نویسنده‌ای جوان برای تاریخ شفاهی تالش

امیر از سال ۱۳۸۹ بر روی نگارش تاریخ شفاهی دهه‌های اخیر منطقه کار می‌کند و به گفته او وقایعی هستند که هنوز در تاریخ ثبت‌نشده‌اند و غبار زمان باعث می‌شود تا به فراموشی سپرده شوند.

نویسنده‌ای جوان برای تاریخ شفاهی تالش

به گزارش هشت دی، امیر حسین پور نویسنده و مؤلفی است که در چندین سال گذشته نامش بر سپهر ادبیات گیلان خوش درخشیده است.

وی متولد کردمحله شهر تالش است که مردم هنوز آن را هشتپر می‌نامند. بیشتر اهالی این محله ترک‌زبانان و صدالبته کردتبارهای کرمانج هستند که اجدادشان از هروآباد سابق و خلخال فعلی مهاجرت کرده‌اند. ادبیات و شعر در بین قوم کرد رونق فراوان دارد و شمه‌ای از این موضوع در امیر ۳۲ ساله نیز وجود دارد.

امیر از سال ۱۳۸۹ بر روی نگارش تاریخ شفاهی دهه‌های اخیر منطقه کار می‌کند و به گفته او وقایعی هستند که هنوز در تاریخ ثبت‌نشده‌اند و غبار زمان باعث می‌شود تا به فراموشی سپرده شوند. تاکنون دو اثر با محتوای زندگی آزادگان دفاع مقدس منتشرشده است. همه این آثار روایتی داستانی و مبتنی بر واقعیت از زندگی سه تن از آزادگان سال‌های دفاع مقدس است.

بنا بر گفته‌های حسین پور «از سوباتان تا رمادیه» داستان جوانی عاشق‌پیشه به نام «صابر نجفی» است که پس از اعزام به خدمت سربازی در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، به اسارت ارتش عراق درمی‌آید و باوجود تمام سختی‌ها، برای زنده ماندن و بازگشت به وطن برای دختری که معشوقه او است تلاش می‌کند. این اثر به‌عنوان کتاب سال، از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گیلان معرفی‌شده است.

دومین اثر مکتوب وی که «هفت‌سین کاغذی» نام دارد که روایت «سیروس بلوریان»، آزاده و جانباز تالشی را که ۸ سال و ۱۱ ماه و ۱۵ روز را در اردوگاه‌های اسرای جنگی در کشور عراق سپری کرده بازگو می‌کند.

قهرمان کتاب چند اردوگاه شناسایی‌شده توسط سازمان صلیب سرخ را تجربه کرده و آزارهای فراوان را به چشم دیده است. کتابی که از اثر قبلی حجیم‌تر است. فضای اسارت و رویدادهای مربوط به آن را تصویرسازی می‌کند.

سومین اثر نیز با نام «در کیمن کومله‌ها» در دست انتشار قرار دارد. حسین پور می‌گوید: روایت سومین کتاب بیش از بقیه جای خواندن دارد. محمدامین غفارپور پیش از بلوریان به اسارت درآمده بود. گروهک کومله از سوی صلیب سرخ مورد شناسایی قرار نگرفته بود و این بر پیچیدگی موضوع اسارت غفارپور که در جریان یک مبادله بدون حضور ناظر بین‌المللی آزادشده بود می‌افزود.

حسین پور جمع‌آوری خاطرات شفاهی، عکس‌ها و اسناد دوران انقلاب اسلامی در شهرستان تالش را که آن روزها شهرستان‌های، ماسال و شاندرمن و رضوانشهر را در برمی‌گرفت را دنبال می‌کند. منابع تحقیق او اکنون در سنین میان‌سالی و پیری هستند و برخی نیز از دنیا رخت بربسته‌اند.

این نویسنده جوان بزرگ‌ترین مشکل خود را در زمینه نحوه جمع‌آوری مطالب بیان می‌کند و می‌گوید: افراد مصاحبه‌شونده اغلب نمی‌توانند احساسات درونی خود را به‌راحتی ارائه کنند و بسیاری نیز نمی‌دانند که این پژوهش‌ها به چه دلیلی انجام می‌شود.

وی نحوه کار خود را نگارش داستان گونه انبوه سخنان راویان بیان می‌کند تا خواننده بامطالعه آن‌ها خسته نشود و کتاب را رها نکند.

منبع: فارس گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه