اپیدمی مسمومیت با قارچ در کشور و چرایی آن

رئیس انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: استفاده از قارچ‌ سمی می‌تواند کشنده باشد؛ به همین دلیل مردم نباید از قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند استفاده کنند.

اپیدمی مسمومیت با قارچ در کشور و چرایی آن

به گزارش ۸دی، جلال‌الدین میرزای رزاز، با اشاره به بروز مسمومیت‌های اخیری که به دلیل استفاده از قارچ‌های وحشی رخ داده است، تاکید کرد: قارچ‌های سمی از روی ظاهر  قابل شناسایی نیستند. قارچ شناسان  با سابقه نیز ممکن است از روی ظاهر یک قارچ بگویند سمی نیست، اما همان قارچ در آزمایشگاه سمی شناخته شود. بر همین اساس همه قارچ‌ها از نظر ما سمی هستند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.  این موضوع نیز در آزمایشگاه ثابت می‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان منبع قضاوتی درباره سمی بودن یا نبودن قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند، مشخص کرد؛ به همین دلیل قارچ‌هایی که بسته‌بندی مطمئنی دارند و تولید کننده آنها نیز از سازمان‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی مجوز دارند، ‌ مورد تایید هستند. در موارد مسمومیت اخیر کسانی مسموم شدند که نزدیک ۵۰ سال است قارچ کوهی مصرف می‌کنند؛ با وجود این باز هم گمراه شدند. ما هیچ وقت اپیدمی مسمومیت با قارچ را تجربه نکرده بودیم. یکی از دلایل آن نیز می‌تواند وفور و دسترسی زیاد مردم به این قارچ‌ها باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران یکی از دلایل شیوع این مسمومیت را بارش‌های بهاری اخیر و رویش این قارچ‌ها دانست و گفت: هر سال در فصل بهار به دلیل بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد سبزیجات کوهی مانند قارچ‌ها رشد خوبی دارند. در چند سال اخیر  مانند امسال بارش بهاری نداشتیم. این بارش‌ها در مناطق خاصی که این مسمومیت‌ها اتفاق افتاد، بیشتر بوده‌ است. این روند به نظر کمی غیرطبیعی می‌رسد. مراکز درمانی ما نیز تا این اندازه با مراجعه به علت مسمومیت با قارچ مواجه نبودند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این قارچ‌ها می‌تواند کشنده باشد، ادامه داد: یکی دیگر از دلایل شیوع این مسمومیت‌ها، سهل انگاری مصرف کنندگان است؛ آنها در ساعات اولیه مسمومیت که نشانه‌های تهوع،  اسهال و استفراغ بروز کرده است، به مرکز درمانی مراجعه نکردند. این در حالیست که این مشکل ظرف چند ساعت پیشرفت می‌کند و ارگان‌هایی مانند کبد درگیر می‌شوند.

به گفته رئیس انجمن تغذیه ایران، زرد شدن سفیدی چشم بعد از بروز نشانه‌های اولیه مسمومیت مانند تهوع، استفراغ و اسهال نشان می‌دهد که کبد فرد دچار اختلال شده است؛ به همین دلیل بیمار باید در دقایق اولیه بعد از استفاده از این قارچ‌ها به مرکز درمانی مراجعه کند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه