در سایه بی‌تفاوتی وزیر خارجه، وزیر دفاع پاسخ شرمن را داد/دهقان: موشک‌های ایران قابل مذاکره نیست

با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای، این تسلیحات کشتار جمعی نه تنها در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، بلکه امری مذموم، ناپسند و حرام محسوب می‌شود.

در سایه بی‌تفاوتی وزیر خارجه، وزیر دفاع پاسخ شرمن را داد/دهقان: موشک‌های ایران قابل مذاکره نیست

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، وزیر دفاع کشورمان در سایه سکوت مقامات وزارت امور خارجه به اظهارات برخی از مقامات آمریکایی درباره توان موشکی نیروهای نظامی پاسخ داد.

سردار حسین دهقان در خصوص ادعای رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر اینکه موضوع موشکی ایران باید در مذاکرات ۱+۵ مطرح شود، گفت: توان موشکی ایران به ما مربوط می‌شود و ما مسئول آن هستیم و هیچ مداخله‌‌ای از هیچکس را نمی‌پذیریم.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه این موضوع تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نخواهد بود، ادامه داد: آنها (غربی‌ها) بحث احتمال دستیابی ایران به سرجنگی هسته‌ای برای موشک‌ها را مطرح کرده‌اند که در این خصوص نیز باید اعلام کنیم با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای، این تسلیحات کشتار جمعی نه تنها در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، بلکه امری مذموم، ناپسند و حرام محسوب می‌شود. لذا ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این موضوع کاملا منتفی است.

وی که با خبرگزاری فارس گفتگو کرده، همچنین اظهار داشت: بار دیگر تاکید می کنم که تسلیحات دفاعی ایران هیچ وقت موضوع مذاکرات نبوده و نخواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۰ فروردین سال جاری در یک نشست خبری گفته بود که پیش از پرداختن به گام نهایی موضوع موشک های ایران باید بررسی شود.

شرمن در این باره اظهار کرد :

«درخصوص موشکهای بالستیک ایران باید بگویم که طرح مشترک اقدام (توافق ژنو) به نحوی از انحاء به همه مسائلی پرداخته است که باید در توافقنامه جامع باشد ازجمله حل و فصل مسائلی که در این زمینه مطرح است. درعین حال، طرح مشترک اقدام تصریح کرده است که باید به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به عنوان بخشی از توافق نامه رسیدگی شود و فکر می کنم همه می دانید که یکی از مسائل مطرح در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، دغدغه هایی است که درخصوص موشکهای بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای وجود دارد. بنابراین، وقتی می گویم درباره همه نگرانی های موجود صحبت شده است، منظورم این است که درباره همه نگرانی ها بحث شده است. »

اظهارات شرمن از سوی اعضای مذاکره کننده هسته ای ایران و وزیر امور خارجه تکذیب نشده است.

گفتنی است معاون وزیر امور خارجه آمریکا به آن بخش از توافقنامه ژنو اشاره دارد که صراحتا تاکید کرده در موضوع بررسی‌های قطعنامه شورای امنیت کشورهای عضو این شورا باید از اقدامات ایران در انجام بندهای اجرایی قطعنامه شورای امنیت به رضایت برسد.

در توافقنامه ژنو در این باره آمده است:

گام های اضافی در میان اقدام های اولیه و گام نهایی، از جمله، در میان موارد دیگر، پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با نظر به اینکه ملاحظه شورای امنیت سازمان ملل در این موضوع به صورت «رضایت بخش»، به نتیجه برسد.

There would be additional steps in between the initial measures and the final step, including,

among other things, addressing the UN Security Council resolutions, with a view toward

bringing to a satisfactory conclusion the UN Security Council’s consideration of this matter

در بند قابل اجرای ۹ ، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده نیز آمده است: «که ایران به هیچ گونه فعالیتی که به موشک های بالستیک با قابلیت پرتاب سلاح های هسته ای مربوط باشد، و از جمله پرتاب با فناوری موشک های بالستیک دست نخواهد زد، و کشورها تمامی اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد تا از انتقال فناوری یا کمک های فنی به ایران که در ارتباط با چنین فعالیت هایی باشند جلوگیری کنند.»

هر چند قطعنامه شورای امینت درباره موضوع هسته ای ایران بر مبنای حقوق بین الملل غیرقانونی است با این حال تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با عقب نشینی از موضع پیشین و با تایید مرجعیت شورای امنیت در حل و فصل اختلافات هسته ای، در عمل ایران را در موضع انفعال قرار دادند.

بنابراین، اگر قرار است به تمامی قطعنامه های شورای امنیت رسیدگی شود، این مسئله باید به نحوی مورد رسیدگی قرار گیرد.

پیش از شرمن ، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه شه نشبه (۱۹/۱/۹۲) در جمع اعضای کمیته دفاعی سنا با اعلام اینکه موضوع موشک های ایران در مذاکرات هسته ای به بحث گذاشته شده، اعلام کرد:

« این موارد بخشی از گفتگوهای جاری است. تحقیقات، نوع تحقیقات، و به ویژه تحقیقات روی کلاهک ها موضوع گفتگو است. موضوع راکتور اراک نیز مطرح است. ما به صراحت گفته ایم که هیچ مشروعیتی برای وجود یک مرکز راکتور پلوتونیوم تمام عیار وجود ندارد. هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد. آنها می گویند از این مرکز برای بخش خصوصی استفاده خواهد شد. باید به این مسائل رسیدگی شود این مسائل در مذاکرات مطرح است.»

ظریف: از مخالفت های داخلی ترسی ندارم

مطرح شدن موضوع موشکی ایران در مذاکرات هسته ای هر چند تاکنون با واکنش فرماندهان نظامی ایران مواجه شده با این حال مقامات وزارت امور خارجه ترجیح دادند دراین باره موضع گیری نکنند.

این در حالی است که همزمان با دور اول مذاکرات وین در بهمن ماه سال گذشته ، عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد وزارت امور خارجه، درباره ادعای طرف مقابل در خصوص ورود به مسائلی خارج از موضوع هسته‌ای مانند سامانه موشکی ایران و مسائل دفاعی گفته بود: موضع ما کاملا مشخص است؛ ما اجازه نمی دهیم هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای مطرح شود. مسائل غیر از موضوع هسته‌ای از نظر ما مردود است و ما وارد آنها نخواهیم شد، و ما این نکته را روشن گفته‌ایم و در مذاکرات این دو روز هم خیلی روشن تأکید خواهیم کرد که هیچ دستور کاری را که شامل موارد غیر از از موضوع هسته‌ای باشد، نخواهیم پذیرفت.

با این حال آنچه که در دور بعدی مذاکرات روی داده و با واکنش فرماندهان نظامی مواجه شده ، برخلاف اظهارات آقای عراقچی است.

در چنین شرایطی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما معتقدیم توافق نهایی ممکن است در ۳ ماه آینده بین جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی حاصل شود، اظهار داشت: ما از گروه‌های مخالف داخلی ترسی نداریم، چرا که ایران تکثرا گرا است.

محمد جواد ظریف این اظهارات را بامداد امروز پیش از ترک ابوظبی به سمت تهران عنوان کرد.

بی توجهی ظریف به انتقاد کارشناسان، نمایندگان مجلس و برخی از علما و روحانیون درباره موضوع هسته ای در حالی است که وی تاکنون درباره اظهارنظر مقامات آمریکایی مبنی بر ایجاد محدودیت در موضوع موشکی ایران در نتیجه مذاکرات هسته ای سخنی نگفته است.

علاوه بر این سئوالی که باید وزیر امور خارجه به آن پاسخ بگوید آن است، چرا بدون اطلاع نمایندگان مجلس و فرماندهان نظامی حاضر شده است که در مذاکرات هسته ای درباره توان موشکی ایران مذاکره کند؟

آیا مذاکره درباره توان موشکی ایران در حوزه اختیارات آقای ظریف و همکاران وی است یا وزیر امور خارجه بدون توجه به ساختار درونی نظام حاضر به معامله بر روی توان موشکی ایران شده است؟

کارشناسان معقتدند مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت بر وزارت خانه‌ها  را بر عهده دارد در این باره باید ایفای نقش کرده تا از تکرار توافقی همانند توافقنامه ژنو جلوگیری کند

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه