اروپا توان رویارویی با تهدیدات آمریکا را دارد؟

شبکه تلویزیونی یورونیوز می گوید: دو هفته از خروج یکجانبه آمریکا از توافق با ایران می گذرد و رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای مهم عضو این اتحادیه در این مدت کوتاه بارها بر وفاداری خود به برجام اصرار ورزیده اند و اعلام کرده اند به هرقیمتی توافق هسته ای با ایران را زنده نگاه خواهند داشت.

اروپا توان رویارویی با تهدیدات آمریکا را دارد؟

به گزارش۸دی؛ شبکه تلویزیونی یورونیوز در سلسله گزارش ها خود درباره برجام با انعکاس دیدگاه تحلیل گران و پژوهشگران نوشت : گمانه زنی ها درباره آینده توافق هسته ای با ایران افزایش یافته است و همه منتظرند که ببینید آیا اروپا می تواند در مقابل تهدیدهای آمریکا ایستادگی کند یا خیر.

کمیسیون اروپا روز گذشته (جمعه) پس از نشست دو روزه رهبران اروپایی در صوفیه اعلام کرد که راهکارهای ممانعت از تحریم شرکت های اروپایی توسط آمریکا به کار گرفته می شود.

یکی از این راهکارها مقررات بلوکه کردن تحریم های واشنگتن است. اما آیا اروپا می تواند با راهکارهای موجود برجام را زنده نگاه دارد.

یورونیوز از جاگانات سانکاران پژوهشگر مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی و امنیتی مریلند با طرح این پرسش که پس ازخروج دونالد ترامپ از برجام، بسیاری معتقدند که اروپا به هیچ قیمتی نمی تواند توافق هسته ای با ایران را نجات دهد، امکان اروپایی ها برای زنده نگاه داشتن برجام چیست؟ نوشت :سانکاران معتقد است ، نخستین کاری که اروپا در حال انجام دادن آن است، این است که ایران را قانع کند که در برجام بماند. در مرحله دوم اروپا باید آمریکا را قانع کند که تحریم علیه ایران را اجرا نکند یا به تعویق اندازد. در این صورت است که برخی از شرکت های اروپایی امکان دارد در ایران بمانند و این موضوع می تواند به رئیس جمهوری ایران قدرت تازه ای بدهد تا بتواند تندروها را برای مدت کوتاهی آرام کند و ایران در برجام باقی بماند.

وی گفت : اما در بلند مدت قضیه متفاوت است. در بلند مدت اروپا چاره ای جز ورود به مذاکرات جدید با دو طرف این مناقشه ندارد. اروپا باید از یک سو مذاکرات جدیدی را با ایران آغاز کند و از سوی دیگر و دقیقا همسو با مذاکرات با ایران، با آمریکا گفت وگو کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی اروپا در دراز مدت قانع کردن آمریکا به شرط پیوست موارد جدید به توافق هسته ای و بازگرداندن دونالد ترامپ و کاخ سفید به برجام خواهد بود.

آیا اروپا می تواند با استفاده از ‘مقررات توقف تحریم ها’ برجام بدون آمریکا را نجات دهد؟ این پرسش را سانکاران چنین پاسخ داد: این مقررات می تواند یکی از راهکارها باشد اما به هیچ وجه تنها راه حل حفظ برجام نخواهد بود. این مقررات در دهه نود توسط اتحادیه اروپا برای دورزدن تحریم های آمریکا علیه چین کارآیی داشته اند. همین مقررات دولت بیل کلینتون را قانع کرد تا فاز دوم تحریم ها علیه ایران، لیبی و کوبا را بکار نبندد. البته اروپا در آن زمان از قدرت سیاسی و دیپلماسی با دولت کلینتون نیز بهره برده بود.

این پژوهشگر ادامه داد، شرکت های بزرگ چندملیتی برای همکاری های با ایران مشکلاتی دارند و نگران از دست دادن بازار در رقابت با همتایان آمریکایی در دیگر نقاط جهان هستند.

وی گفت: چالش های بین ایران و غرب را نمی توان از طریق یک توافق حل و فص کرد به همین دلیل تهران با توافقی که منافع اقتصادی او را تامین کند، در برجام می ماند . البته باید روند اتفاقات در منطقه خاورمیانه را رصد کرد و در این فاصله اروپا باید اولویت های خود را با سیاست های ایران تطبیق دهد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه