کاش تمام مردم دنیا روزه‌دار بودند

ماه رمضان که برخی از پزشکان داخلی آن را توصیه نمی‌کنند توسط پزشکان آمریکای مورد بررسی قرار گرفته شده و حتی برای بهبود چند بیماری ا« را توصیه می‌کنند.

کاش تمام مردم دنیا روزه‌دار بودند

به گزارش ۸دی، با شروع ماه مبارک رمضان، یکی از واجباتی که در این ماه باید به آن به آتوجه کرد گرفتن روزه است. یک مسلمان وظیفه دارد که سی روز را از طلوع صبح تا غروب آفتاب از هیچ وعده غذایی استفاده نکند.

اسلام تنها دینی نیست که به این موضوع پرداخته است بلکه ادیان دیگر همچون مسیح و یهود در طول سال چند روزی را از خوردن غذا پرهیز می‌کنند. اما سوال این است که آیا این اعمال باعث ایجاد ضعف در بدن می‌شود؟

مقالات زیادی در خصوص مزایای روزه داری نوشته شده است که برخی از آن‌ها از نظر پزشکی و برخی از لحاظ معونی به این موضوع پرداختند.

دکتر ( Shahid Athar ) شهید آتار شهروند آمریکای و فوق تخصص غدد و همچنین یک محقق شناخته شده در جهان در مقاله‌ای در مورد ماه رمضان می‌نویسد: خداوند ازما خواسته روزانه یک ماه از صبح تا غروب خورشید از غذا، آب، جنس و صحبت‌های ناخوشایند جلوگیری کنیم.

او می‌گوید:تجربه ما این است که جلوگیری از وسوسه ها جهان سبب خلوص و ریاضت ما می‌شوند. بنابراین ما در تمام وقت غذا را تحویل می‌دهیم، از کلنجار، دزدی و نیش زبان زدن دست بر نمی‌داریم ، به سمت چاقی می‌رویم. ما قهوه، یا چای یا نوشیدنی های گازدار می‌خوریم. برخی از sexaholics نمی‌توانند دور از رابطه جنسی باقی بمانند، مگر اینکه حداقل یک بار یا بیشتر در روز انجام دهند. هنگامی که ما استدلال می‌کنیم، اینها ناشی از کنار گذاشتن عرف است که حتی به جنگ های فیزیکی می‌انجامد.

این محقق در قسمتی دیگر از مقاله روزه داری را باعث جلوگیری از بسیاری پیامدهای اجتماعی عنوان می‌کند و می‌نویسد: در حال حاضر زمانی که فرد روزه دار است، نمی‌تواند تمام این کارها را انجام دهد. وقتی غذا به او داده می‌شود نمی‌تواند از آن استفاده کند و اگر بخواهد می‌تواند در این ماه از سیگار کشیدن خودداری کند . هیچ قهوه ثابت، چای یا نوشیدنی دیگر وجود ندارد. احساسات جنسی باید مختل شود و زمانی که او به مبارزه تحریک می شود، می گوید: “من روزه می گیرم و نمی توانم به تحریک شما پاسخ دهم”.

همچنین آتار مزایای پزشکی روزه داری را این‌گونه تشریح می‌کند: روزه گرفتن برای بیماران به منظور مدیریت وزن، استراحت دستگاه گوارش، کاهش چربی‌ مورد استفاده قرار می گیرد. روزه داری اسلامی از برنامه های رژیم غذایی متفاوت است، زیرا در روزه رمضان، سوء تغذیه یا مصرف کالری ناکافی وجود ندارد. میزان مصرف کالری مسلمانان در ماه رمضان در مقیاس اندکی از دستورالعملهای مورد نیاز تغذیه است. علاوه بر این، روزه گرفتن در ماه رمضان به صورت داوطلبانه انجام می شود و از پزشک تجویز نشده است.

*روزه داری و ایجاد آرامش

او می‌گوید: ماه مبارک رمضان خود تنظیم و خودآموزی است، اگر درسهای آموخته شده در ماه رمضان، چه از لحاظ مصرف غذا یا عدالت، بعد از ماه مبارک رمضان انجام شود، اثرات طولانی مدت خواهد داشت. علاوه بر این، نوع غذای مصرف شده در ماه رمضان هیچ معیار انتخابی برای رژیم‌های سقوطی مانند آنهایی که تنها پروتئین و یا تنها نوع رژیم غذایی هستند ندارند. همه چیز مجاز است در مقادیر متوسط گرفته شود.

آتار معتقد است:در طول ماه رمضان، اساسا از دست دادن ناهار و صبحانه زودرس و غذا نخوردن تا غروب خورشید همچنین رعب و وحشت از نخوردن آب به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت لزوما برای سلامتی بد نیست و در واقع، باعث ایجاد غلظت تمام مایعات در بدن می شود بدن دارای مکانیسم حفاظت از آب خود است. در حقیقت، نشان داده شده است که کمبود آب بدن و حفاظت از آب، حداقل در زندگی گیاهان، طول عمر آنها را بهبود می بخشد.

این پزشک متخصص در قسمتی دیگر از مقاله خود تاکید می‌کند: تأثیر فیزیولوژیکی روزه داری شامل کاهش قند خون، کاهش کلسترول و کاهش فشار خون سیستولیک می شود. در واقع روزه یک توصیه ایده آل برای درمان دیابت خفیف تا متوسط غیر انسولین، چاقی و فشار خون بالا است. در سال ۱۹۹۴ اولین کنگره بین المللی “سلامت و ماه رمضان” که در کازابلانکا برگزار شد، ۵۰ مطالعه گسترده در مورد اخلاق پزشکی روزه داری شد. در حالی که پیشرفت در بسیاری از شرایط پزشکی مشخص شد؛ با این حال، روزه گرفتن به هیچ وجه نمی‌تواند سلامت بیمار خود را بدتر کند. از سوی دیگر، بیماران مبتلا به بیماری های شدید، چه نوع دیابت نوع ۱ یا بیماری عروق کرونر، سنگ کلیه، و غیره، از روزه امتناع کنند و نباید اجازه دهند که این بیماری‌ها گسترده تر شود.

همچنین ان محقق اذعان دارد: اثرات روانی روزه نیز وجود دارد. صلح و آرامش برای کسانی که در ماه رمضان برای کسانی که دچار زود رنجی و غیره هستند به وجود می‌آید. خصومت شخصی حداقل است و میزان جرم آن کاهش می یابد.

در یک قسمت دیگر از مقاله آمده است: این بهبود روانشناختی در ماه رمضان می تواند به ترمیم بهتر گلوکز خون در هنگام ناشتا به عنوان هیپوگلیسمی پس از غذا مرتبط باشد، و باعث تغییر رفتار شود.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه