تولید خاویار در ایران ۳۰۰ برابر کاهش یافته است

مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: حدود ۲۵ سال قبل ایران ۳۰۰ تن خاویار از دریای خزر برداشت می‌کرد اما این سهم استحصال و تولید خاویار اکنون به حدود یک تن کاهش پیدا کرده است.

تولید خاویار در ایران ۳۰۰ برابر کاهش یافته است

به گزارش ۸دی، اسحاق شعبانی اظهار داشت:‌ ۹۰ مزرعه بزرگ پرورش انواع ماهیان خاویاری در سطح کشور وجود دارد که در این میان استان گیلان با دارا بودن بیش از ۴۵ مزرعه سهم به‌سزایی در تولید و استحصال خاویار بر عهده دارد.

مدیرکل شیلات استان گیلان عنوان کرد: صنعت‌ پرورش ماهیان خاویاری چه در آب‌های شیرین داخلی و چه در آب‌های شور ساحلی دریایی در جهان به سالیان متمادی برمی‌گردد اما در کشورمان در حدود دو دهه اخیر متداول شده است.

شعبانی خاطرنشان کرد:‌ یکی از دلایلی که ایران در امر پرورش ماهیان خاویاری هنوز به جایگاه قبلی خود در جهان برنگشته آسیب شدید ذخایر ماهیان خاویاری کل دریای خزر و ورود با تأخیر آن در صنعت پرورش ماهیان خاویاری است.

وی ابراز داشت:‌ حدود ۲۵ سال قبل ایران ۳۰۰ تن خاویار از دریای خزر برداشت می‌کرد اما با آسیب شدیدی که به ذخایر ماهیان خاویاری وارد شد این سهم استحصال و تولید خاویار اکنون به حدود یک تن کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان افزود:‌ ایران در سال‌های متمادی بهترین خاویار دنیا را از دریای خزر استحصال و روانه بازارهای جهانی می‌کرد به همین دلیل در امر پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین و یا شور دریایی دیرتر ورود کرد.

شعبانی عنوان کرد:‌ در حال حاضر نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر به حداقل خود رسیده است و طبق تحقیقات انجام شده میدانی حدود ۹۹ درصد ذخایر انواع گونه‌های این ماهیان در طول برداشت‌های سالیان متمادی آسیب دیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در گذشته حدود ۳ هزار تن خاویار از دریای خزر تولید و استحصال می‌شد که این مقدار برداشت تنها بین دو کشور حاشیه خزر یعنی شوروی سابق با ۲ هزار و ۷۰۰ تن و ایران با ۳۰۰ تن تولید خاویار تقسیم شده بود.

مدیرکل شیلات استان گیلان بیان داشت:‌ به علت کم شدن سهم ایران از تولید خاویار و نیاز مردم به مصرف گوشت این آبزیان در کنار خاویار استحصال شده،‌ کار پرورش ‌ماهیان خاویاری ۱۵ سال پیش به صورت عملیاتی در کشور و استان گیلان آغاز شد.

شعبانی تصریح کرد:‌ حدود ۳۵۰ هزار عدد از این گونه ماهیان خاویاری که بزرگترین جثه را نیز در بین این آبزیان دارا هستند در گروه‌های سنی مختلف هم‌اکنون توسط فعالان این بخش در داخل کشورمان به شیوه کاملاً علمی پرورش داده می‌شود.

وی برخی مشکلات این صنعت را برشمرد و گفت:‌ مسئله فراهم کردن زمین،‌ تسهیلات بانکی با نرخ‌های بالا و گرانی‌نهاده‌ها از جمله مشکلاتی است که فعالان پرورش ماهیان خاویاری و علاقه‌مندان ورود به این صنعت با آن مواجه هستند.

مدیرکل شیلات استان گیلان اظهار داشت:‌ از آنجا که امر بهره‌برداری از ماهیان خاویاری بیش از ۳ سال زمان می‌برد بنابراین افراد شاغل و یا علاقمندان ورود به حوزه صنعت پرورش ماهیان خاویاری باید از توان اقتصادی خوبی برخوردار باشند.

شعبانی با بیان اینکه در این صنعت متقاضی به اندازه کافی وجود دارد افزود:‌ اگر موانع صنعت پرورش ماهیان خاویاری از جمله بالا بودن نرخ سود تسهیلات به شیوه‌ای مرتفع شود تعداد بیشتری از علاقه‌مندان به این صنعت ورود خواهند کرد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه