آمریکا خواستار همکاری اروپا درباره ایران شد

رویترز گزارش داد: آمریکا امیدوار است از علایق مشترکی که در ماه های اخیر با شرکای اروپایی ایجاد شده برای پرداختن به برنامه هسته ای و موشکی و نقش ایران در منطقه استفاده کند.

آمریکا خواستار همکاری اروپا درباره ایران شد

به گزارشهشت دی،یک مقام وزارت خارجه آمریکا که رویترز نام او را ذکر نکرد، گفت که این علایق مشترک می تواند «زمینه ای برای ادامه همکاری های رو به جلو» ایجاد کند.
وی مدعی شد واشنگتن امیدوار است که اتحادیه اروپا بر «موضوعاتی از قبیل مجموعه رفتارهای ایران در رابطه با برنامه هسته ای، توسعه موشکی، مناقشه های منطقه ای و سایر موضوعات» تمرکز کند.
روزنامه آلمانی «ولت آم سونتاگ» به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده، مدعی شده بود که بحث هایی در مورد یک توافق احتمالی جدید میان ایران و قدرت های جهانی جریان دارد که علاوه بر پوشش محتوای برجام، بخش های دیگری برای خشنودسازی آمریکا خواهد داشت.
بنابر ادعای این منبع، این بخش ها شامل برنامه موشکی ایران و سیاست های منطقه ای ایران در خاورمیانه است.
این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا به ولت آم سونتاگ گفت: ما باید از نام توافقنامه هسته ای وین دور شویم و چند عامل اضافی به آن بیفزاییم، زیرا تنها این اقدام ترامپ را برای موافقت و لغو دوباره تحریم ها علیه ایران متقاعد خواهد کرد. چنین توافقی ممکن است در آینده دربردارنده کمک مالی به ایران نیز باشد.
اما سه مقام آگاه اتحادیه اروپا که در مذاکرات برای بازداشتن ترامپ از ترک توافق هسته ای حضور داشته اند، روز یکشنبه در گفت وگو با رویترز، این گزارش روزنامه آلمانی را نادرست خواندند.
یکی از این مقام ها گفت: نشست روز جمعه وین درباره مسائل اجرایی و جزئیات برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود و هیچ موضوع دیگری را در برنخواهد گرفت.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای ارائه بسته جدید به ایران در قبال پذیرش توافق جدید در برجام را «ادعاهای بی ربط» خواند وگفت: چنانچه سایر طرفها بتوانند حقوق مصرح ایران در برجام را رعایت و بطورکامل بدان عمل نمایند دراین توافق باقی می مانیم و دیگرمسائل مطروحه بی پایه و غیرقابل اعتناست.
قاسمی تاکید کرد: بر اساس چارچوب های تعیین شده در اولین کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا که روزهای آینده به پیشنهاد ایران برگزار می شود تنها موضوعات مرتبط با برجام میان جمهوری اسلامی ایران و سایر طرف ها بررسی خواهد شد.
نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز جمعه هفته جاری در وین پایتخت اتریش برگزار می شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت با تکرار اتهام ها علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه