رویترز: اتحادیه اروپا پیشنهاد افزودن بندهایی به برجام را تکذیب کرد

سه منبع اتحادیه اروپا، ادعای بررسی پیشنهاد کمک مالی به ایران در برابر دریافت امتیاز از تهران، در نشست روز جمعه دیپلمات های قدرت های جهانی برای نجات توافق هسته ای ایران در پی خروج واشنگتن را تکذیب کردند

رویترز: اتحادیه اروپا پیشنهاد افزودن بندهایی به برجام را تکذیب کرد

به گزارش ۸دی،روزنامه ‘ولت ام سونتاگ’یکشنبه نوشته بود: دیپلمات های انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه جمعه برای بررسی اقدامات آتی، در پی اعلان تصمیم هشتم مه (۱۸ اردیبهشت) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران، در وین ملاقات خواهند کرد.
این روزنامه آلمانی به نقل از یک مقام بلندپایه ناشناس اتحادیه اروپا ادعا کرد: این دیپلمات ها درباره پیشنهادی برای توافقی تازه میان تهران و قدرت های جهانی همانند توافق هسته ای ۲۰۱۵ مذاکره خواهند کرد که پیوست ها برای خشنودسازی و راضی کردن ایالات متحده به همراه خواهد داشت. این پیوست ها شامل بندهایی برای توجه به برطرف کردن نگرانی های ایالات متحده درباره برنامه موشکی بالستیک ایران و حمایت تهران از گروه های مسلح خاورمیانه می باشد.
این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا به ‘ولت ام سونتاگ’گفت: ما باید از نام توافقنامه هسته ای وین دور شویم و چند عامل اضافی به آن بیفزاییم، زیرا تنها این اقدام ترامپ را برای موافقت و لغو دوباره تحریم ها علیه ایران متقاعد و راضی خواهد کرد. چنین توافقی ممکن است در آینده دربردارنده کمک مالی به ایران نیز باشد.
اما این سه مقام آگاه اتحادیه اروپا که در مذاکرات برای بازداشتن ترامپ از ترک توافق هسته ای حضور داشته اند، روز یکشنبه در گفت وگو با رویترز، این گزارش روزنامه آلمانی را نادرست خواندند.
یکی از این مقام ها گفت: نشست روز جمعه وین درباره مسائل اجرایی و جزئیات برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود و هیچ موضوع دیگری را در برنخواهد گرفت.
هنوز وزارت خارجه آلمان توضیح یا اظهارنظری در این باره ارایه نکرده است.
تهران روز یکشنبه اعلان کرد که در نشست جمعه کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان ۶ قدرت جهانی، ایران و اتحادیه اروپا برای بررسی شکایت ها درباره اجرای برجام شرکت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه