هشت دی گزارش می دهد:

به برجام اروپایی هم امیدی نیست/ شرکت های بزرگ اروپا در حال ترک ایران هستند

برجام ۵ سال وقت ملت ایران را گرفت و تاسیسات انرژی هسته ای را به نابودی کشاند، آمریکایی ها با جو رسانه ای وحشتناکی که درآن زمان راه انداخته اند برجام را برای ایران بهشتی تصویر سازی کرده بودند که اگر به آن بپیوندد تمام مشکلات اقتصادی ایران حل شده و ایرانیان مردمی ثروتمند خواهند شد ولی امروز بعد از ۵ سال باز هم شاهد فریبکاری آنان هستیم.

به برجام اروپایی هم امیدی نیست/ شرکت های بزرگ اروپا در حال ترک ایران هستند

به گزارش خبرنگار ۸دی، اروپایی ها ژست نگاه مستقل می گیرند و می گویند سعی می کنیم در برجام بمانیم ولی عمل آن ها چیز دیگری می گوید، بانک های بزرگ اروپا به صراحت می گویند می رویم و بانک های کوچک اروپایی آن هم اگر بشود با ایران همکاری می کنند، هشت دی در گزارش قبل خود پیش بینی کرده بود که با خروج آمریکا از برجام اروپایی ها به تعهدات اقتصادی خود عمل نخواهند کرد و آنها هم فعالیت با ایران را به حالت تعلیق در می آورند. در گزارش زیر به بررسی این امر پرداخته و از شرکت هایی که تا این لحظه فعالیت خود را با ایران ملغی کرده اند نام برده ایم.

 

اتحادیه اروپایی هم به صراحت به این شرکت‌ها اعلام کرده «توان جبران خسارات احتمالی جریمه‌‌های آمریکا را ندارد و در این زمینه نباید متوهم بود». اروپا در خوشبینانه‌‌‌‌‌ترین حالت می‌تواند از شرکت‌‌های کوچک و متوسط که هیچ فعالیتی در آمریکا نداشته و ندارند، حمایت کند.

 

درک همین موضوع نیز باعث شده غول‌های اقتصادی اروپا برای خروج از بازار ایران، از یکدیگر سبقت بگیرند. برخی بانک‌ها و شرکت‌ها چند هفته قبل از اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام، از ترس جریمه‌‌های سنگین آمریکا، بازار ایران را رها کردند و برخی دیگر پس از ۱۸ اردیبهشت و اعلام خروج آمریکا از برجام، از بازار ایران خارج شدند. اما برخی شرکت‌ها که عمدتا در حوزه خرید نفت‌خام از ایران فعالیت می‌کنند، احتمالا تا ۶ ماه دیگر در ایران خواهند ماند. آنها البته برای تداوم تجارت با ایران یک مشکل اساسی دارند و آن همکاری بانک‌ها در مراودات مالی با تهران است. اگر بانک‌ها تحت تاثیر فشار آمریکا، نخواهند مراودات مالی این شرکت‌ها را انجام دهند، آنان نیز دیگر امکان فعالیت در ایران را نخواهند داشت.

 

 

**خروج از ایران، یک ماه زودتر از هشدار ترامپ

نخستین بانک اروپایی که پس از سال ۲۰۱۵ وارد بازار ایران شد، بانک اتریشی «اوبربانک» بود. این بانک که قرار بود خط اعتباری در پروژه‌‌های «طرح‌‌های زیرساختی مانند خط آهن، نیروگاه‌‌های آبی، پروژه‌‌های تولید انرژی پاک، پروژه‌‌های بهداشت و سلامت و درنهایت طرح‌‌های مهندسی» بگشاید، پیش از اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام از بازار ایران خارج شد. این بانک اتریشی اعلام کرد به‌خاطر تشدید تحریم‌‌های ایالات متحده از ادامه همکاری با ایران چشم پوشیده است.

پس از خروج رسمی آمریکا از برجام، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ۶ ماه به شرکت‌های اروپایی برای خروج از ایران فرصت داد. در صورت ادامه همکاری این شرکت‌ها با ایران، آنها مشمول جرایم سنگینی که آمریکا وضع می‌کند، می‌شوند. پس از این هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا، برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کردند دیگر در ایران فعالیتی نخواهند داشت.

زیمنس

شرکت زیمنس ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی همکاری مجدد خود را با گروه مپنا در زمینه تولید توربین‌های گازی و ژنراتورهای نیروگاهی آغاز کرد. ژانویه سال ۲۰۱۷ دو طرف قراردادی برای تولید ۱۲ کمپرسور گازی امضا کردند. جو کایزر، رئیس‌ شرکت زیمنس، در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان اعلام کرد در پی خروج آمریکا از برجام این شرکت دیگر با ایران قرارداد جدیدی امضا نخواهد کرد. زیمنس حتی حاضر به انجام تعهدات خود پیش از فرصت ۶ ماهه نیست و از تحویل ۳ توربین گازی به ایران خودداری کرده است.

 

** شرکت های نفت هم در حال رفتن از ایران هستند

 

شرکت‌‌های بزرگ نفتی نیز ترجیح می‌دهند پیش از پایان فرصت تنفس ۶ ماهه، همکاری خود با ایران را متوقف کنند. شرکت دانمارکی «تورم» (Torm) که در حوزه تأمین تانکرهای نفتی فعالیت می‌کند، از ۲۵ اردیبهشت دریافت سفارش‌های جدید را از تهران متوقف کرد.  شرکت نفتی انی ایتالیا پس از برجام با هدف دریافت مطالبات ۲۸۰ میلیون دلاری بابت سرمایه‌گذاری‌‌های قبلی خود در ایران،  خرداد ۹۶ قراردادی را با ایران برای مطالعات امکان‌سنجی توسعه یک میدان نفتی و یک میدان گازی به امضا رساند. سال گذشته کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت «انی» گفته بود، وقتی پول سرمایه‌گذاری‌‌های قبلی بازپرداخت و نوع قراردادهای پیشنهادی ایران مشخص شود، «انی» مجدد کار در ایران را آغاز خواهد کرد. اکنون و با دریافت مطالبات این شرکت نفتی، «انی» اعلام کرده توافق خود را با ایران لغو می‌کند. این شرکت ماهانه ۲ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد اما اکنون به دنبال جایگزینی مطمئن برای نفت ایران است.

 

توتال

 

اما یکی از پر سر و صداترین قراردادهای ایران در پسابرجام، قرارداد با شرکت توتال بود. مذاکرات با شرکت توتال به منظور تهیه HOA (توافقنامه نهایی) جهت توسعه و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس‌جنوبی آبان سال ۹۵ بین شرکت ملی نفت ایران و مشارکت توتال، CNPCI و پتروپارس به امضا رسید. در این مشارکت، توتال رهبری مشارکت را عهده‌دار شد و قبول کرد با سهم ۱/۵۰ درصدی، اپراتور فاز ۱۱ پروژه پارس‌جنوبی شود و شرکت نفت دولتی چین سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس ایران نیز به عنوان شرکای توتال در این پروژه انتخاب شدند. حالا اما این شرکت نفت و گاز فرانسوی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در صورتی که در چارچوب تحریم‌‌های جدید آمریکا مورد معافیت قرار نگیرد، از پروژه اکتشاف گاز پارس‌جنوبی خارج می‌شود.

 

 

همچنین شرکت لهستانی PGNIG که در زمینه نفت و گاز فعال است اعلام کرد همکاری خود با ایران را به دلیل خطر تحریم‌‌های آمریکا به حالت تعلیق در می‌آورد. معاون این شرکت گازی که برای کمک‌های تخصصی فنی در حوزه استخراج گاز در ایران فعال است هم اعلام کرد:‌ فعالیت در پروژه گازی ایران را به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا و جریمه به حالت تعلیق درآورده است.

 

شرکت‌‌های کشتیرانی هم می‌روند

 

۲ شرکت کشتیرانی کانتینری نیز در راستای همراهی با تحریم‌‌های آمریکا علیه تهران از ایران خارج می‌شوند. شرکت دانمارکی مرسک مولر (MAERSK) بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان برای تبعیت از تحریم‌‌های مجدد آمریکا علیه ایران، فعالیت تجاری‌‌‌‌اش را در ایران تعطیل کرد. «سورن سکو» یک مقام ارشد این شرکت گفت: با توجه به اعمال دوباره تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران، اگر شما تجارت با آمریکا آن هم در حجم گسترده داشته باشید، نمی‌توانید در ایران فعالیت تجاری انجام دهید. شرکت ‌ام‌اس‌سی، دومین شرکت بزرگ حمل‌ونقل کانتینری جهان نیز پس از مرسک اعلام کرد، ثبت سفارشات جدید برای ایران را متوقف خواهد کرد.

 

بوئینگ و ایرباس

 

کمتر از یک روز پس از خروج آمریکا از برجام، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از لغو قرارداد شرکت های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیمای مسافری به ایران خبر داد.

سال ۹۵ ایران ۲۰۰ هواپیمای مسافری به مبلغ ۳/۳۸ میلیارد دلار برای شرکت ایران‌ایر سفارش داد که شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر بود اما بوئینگ و ایرباس براساس قوانین جدید آمریکا امکان تحویل این هواپیماها را ندارند.

 

دانیلی ایتالیا

شرکت دانیلی ایتالیا که تولیدکننده فولاد است، سال ۲۰۱۶ میلادی یک توافق تجاری کلی به ارزش حدود ۷/۵ میلیارد دلار با ایران به امضا رساند. این شرکت نیز اعلام کرده تلاش برای یافتن تامین‌کننده مالی برای سفارشات ۵/۱ میلیارد یورویی (۸/۱ میلیارد دلاری) که در ایران برنده شده را متوقف کرده است.

آلساندرو تریویلین، مدیرعامل شرکت دانیلی در این‌باره گفت: «با خروج آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای، بانک‌ها به دلیل نگرانی از تحریم‌‌های ثانویه دیگر آماده تامین مالی پروژه‌‌های ایرانی نیستند».

 

پایان فعالیت بانک دی‌زد آلمانی

«دی‌زد بانک» آلمان که دومین بانک بزرگ آلمانی در زمینه اعطای وام به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، روز جمعه اعلام کرد تراکنش‌‌های مالی خود با ایران را در ماه جولای به حالت تعلیق در می‌آورد. سخنگوی «دی‌زد بانک» اعلام کرد: ما تمام تراکنش‌‌های پرداختی خارجی مرتبط با ایران را از ابتدای جولای به صورت کامل به حالت تعلیق در خواهیم آورد.

 

آلیانتس

Allianz شرکت چندملیتی خدمات مالی است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ آلمان قرار دارد و تمرکز اصلی این شرکت بر ارائه خدمات بیمه است. این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان سومین شرکت خدمات مالی و بانکداری جهان شناخته می‌شود. حالا با اعلام خروج آمریکا از برجام، آلیانتس تصمیم گرفته از ایران خارج شود.

 

ساگا

ساگا شرکتی نروژی است که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و اکتبر ۲۰۱۷ قراردادی به‌ارزش ۵/۲ میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌ مدت ۵ سال با شرکت توسعه‌دهندگان انرژی امین امضا کرد اما بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، گائوت استینکوپ، مدیر توسعه شرکت ساگا از خروج این شرکت از ایران خبر داد.

برجام ۵ سال وقت ملت ایران را گرفت و تاسیسات انرژی هسته ای را به نابودی کشاند، آمریکایی ها با جو رسانه ای وحشتناکی که درآن زمان راه انداخته اند برجام را برای ایران بهشتی تصویر سازی کرده بودند که اگر به آن بپیوندد تمام مشکلات اقتصادی ایران حل شده و ایرانیان مردمی ثروتمند خواهند شد ولی امروز بعد از ۵ سال باز هم شاهد فریبکاری آنان هستیم، رسانه های خارجی که با هنر دروغ عیان را به راست تبدیل می کنند باز هم در حال  فریب مردم ایران بوده و دست از فریب و نیرنگ برنمی دارند و سعی دارند تمام مشکلات کشور را به چند نفر نماینده مجلسی که پرچم آمریکا را آتش می زنند بیاندازند، باشد که با کمی درایت فریبکاران غربی را شناخته و به توان و تولید داخلی ایمان بیاوریم….

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه