاریخی گلزار رشت نه تنها تخریب نمی شود بلکه مرمت و تغییر کاربری داده می شود.

ولی جهانی افزود: با توجه به توافق هایی که با مالک شده، مقرر است با همکاری معاونت میراث فرهنگی و صنایع دستی این اداره کل، بنای یادشده به سایت تاریخی و بازاچه صنایع دستی تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین این اداره کل در راستای مرمت و بازسازی سر درب ثبت شده این بنا اقدام به تهیه طرح کرده که پس از مشخص شدن پیمانکار، مرمت کاشی های یادشده آغاز می شود.

به گفته جهانی، همه اسناد مربوط به مرمت بنا با رضایت مالک برای گرفتن تسهیلات به معاونت صنایع دستی این اداره کل ارسال شده و هیچ مشکلی در زمینه مرمت بنا وجود ندارد.

سه هزار اثر تاریخی در استان گیلان شناسایی شده که ۶۰ درصد این آثار به ثبت ملی رسیده است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه