جهان بدون زنبور امنیت غذایی ندارد

نماینده موقت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در مراسم روز جهانی زنبور گفت: جهان بدون گرده‌افشان‌ها جهانی بدون تنوع غذایی و در طولانی مدت جهان بدون امنیت غذایی است.

جهان بدون زنبور امنیت غذایی ندارد

به گزارش ۸دی، نماینده موقت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در مراسم روز جهانی زنبور گفت: جهان بدون گرده‌افشان‌ها جهانی بدون تنوع غذایی و در طولانی مدت جهان بدون امنیت غذایی است.

رائو ماتا افزود: زنبورها و گرده‌افشان‌ها یک سوم غذایی که در جهان تولید می‌شود را پایدار می‌کنند. فائو برآورد کرده است که از حدود ۱۰۰ گونه محصولی که ۹۰ درصد غذای جهان را تامین می‌کند حدود ۷۱ گونه توسط زنبورها گرده‌افشانی می‌شود. افزون بر این سهمشان در امنیت غذایی را با محصولات بسیار مغذی چون عسل، ژل ملکه و گرده ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: فراتر از گرده‌افشانی و تامین معاش کشاورزان و امنیت غذایی، زنبورها در برقراری تعادل زیستی و کارکرد صحیح اکوسیستم بسیار مهمند. با این حال علی رغم این سهم بسیار مهم زنبورها در دوره‌ اخیر بسیار مورد تهدید و در خطر بوده‌اند.

نماینده فائو کاهش زیستگاه‌ها، آثار مخرب تشدید کشت، بیماری های تازه زنبورها و استفاده گسترده از آفت‌کش‌ها را بخشی از این تهدیدها دانست.

ماتا افزود: با در نظر داشتن ابعاد بحران گرده‌افشان‌ها و ارتباط آن با تنوع زیستی و زندگی بشر، کنوانسیون تنوع زیستی برنامه عمل حفاظت و استفاده پایدار از گرده‌افشان‌ها یا برنامه جهانی گرده‌افشان‌ها را تصویب کرد و از ان زمان فائو به عنوان هماهنگ کننده این برنامه به تولید دانش، دستورکار و پروتکل برای پشتیبانی از کشورها مشغول بوده تا بتوان گرده‌افشان‌ها را پایش کرد و تهدیدات آن ها را بهتر فهمید.

وی تاکید کرد: همچون اسلوونی، ایرانی ها هم سنت دیرپایی در نگهداری زنبور داشته‌اند و بیش از ۲ هزار سال مشغول زنبورداری بوده‌اند. ایران در سال ۲۰۱۶ هفتمین کشور تولید کننده عسل دنیا بوده است. سال گذشته میزان تولید ایران به ۸۸ هزار تن رسید و اکنون ایران پس از چین و ترکیه سومین کشور بزرگ دنیا در تولید عسل است.

نماینده فائو در پایان گفت: فعالیت‌هایی همچون بزرگداشت روز جهانی زنبور کمک می کند آگاهی درباره نقش مهم زنبورها و گرده‌افشان‌ها در کشاورزی، محیط زیست و زندگی انسان‌ها افزایش پیدا کند و تلاش‌های جهانی برای حفظ زنبورها و گرده‌افشان‌ها، زیستگاه‌هایشان، رشد تنوعشان و پشتیبانی از توسعه زنبورداری پایدار را پررنگ‌تر می‌کند.

مراسم روز جهانی زنبور که با تلاش کشور اسلوونی در سازمان ملل به ثبت رسیده عصر دیروز با حضور سفیر این کشور در تهران، نماینده موقت سازمان خوابار و کشاورزی ملل متحد ( فائو)، نمایندگان برخی کشورها، مسئولان کشوری مرتبط با این حوزه و برخی فعالان زنبورداری کشور برگزار شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه