با یادآوری روز ملی اهدای عضو:

مرگ روزانه ۱۰ نفر در صف دریافت عضو پیوندی/ عدم گسترش فرهنگ اهدای عضو و فعالیت دلالان اعضای بدن

نماینده مردم فسا در مجلس گفت: متاسفانه روزانه ۱۰ نفر در صف دریافت عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند این در حالی است که فرهنگ سازی به صورت مقطعی انجام می شود.

مرگ روزانه ۱۰ نفر در صف دریافت عضو پیوندی/ عدم گسترش فرهنگ اهدای عضو و فعالیت دلالان اعضای بدن

به گزارش ۸دی، محمد جمالی نوبندگانی با یادآوری ۳۱ اردیبهشت ماه روز ملی  اهدای عضو، با انتقاد از اینکه بر اساس برخی آمارها روزانه ۱۰ نفر در  صف انتظار  عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند، گفت: تعداد زیادی از بیماران در صف نوبت دریافت عضو قرار داشته و بر اساس آمارها روزانه ۱۰ نفر از آنها به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند در حالی که امکانات لازم در کشور برای استفاده از پیوند عضو وجود دارد و از سویی کشوری مسلمان هستیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: در سنوات گذشته مردم برای اهدای عضو تشویق شدند اما متاسفانه هنوز این فرآیند کامل نشده تا بتوان نیازهای بیماران نیازمند عضو را رفع کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ اهدای عضو باید در کشور فراگیر شود، ادامه داد: به دلیل برخی مسائل عاطفی و احساسی و ضعف فرهنگ سازی هنوز فرهنگ اهدای عضو در کشور به خوبی جانیفتاده است؛  فرهنگ سازی در مورد اهدای عضو از صدا و سیما به صورت مقطعی انجام می شود و این کافی نیست و رسانه های جمعی باید به صورت دایم به این موضوع بپردازند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تعداد اعضا با قابلیت اهدای مرگ مغزی در ایران زیاد است، گفت: متاسفانه اهدای عضو به درستی محقق نمی شود؛مردم باید به این درک برسند که بیماران مرگ مغزی بازگشت ندارند و با اهدای عضو عزیزان خود جان تعداد زیادی از بیمارانی که سال ها در صف انتظار دریافت عضو قرار دارند را نجات می دهند.

جمالی نوبندگانی فعالیت دلالان اعضای بدن به ویژه کلیه را یکی از نقاط تاریک و امری غیرقابل دفاع دانست و  افزود: متاسفانه افراد برخی از ضعف نظارت و خلاء های قانونی استفاده و در این حوزه فعالیت می کنند البته امکان برخورد با دلالان اعضا از سوی وزارت بهداشت به تنهایی وجود ندارد بنابراین نیاز است دستگاه قضا با همکاری وزارت بهداشت با این افراد سودجو برخورد کنند.

وی با یادآوری اینکه در پیوند کبد در منطقه سرآمد هستیم، تصریح کرد: اغلب پیوندهای کبد در شیراز انجام می شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع با گسترش فرهنگ اهدای عضو از فعالیت دلالان اعضای بدن جلوگیری و از سویی درمان بیماران نیازمند تحقق می یابد.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه