دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران:

سم قارچ‌ها، با پخته شدن از بین نمی‌رود

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران گفت: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آن‌ها دشوار است.

سم قارچ‌ها، با پخته شدن از بین نمی‌رود

به گزارش ۸دی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ کامبیز سلطانی نژاد با بیان اینکه هر سال با فرارسیدن فصول بهار و پاییز، تعدادی از گونه‌های سمی قارچ در برخی نقاط کشور شروع به روییدن می‌کند، گفت: در جهان بیش از ۵ هزار گونه قارچ وجود دارد که حدود ۱۰۰ گونه آن برای انسان سمی است.

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران افزود: امسال نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، به ویژه بارندگی‌های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ‌های سمی در استان‌های غربی افزایش یافت و باعث شد افرادی که علاقه‌مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و درخصوص عوارض مسمومیت‌ها اطلاعی ندارند، مسموم شوند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه روش تشخیص قارچ سمی و گونه‌های خوراکی آن به روش دقیق علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است، گفت: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین علت امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه، پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی است، افزود: مردم باید توجه کنند که قارچ‌های خودرو و سمی در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، بازهم سمی می‌مانند و مواد سمی آن‌ها تخریب نمی‌شود ضمن آن که باید از خرید قارچ‌ها به صورت فله‌ای و یا چیدن هر نوع قارچی از دل طبیعت، خودداری کنند.

سلطانی نژاد با تأکید براینکه مردم باید از قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند، در خصوص علائم و نشانه‌های مسمومیت قارچ‌های سمی، گفت: ۹۰ درصد مسمومیت‌های شدید قارچ ها، به علت ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین است که این ماده اغلببر روی کبد تأثیر مخرب می‌گذارد.

وی افزود: علائم مسمومیت با قارچ، در دو مرحله بروز پیدا می‌کند، مرحله اول، ۶ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی نظیر تهوع و استفراغ، درد‌های شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و مرحله دوم ۲۴ ساعت بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ برساند.

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران درباره درمان مسمومیت شدید با قارچ‌های سمی گفت: تنها درمان این گونه مسمومیت‌ها پیوند اورژانسی کبد است، بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را به سرعت به مراکز درمانی ارجاع دهند.

دکتر سلطانی نژاد با بیان اینکه هرساله با ورود به فصل بهار و پاییز شاهد رویش قارچ‌های سمی و مسمومیت‌هایی از این نوع هستیم، افزود: امسال با تعداد بیشتری از این گونه مسمومیت‌ها روبرو شدیم و تقریبا ۷۰۰ نفر در کشور با مصرف قارچ سمی، دچار عارضه و مسمومیت شده اند که علت آن نیز همان شرایط خاص آب و هوایی کشور در نقاط غربی است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور درخصوص سایر گیاهان سمی گفت: ایران به علت شرایط اقلیمی، دارای گونه‌های متنوع گیاهی بوده و می‌توان گفت تنوع گیاهی در ایران، مشابه قاره اروپا است، بنا بر این انواع و اقسام گیاهان در این کشور رشد و تکثیر پیدا می‌کنند، از این رو برخی از این گیاهان ممکن است، سمی باشند، بنابراین افراد در برخورد با هر نوع گیاه تزیینی و یا گیاهی که سلامت آن توسط وزارت بهداشت تأیید نشده است، احتیاط کنند و آن‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه