فضای اطراف ضریح امام حسین(ع) افزایش می‌یابد/ اتمام لاغرسازی ستون‌های حرم تا پایان سال

طرح لاغرسازی ستون‌های حرم امام حسین(ع) به منظور افزایش فضای اطراف ضریح و کاهش تراکم جمعیت برای زیارت سیدالشهدا(ع) تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

فضای اطراف ضریح امام حسین(ع) افزایش می‌یابد/ اتمام لاغرسازی ستون‌های حرم تا پایان سال

به گزارش ۸دی، با توجه به پایین بودن گنبد امام حسین(ع) و دیده نشدن آن از فاصله بیش از ۵۰ متری، ستاد بازسازی عتبات طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع) را به تولیت و متولیان حرم امام حسین(ع) داد که پس از پذیرش آن به منظور اجرای طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع)، لاغرسازی ستون‌های اطراف حرم سیدالشهدا(ع) توسط مهندسان ایرانی آغاز شد.

فضای اطراف ضریح امام حسین(ع) افزایش می‌یابد

در حرم امام حسین(ع) چهار ستون بزرگ قرار دارد که گنبد توسط این ستون‌ها استوار مانده است. با توجه به ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع) و کاهش تراکم جمعیت در اطراف حرم، ستاد بازساری عتبات لاغرسازی ستون‌ها و مقام‌سازی آن‌ها را طراحی و اجرایی کرد.

در طرح لاغرسازی و مقام‌سازی ستون‌های حرم امام حسین(ع) که اوایل سال ۱۳۹۴ اجرایی شد، گروهی از مهندسان با امری غیرعادی مواجه شدند، به طوری که الوارها و چوب‌های زیرگنبد مطهر توسط موریانه خورده و سوراخ‌هایی به عمق سه متر در قوس‌ها ایجاد شده بود؛ اما با این وجود گنبد با احتساب پشت‌بام حرم مطهر که وزنش یک‌هزار و ۲۰۰ تُن است، تاکنون به شکل معجزه‌آسایی نه تنها فرو نریخته، بلکه هیچ‌گونه آسیبی هم ندیده است.

تقلیل اولین ستون حرم سیدالشهدا(ع) در باب‌الرأس

پس از بررسی‌ها، طرح مقام‌سازی ستون‌ها همگام با لاغرسازی آن‌ها صورت گرفت و به گفته علی مهاجری مدیر اجرایی طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر، در طرح اولیه قرار بود یک متر از هر ستون لاغر شود، اما با کسب اجازه از تولیت حرم سیدالشهدا(ع) تقلیل و لاغرسازی ستون‌ها به ۲ متر و ۸۰ سانتی‌متر رسید و در گام نخست ستون اول که در باب‌الرأس قرار داشت و فاصله آن یک متر و ۷۰ سانتی‌متر از ضریح بود، تقلیل یافت.

۶۰ درصد ستون‌های حرم امام حسین(ع) لاغر می‌شود

با توجه به اینکه ستون‌های اطراف ضریح پیش از اجرای طرح لاغرسازی حدود ۲۵ مترمربع و فاصله بین ضریح مطهر تا هر کدام از ستون‌ها حدود یک متر و نیم بود، در ایامی مثل عاشورا و اربعین به دلیل ازدحام جمعیت، تردد زائران به سختی انجام می‌شد که با اجرای طرح لاغرسازی ستون‌های حرم امام حسین(ع)، ۶۰ درصد ستون‌ها لاغر می‌شود و امکان تردد و زیارت زائران بهبود می‌یابد؛ به طوری که فاصله یک متر و ۷۰ سانتی متری از ستون نزدیک به ضریح به بیش از چهار متر می‌رسد و در مجموع با لاغرسازی هر ستون‌ بیش از دو متر و نیم به فضای موجود اضافه می‌شود.

با تلاش مهندسان ایرانی تاکنون لاغرسازی سه ستون از چهار ستون اطراف ضریح امام حسین(ع) انجام شده و اکنون آخرین ستون نیز در حال تغییرات و لاغرسازی است که به گفته مسؤولان این طرح تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

 پس از اتمام طرح لاغرسازی و تقلیل ستونهای اطراف ضریح امام حسین(ع)، گنبد جدیدی که در کرمان ساخته شده است، نصب خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه