قیمت نفت در آستانه ۸۰ دلاری شدن

در حالی‌که قیمت‌های نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار نزدیک می‌شود، تقاضای آسیا هم در سطح رکوردی خود قرار دارد که این باعث شده، هزینه عطش نفت خام این منطقه امسال به رقم ۱ تریلیون دلار برسد.

قیمت نفت در آستانه ۸۰ دلاری شدن

به گزارش۸دی، درحالی‌که قیمت‌های نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار نزدیک می‌شود، تقاضای آسیا هم در سطح رکوردی خود قرار دارد که این باعث شده است هزینه عطش نفت خام این منطقه امسال به رقم ۱ تریلیون دلار برسد، که این تقریبا دو برابر آن‌ چیزی است که در شرایط آرامش بازار در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ هزینه شده است.

قیمت‌های نفت از ژانویه تا کنون ۲۰ درصد رشد کرده‌اند و حالا فاصله کمی با ۸۰ دلار برای هر بشکه دارند. چنین قیمت‌هایی از سال ۲۰۱۴ تا کنون دیده نشده بود.

در حالی‌‌که دلار آمریکا، که تمام نفت جهان به وسیاه آن تجارت می‌شود، هم تقویت شده است، نگرانی‌هایی در مورد این به وجود آمده است که اقتصادها آسیب ببینند؛ مخصوصا در کشورهای آسیایی که وابسته به واردات هستند. بالا رفتن هزینه‌ها تاثیری تورمی خواهد داشت که هم به مصرف‌کنندگان و هم به کارخانه‌ها آسیب خواهد زد.

بانک سرمایه‌گذاری آربی‌سی کپیتال مارکتز، این ماه در یادداشتی هشدار داد: آسیا از همه بیشتر در مقابل جهش قیمت نفت آسیب‌پذیر است.

مصرف‌کنندگان منطقه آسیا اقیانوسیه، بیش از ۳۵ درصد از ۱۰۰ میلیون بشکه نفتی را که هر روز در جهان مصرف می‌شود، استفاده می‌کنند و سهم جهانی این منطقه، همچنان در حال افزایش است.

همچنین این منطقه کمترین تولید نفت را به خود اختصاص داده است و کمتر از ۱۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند.

بانک آمریکایی مورگان‌استنلی، این هفته گفت که استفاده از سوخت دیزل، ۱۰-۲۰ درصد هزینه‌های معدن‌کاران را تشکیل می‌دهند، در حالی‌که نفت مسئول ۴ تا ۵۰ درصد هزینه‌های تولید برق است.

این بانک اعلام کرد: بنابراین افزایش قیمت نفت کل منحنی هزینه را به سطح بالاتری انتقال داده است.

چین همچنان بزرگترین واردکننده نفت آسیا و جهان است. این کشور در ماه آوریل ۹.۶ میلیون بشکه نفت خام سفارش داد و این تقریبا ۱۰ درصد مصرف کل جهان است.

با قیمت‌های موجود، هزینه نفت مصرفی چین، روزانه ۷۶۸ میلیون دلار، ماهانه ۲۳ میلیارد دلار و ۲۸۰ میلیارد دلار در سال، است.

کشورهایی مانند هند و ویتنام از افزایش قیمت نفت، بیشتر آسیب خواهند دید، چراکه نه تنها این کشورها وابستگی سنگینی به واردات نفت خام دارند، بلکه ثروت ملی آنها هنوز آن‌قدر زیاد نیست که بتواند افزایش ناگهانی هزینه سوخت را جذب کند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه