توصیه هایی برای نوجوانان روزه دار

یک متخصص تغذیه گفت: سحری باید شامل یک وعده غذای کامل همچون ناهار باشد و مصرف میوه، سبزیجات و سالاد در کنار آن به دیرتر گرسنه و تشنه شدن فرزندان کمک می‌کند. همچنین خوردن یک عدد تخم مرغ آب‌پز شده توسط نوجوانان موجب جلوگیری از احساس گرسنگی آنها در طول روز می‌شود.

توصیه هایی برای نوجوانان روزه دار

به گزارش ۸دی، دکتر مسعود کیمیاگر اظهار داشت: نوجوانانی که شرعا روزه بر آنها واجب است یا کودکانی که تمایل دارند همچون بزرگسالان روزه بگیرند، حتما باید از سوی والدین و اطرافیان تحت مراقبت قرار گیرند تا در صورتی که توان تحمل روزه داری را نداشتند روزه خود را قطع کنند.

وی تاکید کرد: روزه اولی‌ها به ویژه دختران نه یا ده ساله نباید بدون خوردن سحری اقدام به روزه داری کنند و تنها در صورتی روزه بگیرند که سحری را کامل خورده باشند. به این کودکان توصیه می شود در صورتی که نتوانستند برای سحر بیدار شوند از گرفتن روزه بدون سحری خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت وعده سحر برای روزه اولی ها، تصریح کرد: سحری باید شامل یک وعده غذای کامل همچون ناهار باشد و میوه و سبزیجات و سالاد حتما در کنار آن مصرف شود تا به دیرتر گرسنه و تشنه شدن فرزندان کمک کند. خوردن یک عدد تخم مرغ آب‌پز شده توسط بچه‌ها موجب جلوگیری از احساس گرسنگی آنها در طول روز می‌شود.

وی با اشاره به پرهیز از انجام فعالیت شدید روزه اولی‌ها در طول روزه داری، گفت: این افراد بهتر است از ساعت دو الی سه بعدازظهر به استراحت بپردازند. توصیه می‌شود خانواده‌ها از این ساعات به بعد مراقب حال فرزندان خود باشند تا در صورت مشاهده علائمی همچون ضعف، بی حالی، بی رنگ شدن چهره و افت فشارخون همچنین ناتوانی بچه‌ها در انجام کار روزمره خود از جمله نوشتن تکالیف و عدم تمرکز در درس خواندن آنها را از ادامه روزه باز دارند.

دکتر کیمیاگر افطار کردن با یک ماده قندی که به سرعت جذب می شود همچون خرما یا چای شیرین را به افرادی که برای اولین بار مکلف به روزه داری شده‌اند، توصیه کرد و افزود: این اشخاص می‌توانند روزه خود را با یک لیوان شیر یا آب جوش نیز باز کنند. همچنین خوردن همزمان افطار و سحری باعث می شود که در صورت خواب ماندن در هنگام سحر برای صرف غذا، وقفه طولانی میان وعده غذایی قبل و زمان افطارپیش نیامده و روزه داران دچار گرسنگی و تشنگی شدید نشوند.

وی در ادامه یادآور شد: مصرف غذاهایی همچون کتلت، کوکو و شامی همچنین سوپ و آش غذای مناسبی به عنوان وعده افطار روزه اولی‌ها محسوب می شود. این افراد باید در ساعات میان افطار تا سحر به مقدار کفایت مایعات استفاده کنند تا دچار کمبود آب نشوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با بیان اینکه کاهش وزن یک الی دو کیلویی فرزندانی که سال‌های اولیه روزه گرفتن خود را تجربه می‌کنند طبیعی است، اظهار کرد: این میزان افت وزن پس از ماه مبارک رمضان قابل جبران است. اگر وعده غذایی مصرفی در افطار و سحر مناسب و کافی باشد، کاهش وزن بدن به سوزاندن چربی‌های بد بدن مربوط می شود به طوری که با مصرف این چربی‌ها در بدن پس از اتمام این ماه، چربی مفید جایگزین آنها می شود.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه