فیلترینگ تلگرام و مرغی که کماکان یک پا دارد

روز گذشته آماری از بازگشت موفقیت آمیز بخش عمده کاربران شبکه های اجتماعی به پیام رسان تلگرام مننشر شد.

فیلترینگ تلگرام و مرغی که کماکان یک پا دارد

به گزراش ۸دی،بر اساس این آمار، رکورد مجموع بازدید کانال‌های فارسی تلگرام در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با افزایش ۳۲۰ میلیونی نسبت به یک روز قبل‌تر شکسته شد. یعنی ۱.۶ میلیارد بازدید در یک روز؛ بی‌سابقه‌ترین روز بعد از گذشت ۱۷ روز از زمان آغاز فیلترینگ.

این آمار را «سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی تلگرام» متعلق به آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اعلام کرده و وزیر ارتباطات نیز آن را در صفحه خود منتشر کرد.

خبر، اگرچه اهمیت بالایی داشت اما قابل انتظار بود و از آنجا که چند روز پیش از ما روسیه اقدام به فیلترینگ ناموفق تلگرام کرده بود؛ در ایران نیز چنین انتظاری می رفت.

در همین چند روز هم می دیدیم که حتی برادران ارزشی و مدیران و وابستگان نظام نیز با همین فیلترشکن ها به تلگرام متصل شده و کارهای خود را پیگیری می نمودند.

اما آنچه قابل انتظار نبود “عدم درس آموزی” از این تجربه است؛ تجربه ناکامی که به فاصله چند روز قبل از ما رخ داد اما عبرت نشد!

ظاهرا نه تنها از سایرین عبرت گرفته نمی شود بلکه به توضیحات فنی و مستدل کارشناسان و مدیران ارشد بخش فناوری ارتباطات هم هیچ توجهی نمی شود.

یاد مطلب یکی از دوستان در هنگام جدی شدن زمزمه فیلتر افتادم که دردمندانه هشدار داده بود اگر نمی توانید نکنید؛ متأسفانه کردند و نشد! و به قول همان یادداشت، نتیجه ی کار نصب فیلترشکن و دشنام عملی به این تصمیمات بود.

به عنوان یک دلبسته به این نظام می گویم که غصه ام می گیرد وقتی قوا و نهادهای مهم نظام اسلامی با این قبیل تصمیمات تضعیف شوند و خدای ناخواسته بدین ترتیب از اقتدار آنان کاسته شود.

امروز باید گفت، به مجموعه شکستهایی همچون جمع آوری ویدئو و ماهواره، فیلترینگ تلگرام را هم باید افزود! با این تفاوت که تصمیم اخیر علاوه بر اخلال در دسترسی به سایر بخش های اینترنت، هم بازتاب اجتماعی و بین المللی وسیع تری دارد و هم به خاطر نفوذ فیلترشکن های مشکوک (که نمی توان همه را مسدود کرد) تبعات امنیتی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت؛ اما مرغ هنوز یک پا دارد!

منبع: جماران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه