بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان نشاء شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از انجام عملیات نشاءکاری در بیش از ۱۹۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان خبر داد.

بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان نشاء شد

به گزارش ۸دی، حبیب جهانساز اظهار داشت: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان تاکنون حدود ۱۹۰ هزار هکتار نشاء و از این میزان ۹۰ هزار هکتار، با ماشین انجام شده است.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی استان در سالجاری افزود: در زمان کنونی شرایط اقلیمی برای نشاء برنج مساعد و لازم است کشاورزان حداکثر تا پنجم خردادماه این کار را به اتمام برسانند.

جهانساز به شالیکاران استان توصیه کرد که حداکثر استفاده از آب رها شده از سد سفیدرود را داشته باشند و با مدیریت حقابه، طوری شالیزارهای خود را آبیاری کنند که آب به مزارع پایین دست هم برسد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش ۵۰ هزار تن انواع کود شیمیایی بین شالیکاران استان توزیع شده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد .

جهانساز گفت : شالیکاران می توانند بر اساس اعلام نظر کارشناسان یا گواهی آزمایش خاک به میزان مورد نیاز کود شیمیایی دریافت کنند.

گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، ۱۸۰ هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.

آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری آغاز شده است .

برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا ۲ مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود.

پس از انجام ۲ مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است.

از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی استان ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه