معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت پاسخ داد

هزینه آزادراه‌های دولتی چگونه تامین می‌شود؟

آزادراه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های توسعه جاده‌های زمینی کشور در طول سال‌های گذشته با توجهات جدی روبرو شده‌اند و در کنار افزایش برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت آنها مدیریت هزینه‌هایشان نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های موجود بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

هزینه آزادراه‌های دولتی چگونه تامین می‌شود؟

به گزارش هشت دی، بر اساس آمارهایی که از سوی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام شده ساخت هر یک کیلومتر آزادراه دستکم ۱۳ میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه دولت از نظر منابع مالی در مضیقه قرار داشته، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته مطرح بوده است.

پس از گذر از مرحله دشوار جذب سرمایه‌گذار برای ساخت آزادراه‌های جدید، سوال اصلی شیوه تضمین بازگشت سرمایه‌های آنها است. پایین بودن نرخ عوارضی و مشخص نبودن میزان امکان تغییر آن با مصوبات دولتی باعث شده بسیاری از فعالان این عرصه به فکر چاره‌اندیشی در این حوزه باشند.

در کنار آن در حال حاضر بخشی از آزادراه‌هایی که در کشور فعال است، با گذشت دوران بهره‌برداری از سوی پیمانکار به دولت واگذار شده که هزینه حفظ و بهسازی آنها نیز بسیار بالاست و دولت باید برای آن یک برنامه‌ریزی جداگانه داشته باشد.

سیدحسین میرشفیع معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت درباره سرنوشت این آزادراه‌ها گفت: با توجه به هزینه بالایی که حفظ و نگهداری آزادراه‌های دولتی دارند، همواره این مسئله مطرح بوده که با جذب سرمایه‌گذاران جدید از یک سو بهره‌برداری از این راه‌ها در اختیار آنها قرار گیرد و از سوی دیگر میزان عوارض نیز از سوی این سرمایه‌گذاران با دولت چانه‌زنی شده و اجرایی شود.

به گفته وی این امکان وجود خواهد داشت که در آینده برای تعدادی از آزادراه‌های دولتی سرمایه‌گذار جدید جذب شود.

میرشفیع با اشاره به قانون مدیریت آزادراه‌های کشور توضیح اداد: این قانون یک راهکار دیگر نیز ارائه داده و آن به دست آوردن منابع لازم برای حفظ و نگهداری آزادراه‌ها از طریق جذب منابع مالی و درآمدی دیگر آزادراه‌ها است. این قاعده نیز امکان اجرایی شدن دارد، ولی باید شرایط سرمایه‌گذاران و پیمانکاران نیز به طور دقیق مشخص شود تا پس از تعیین میزان درآمد راه‌ها بهره‌برداری از آنها بر اساس نیاز کشور در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه