هشت دی گزارش می دهد:

کاهش منابع آبی در پرباران ترین استان کشور/ “گیلان کم آب” واکنش کاربران توییتر را برانگیخت + تصاویر

موضوع کاهش منابع آبی پرباران ترین استان کشور مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته است،  کاربران در توییتر با هشتگ های #گیلان_کم_آب و #ب_رنج این موضوع را به چالش کشیدند و بر ضرورت استفاده درست از ظرفیت های منابع آبی و مسائل زیست محیطی پیرامون آن تأکید کردند.

کاهش منابع آبی در پرباران ترین استان کشور/ “گیلان کم آب” واکنش کاربران توییتر را برانگیخت + تصاویر

به گزارش خبرنگار ۸دی، در گزارش قبلی پیرامون کاهش منابع آبی در کشور و راهکارهایی برای حل مسائل و مشکلات آن مطرح شد. (بیشتر بدانید)

از دوردست های تاریخ تا به امروز گیلان با توجه به جغرافیای آن معروف به استان پر باران کشور بوده و همواره از آن به سرسبز و مرطوب یاد می شود، اما چند سالی است که خشکسالی گریبان این استان که به دیار باران های نفره ای معروف شده است نیز گرفته است.

اقتصاد گیلان بر اقتصاد کشاورزی استوار است و با توجه به آنکه کم آبی طی سال های اخیر، به مرز بحران نزدیک شده و زنگ های هشدار را در این ارتباط به صدا درآورده، کارشناسان راهکار عملی مقابله با خشکسالی را اولویت صرفه جویی آب در بخش کشاورزی و ضرورت استفاده درست از ظرفیت های منابع آبی و مسائل زیست محیطی پیرامون این موارد می دانند.

 

از سویی دیگر نحوه جانمایی کانال ها و استحکام و زیرساخت های آن برای کشاورزان، آب سواران منطقه و کارشناسان مهم بوده و این موضوع بارها به مدیران اجرایی  گوشزد شده است.

 

 

** توجه ویژه کاربران اینترنتی به کاهش منابع آبی گیلان با هشتگ های #گیلان_کم_آب و #ب_رنج 

 

حال موضوع کاهش منابع آبی پرباران ترین استان کشور مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته است؛ کاربران توییتر با هشتگ های #گیلان_کم_آب و #ب_رنج این موضوع را به چالش کشیدند و بر مدیریت صحیح منابع آبی تأکید کردند.

 

 

یکی از کاربران در این باره نوشته است: “کمبود هر ساله آب و هدررفت ۷۵ درصد آب باران در ۵۴ حوزه آبریز، در پرباران ترین منطقه جهان فقط نتیجه بی کفایتی نمایندگان است. چند سال باید منتظر تکمیل سدهای شفارود، پلرود، دیورش، لاسک و دیلمان باشیم تا آب به مقدار مناسب به مزارع برسد؟!”

 

علی دژپور یکی از کاربران توییتر با اشاره به لزوم مدیریت منابع آبی در گیلان، نوشت: « بهسازی نکردن کانال های آبیاری مزارع و عدم تخصیص به اندازه آب به طوری که آب در فرایند آبیاری دچار هدررفت می شود از جمله مسائل موجود در زمینه مدیریت منابع آبی در گیلان است».

 

این کاربر در جایی دیگر نوشت: “در استان گیلان در اوایل فصل کشت به نسبت آب فراوانه، متاسفانه مدیریت درستی بر روی منابع صورت نمی گیره و هر چه می گذریم با مشکل کمبود آب مواجه می شویم. متأسفانه با ادامه پیداکردن این روند در سال های اخیر بحران آبی در بعضی مناطق زودتر دیده میشه.”

 

امین اسدی نیز موضوع جاسوس های محیط زیستی را در این رابطه بی ربط نداسته و نوشته است: «شاید در درجه اول عجیب باشه وقتی بفهمیم گیلان بی آب است اما با بررسی های بیشتر متوجه می شویم که نفوذ جواسیس محیط زیستی اصلا به این مسئله بی ربط نیست. یکی از اهداف این جواسیس خشکسالی ایران و کشت فراسرزمینی بود».

 

یکی دیگر از کاربران هم به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «#نفوذ می تواند «تأثیر» در تصمیم گیری اشتباه باشد، گیلانی که به ذخایر فراوان آبی شهرت دارد با مشکل کم آبی مواجه شده! اگر کاووس سید امامی ها و کاوه مدنی ها تصمیم گیری های نادرست در صنعت سدسازی و تغییر مسیر رودخانه هادخالت نمی کردند امروز هشتگ های #گیلان_بی_آب و #ب_رنج کاربرد نداشت.

 

سیاوش آقاجانی نیز در این باره نوشت: «کشاورز #ب_رنج کاری که در #گیلان_بی_آب محصول مرغوب و استراتژیک تولید می کند چه گناهی کرده جز اینکه مسئولان گیلانی که در مجلس و دولت اند کسری از غیرت مسئولان مناطق گندمکار را ندارند که دولت محصولشان را دو برابر قیمت گندم خارجی بخرد و هم مانع واردات بی وقت و بی رویه محصولشان شود!».

 

در جایی دیگر یکی از کاربران به توییت غلامعلی جعفرزاده واکنش نشان داده و نوشته است: «ما این محصول را #ب_رنج بالا میاریم و تمام زندگیمون همینه»

 

در ادامه بخشی از واکنش های کاربران اینترنتی به کاهش منابع آبی در گیلان و بیان مسائل و راهکارهای پیرامون این موضوع را مشاهده می کنید.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه