هشت دی گزارش می دهد:

وضعیت کشور یک سال بعد از رأی دوباره به روحانی/ رئیس جمهور در تحقق بیشتر وعده هایش ناکام ماند

در سالگرد انتخاب دوباره روحانی در مسند ریاست جمهوری به مروری بر سخنرانی‌هایش در سه هفته موعد تبلیغات انتخابات و بررسی وعده‌ها و شعارهای وی می پردازیم.

وضعیت کشور یک سال بعد از رأی دوباره به روحانی/ رئیس جمهور در تحقق بیشتر وعده هایش ناکام ماند

به گزارش خبرنگار ۸دی، حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ توانست برای بار دوم اعتماد مردم را جلب کند، روحانی به مردم وعده داد دولتی بر سر کار آورد که هم مشکلات اقتصادی چون بیکاری و گرانی را حل کند و هم مطالبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مردم را محقق سازد.

براساس گزارش‌هایی که سایت روحانی در اردیبهشت سال ۹۶ منتشر کرده، ۱۹ درصد وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در دولت یازدهم محقق شده، ۳۵ درصد از وعده‌های او در حال پیگیری‌اند، ۸ درصد به صورت ناقص محقق شده، پیگیری ۸ درصد از وعده‌ها متوقف و ۱۱ درصد محقق نشده و ۱۹ درصد از وعده‌های رئیس جمهور ایران از سوی خود او پیگیری نشده‌اند.

در سالگرد انتخاب روحانی به ریاست جمهوری دوره دوم  به مروری بر سخنرانی‌های روحانی در سه هفته موعد تبلیغات انتخابات و بررسی وعده‌ها و شعارهای وی می پردازیم.

 

وعده‌های روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

 برنامه‌ای کارورزی و اشتغال برای جوانان (کاج)،  افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران،  افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی،  میدان دادن به جوانان و ایجاد کابینه‌ای جوان‌تر، مبارزه با فساد،  لغو همه تحریم‌های غیرهسته‌ای،  سهام ۱۰ میلیون تومانی هر ایرانی از کارخانه‌ها،  ایجاد سالانه ۹۵۵ هزار شغل در کشور، از بین بردن فقر مطلق در سال ۱۴۰۰

 جذب سرمایه بیشتر و ایجاد اشتغال،  ارائه وام مسکن به زوجین تا ۲۰۰ میلیون،  ارائه سبد غذایی به ۸ تا ۱۰ میلیون نفر

 حذف قاچاق ۱۲ میلیاردی،  پرداخت یک سوم حقوق بیکارانی حاضردر سامانه کارورزی، حمایت از تولید،  مشکلات کشور با حرف و شعار حل نمی‌شود. برای کاهش نرخ بیکاری در کشور باید پول‌ها از دلالی به سمت بنگا های اقتصادی سوق یابد که پیش نیاز این امر نیز احساس امنیت سرمایه و سرمایه گذار در داخل کشور است.

توجه به صنعت گردشگری، تحقق عدالت درآمدی و زدودن چهره فقر از کشور، مابه التفاوت حقوق تا میزان استاندارد پرداخت می‌شود که از این طریق نیز فقر در کشور از بین می‌رود. باید فضا کسب و کار بهبود یابد و مطالبه برای به کار گرفتن کارگر افزایش یابد. در تلاشیم حقوق کارگران و مستمری بگیران هر سال بالاتر از نرخ تورم باشد.

امنیت شغلی کارگران مهمترین مساله است؛ امنیت شغلی مهمترین و ناامنی شغلی بدترین نوع اشتغال است.

کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد. باید تلاش کنیم تعادلی بین شرق و غرب کشور ایجاد شود.

برای دستیابی به عدالت اجتماعی باید رانت را از بین ببریم و با فساد اقتصادی مبارزه کنیم.

یک سال زمانی است که می توان کارنامه رئیس جمهور را آن هم در دوره دوم مورد بررسی قرار دهیم، سامانه کارورزی که ابتکار قالیباف در رقابت های انتخاباتی بود توسط رئیس جمهور کپی شد ولی بیش از دو ماه نگذشت که این سامانه به فراموشی سپرده شد، ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار شغل بلندپروازی دیگر روحانی بود که در سال ۹۶ حتی نتوانست به نصف این میزان اشتغالزایی داشته باشد، ارائه وام مسکن به زوجین تا ۲۰۰ میلیون هم نکته دیگری است که تا به امروز انجام نشده است و همین میزان وام هم بسیاری توان پرداختش را ندارند زیرا بانک ها حاضر نیستند اقساط را به دوره بیست یا بیست پنج ساله بازپرداخت برسانند و باز هم فشار اساسی به مردم می آید.

افزایش امنیت شغلی کارگران هم طنز دیگری است که همه افراد از آن خبر دارند و نیاز به توضیح نیست، امنیت شغلی در سال ۹۶ به شدت از سال های قبل بدتر شد.

عبداله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم در این باره گفته است: «خیلی از شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی که پشتوانه آقای روحانی بودند، در ملاقات‌ها و نامه‌نگاری‌ها به ایشان این موضوع را یادآور شدند اما آقای روحانی توجهی نکرد. آقای روحانی باید دست به عمل بزند. یک سال از عمر دولت گذشت و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. آقای روحانی باید این تغییر را عملی بکند و امیدواریم که این بار این اتفاق رخ دهد.»

نکته منفی دیگر دولت روحانی افزایش بی مهابای قیمت دلار و سکه بود، امری که یکی از تبلیغات روحانی بود و او همیشه دم از ثبات و آرامش در بازار می زد ولی گرانی یک باره دلار و سکه نشان داد دولت توان با ثبات بودن را ندارد، مسکن بخش دیگری بودکه در سال ۹۶ بسیار گران شد و دست بسیاری از جوان ها باز هم ازآن کوتاه ماند و گرانی مسکن تاثیر خود را در آینده بر نرخ ازدواج و طلاق خواهد گذاشت.

اما مهمتر از همه این وعده ها برجام بود که دولت همیشه از آن به عنوان افتخار خود یاد می کرد ولی با خروج آمریکا از برجام و نگرفتن تضمین های مناسب از دولت این رویای دولت بر باد رفت و روحانی امروز بعد از پنج سال دیگر هیچ چیزی ندارد که به آن افتخار کند.

می توان گفت روحانی هیچ طرح قابل دفاعی برای آینده خود باقی نگذاشته است، طرح سلامت که به طور کل شکست خورد و باعث افزایش حقوق نجومی پزشکان گردید، برجام از دست رفت و دلار و ارز و سکه نیز گران شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه